بذر سبزیجات خاص

بذر سبزیجات خاص

بذر سبزیجات خاص برای آن دسته از پرورش دهندگان سبزیجات که همیشه به دنبال تنوع و تجربه‌های جدید هستند گزینه خوبی است. این بذر سبزیجات اغلب بومی کشور نیستند و یا در مناطق خاصی می‌رویند. با اینکه این سبزیجات از نظر ظاهر و رنگ بسیار جالب و مورد توجه هستند قبل از تهیه و کاشت آن‌ها به نکاتی باید توجه کرد. با توجه به کشت بذر این سبزیجات در مناطقی با شرایط آب و هوایی مختلف قبل از خرید، اول در مورد نحوه کاشت و شرایط پرورش آن‌ها تحقیق کنید. اگر امکان کاشت داشتید بعد اقدام به خرید و کاشت این بذرها کنید.

چرا سبزیجات خاص جلب توجه می‌کنند؟

چرا سبزیجات خاص جلب توجه می‌کنند؟

  • رنگ

بذر سبزیجات خاص ممکن است از چند جهت نظر افراد را جلب کند. دسته‌ای از سبزیجات به دلیل رنگ متفاوتی که نسبت به گونه‌های بیشتر شناخته شده دارند خاص به حساب می‌آیند برای مثال برگ چغندرهایی که اغلب دیدیم به رنگ سبز هستند اما اگر بذر برگ چغندر قرمز و یا برگ چغندر رنگی یا بذر چارد سوئیسی را ببینیم قطعاً باعث تعجب می‌شود. در مثال دیگر بذر تربچه‌ای که اکثر ما خورده‌ایم به رنگ قرمز با گوشت سفید است حالا اگر بذر ترب هندوانه‌ای بکارید و محصول بدست آمده تربی با پوست سفید و گوشت صورتی باشد برای شما بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

این مثال‌ها در مورد بذر گل کلم رنگی هم صدق می‌کند. گل کلمی که اغلب برای درست کردن ترشیجات و انواع غذاها استفاده می‌شود سفید رنگ است اما در چند سال اخیر کاشت گل کلم‌های رنگی رواج یافته و در رنگ‌های مختلف صورتی، سبز، زرد و … کشت می‌شوند.

Open this in UX Builder to add and edit content

  • شکل ظاهری

بعضی دیگر از سبزیجات خاص به دلیل تفاوت در شکل ظاهری برای افراد خاص می‌شوند. همه ما تابه‌حال هویج دیده و خورده‌ایم. شکل ظاهری این هویج مخروطی و کشیده است با رنگی نارنجی. اگر بذر هویج گرد را بکارید و در نتیجه هویج بدست آمده گرد و توپی شکل باشد این ظاهر جدید برای همه تازگی دارد. اغلب کلم بروکلی را به رنگ سبز تیره با بافتی پنبه مانند و منسجم دیده‌ایم اما اگر بذر کلم بروکلی رومانسکو را بکارید خواهید دید کلم بروکلی بدست آمده شبیه یک ستاره یا گل می‌رسد و ظاهر عجیبی به خود می‌گیرد.

مثال دیگر در مورد لوبیا سبز است با کاشت بذر لوبیا سبز معمولی غلاف لوبیاها با اندازه‌هایی در حد یک انگشت یا کمی بزرگ‌تر به ثمر می‌رسند و لوبیاهای درون غلاف‌ها بصورت بیضی شکل هستند. اگر در کنار آن، بذر لوبیا سبز نودلی بکارید می‌بینید لوبیایی که درنهایت می‌چینید غلاف‌هایی با اندازه‌ای حدود 35 سانتی‌متر یا بیشتر دارد که لوبیای درون آن اغلب ریز هستند.

  • نحوه رویش

نحوه رویش بذر سبزیجات خاص

سومین دلیلی که باعث خاص شدن بذر سبزیجات خاص می‌شود نحوه رویش آن‌هاست. اکثر سبزیجات بصورت علفی و مستقیم رشد می‌کنند و یا بعضی بصورت بوته‌هایی ایستاده با شاخه‌هایی متراکم هستند؛ اما اگر همین سبزیجات به گونه‌ای متفاوت برای مثال بصورت رونده رشد کنند یا نحوه قرارگیری برگ‌ها متفاوت از گونه‌های اصلی باشد این خود می‌تواند عجیب به نظر برسد. اسفناج بصورت علفی روییده و برگ‌هایی متراکم و مقابل هم دارد این در حالی است که اسفناجی که از بذر اسفناج رونده پرورش میابد بصورت رونده رشد کرده و برگ‌ها روی ساقه با فاصله شکل می‌گیرند.

Open this in UX Builder to add and edit content

  • خواص منحصر به فرد

بعضی از انواع بذر سبزیجات خاص به دلیل داشتن یک خاصیت منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفتند. این خواص ممکن است یک خاصیت دارویی باشد و یا ممکن است مربوط به بو، مزه و … باشد. برای مثال استویا یکی از سبزیجات خاص محسوب می‌شود چراکه محصولی که از کاشت بذر استویا بدست می‌آید در واقع یک شیرین کننده طبیعی است که برای افراد دیابتی می‌تواند مفید باشد. همچنین کرویز که امروزه بیشتر از قبل شناخته و مورد توجه قرار گرفته است علاوه بر مصرف وسیع در آشپزی و تهیه ترشیجات مختلف خواص دارویی بسیاری نیز دارد. اشتها آور بودن، کمک به کاهش قند خون، ضد رماتیسم بودن تنها بخشی از خواص بی‌نظیر این سبزی خاص است.

مارچوبه سبزی عجیب و غریب

مارچوبه جز سبزیجاتی است که همه موارد گفته شده در این مقاله درباره آن وجود دارد. مارچوبه از نظر شکل ظاهری بصورت مخروطی کشیده است و شامل دو بخش خوراکی و غیرخوراکی است. قسمت خوراکی تنها 15 تا 25 سانتی‌متر رشد کرده در حالی که قسمت علفی و غیرخوراکی آن تا 5 متر هم ممکن است برسد. رشد این سبزی تا حدود 3 سال به طول می‌انجامد و بعد از آن قابل چیدن است. تا چند سال پس از اولین برداشت به دلیل اینکه ریشه‌های آن در عمق خاک می‌ماند دوباره جوانه میزند و می‌توان مجدداً از آن برداشت کرد. این تنها در مورد ظاهر و نحوه رشد این سبزی بود. از نظر خواص درمانی سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد و ضد سرطان است و املاحی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، آهن و سلتیوم و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین کا و بی 9 در این سبزی پرخاصیت وجود دارد.

با توجه به موارد اشاره شده دیدیم دلیل خاص بودن بذر سبزیجات می‌تواند بخاطر رنگ، شکل ظاهری، نحوه رویش و خواص آن‌ها باشد. در هر صورت برای کاشت بذر سبزیجات خاص حتماً شرایط مورد نیاز متناسب با آن را در نظر بگیرید تا از سبز کردن و به ثمر رسیدن محصول البته با کیفیت مورد نظر اطمینان حاصل شود. بخصوص برای کشاورزان و پرورش دهندگانی که در حجم‌های بالا و سطح کشت وسیع می‌خواهند اقدام به کاشت کنند اطلاع از شرایط کشت و میزان تقاضای بازار حتماً باید قبل از هر چیز مورد بررسی قرار گیرد. کاشت بذر این سبزیجات در خانه و برداشت محصول کاشته شده توسط خود ما نیز می‌تواند یک فرصت برای نزدیک شدن به یک حال خوش و چشیدن مزه‌های جدید باشد و این خود بسیار هیجان انگیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.