دلایل توقف رشد گیاهان چیست؟

دلایل توقف رشد گیاهان چیست؟

بررسی دلایل توقف رشد گیاهان برای اکثر افراد بسیار مهم است زیرا توقف در رشد به منزله از بین رفتن انگیزه در پرورش گیاه است. برای همه ما مهم است که گیاهی که خریداری کردیم بطور محسوس رشد کند، حتی اگر گیاه کند رشدی باشد این توقع وجود دارد پس از مدتی تغییری در روند رشد آن صورت بگیرد. گاهی دقت به نکاتی بسیار ساده گیاه را از رکود خارج کرده و کیفیت در رشد را افزایش می‌دهد. برای نگهداری از یک گیاه نمی‌توان صرفاً به آبیاری اکتفا کرد و باید هم شرایط هم تغذیه مورد توجه باشد و گیاه از نظر آفت هم مورد بررسی قرار بگیرد.

قلیایی شدن خاک و عدم جذب عناصر

یکی از دلایل توقف رشد گیاهان عدم جذب مواد غذایی به واسطه قلیایی شدن بیش از حد خاک است. آبدهی خصوصاً با آب‌های دارای املاح، کود دهی، جنس خاک همگی عواملی هستند که در شوری بستر کاشت مؤثرند. عناصر در چنین خاکی به خوبی جذب نمی‌شوند و این باعث کاهش رشد و در موارد شدیدتر منجر به توقف رشد گیاهان می‌شود. برای گیاهانی که حساس نیستند تعویض خاک کمک کننده است اما بهتر از این کار استفاده از کودهایی است که پی اچ خاک را پایین می‌آورند و بستر کاشت را کمی اسیدی‌تر کنند چراکه برای بسیاری از گیاهان ممکن است امکان تعویض کامل خاک نیز وجود نداشته باشد.

Open this in UX Builder to add and edit content

یکی از بهترین این مواد کود هیومیک اسید است که با استفاده منظم تعادل اسیدیته خاک را برقرار می‌کند و منجر به جذب بهتر مواد غذایی و رشد بیشتر و فعال شدن گیاه می‌شود. کود هیومیک اسید خواص بی‌نظیر دیگری هم دارد که این فقط یکی از آن‌هاست. میزان و فاصله مصرف این کود نیز ممکن است برحسب نیاز گیاه و نوع آن بیشتر یا کمتر شود.

محدود بودن بیش از حد ریشه‌ها

همیشه توصیه می‌شود گلدان‌های گیاهان زینتی پس از آنکه ریشه پر کرد با یک سایز بزرگتر تعویض گردد. این درست است اما اگر پس از آنکه گلدان از ریشه پر شد باز هم مدت‌های زیادی در همان گلدان نگه داشته شود و فضای بیشتری به همراه خاک تازه برای آن فراهم نشود، رشد با مشکلاتی روبرو می‌شود. ریشه‌ها در هم تنیده شده و بیشتر از خاک در گلدان ریشه دیده می‌شود. علاوه بر این برخی از گیاهان مثل گل کاغذی و بسیاری از گیاهان دیگر اگر فضای کافی برای رشد ریشه نداشته باشند با کاهش رشد و گلدهی روبرو می‌شوند؛ بنابراین بعد از رشد و پر شدن ریشه بهتر است گلدان با یک سایز بزرگتر تعویض گردد.

شرایط محیطی نامناسب

قلیایی شدن خاک و عدم جذب عناصر

شاید بتوان شرایط محیطی نامناسب را مهم‌ترین دلایل توقف رشد گیاهان دانست. برای مثال اگر یک گیاه برای رشد به نور مستقیم آفتاب نیاز داشته باشد ولی در سایه یا نور غیرمستقیم نگهداری شود قطعاً رشد کافی و با کیفیتی نخواهد داشت. همین موضوع در مورد آبیاری، رطوبت و دما و بستر کاشت مناسب نیز وجود دارد. هرکدام از این موارد اگر با نوع و نیاز گیاه تناسب نداشته باشند رشد متوقف یا حداقل با اختلال روبرو می‌شود. به عنوان مثال اگر یک کاکتوس بجای کاشت در خاک کاکتوس در خاک بنفشه آفریقایی کاشته شود ریشه‌ها به دلیل خیس ماندن بیش از اندازه آسیب می‌بیند و رشد گیاه مختل می‌شود.

آفات و مشکل در رشد

تمامی آفات به نحوی به گیاه آسیب می‌زنند برخی با زخم کردن برگ‌ها بعضی با مکیدن شیره گیاهی و … . در هر صورت آفت به واسطه اختلالی که در روند زندگی طبیعی گیاه ایجاد می‌کند باعث کاهش سرعت رشد یا کاهش کیفیت رشد می‌شود و درنهایت اگر تعداد آن‌ها بیش از حد بالا رود گیاه را زمین‌گیر خواهند کرد. نه تنها آفات بلکه بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز منجر به مشکل در رشد می‌شوند؛ بنابراین توجه به سلامت گیاه و پیشگیری از بروز آفات بیماری‌ها یا درمان آن‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از توقف رشد گیاهان محسوب می‌شود.

Open this in UX Builder to add and edit content

تغذیه درست

هر گیاهی نیازهای غذایی خاص به خود را دارد و در صورت تأمین نشدن این نیازها از رشد باز می‌ماند. مواد غذایی خاک در گلدان محدود است و بعد از مدتی کاهش میابد که می‌بایست با کود دهی این مواد غذایی را در اختیار گیاه قرار دهیم. یک گیاه برای رشد به عناصر مختلفی نیاز دارد و نبود هرکدام می‌تواند مشکلی پدید آورد پس یکی دیگر از دلایل توقف رشد گیاهان عدم کود دهی و کمبود مواد غذایی می‌باشد. از طرفی تغذیه منظم از بیماری‌ها هم جلوگیری می‌کند چون برخی از بیماری‌ها و آفات بر اثر یک کمبود در گیاه امکان بروز پیدا می‌کنند خصوصاً بیماری‌های قارچی.

پس همانطور که قبلاً هم اشاره شد برای پیشگیری از آفات و بیماری‌ها و به دنبال آن پیشگیری از کاهش و توقف رشد، تغذیه اصولی را جدی بگیرید. یک گیاه حداقل به یک کود ان پی کا و کود میکرو نیازمند است که ممکن است بسته به نوع گیاه کودهای دیگری نیز به این موارد اضافه شود. در کنار کود دهی بهتر است خاک را هم تقویت کنید و برای این منظور می‌توانید به خاک گلدان‌ها ورمی کمپوست اضافه کنید. دقت کنید برای تقویت خاک گیاهان آپارتمانی به هیچ وجه از کودهای دامی استفاده نکنید.

6 دیدگاه برای “دلایل توقف رشد گیاهان چیست؟

  1. امید گفته:

    با سلام، تشکر از مطالب اموزنده شما
    بنده در فروردین ماه یک نهال آلو خریدم که رشد خوبی داشت و هر روز جوانه زنی داشت. ولی از وقتی داخل باغچه کاشتمش دیگه رشدش متوقف شده و حتی یک جوانه هم نزده و خیلی بی حس و حال شده. نمیدونم چرا یهو اینجور شد.
    من خوزستان هستم.
    میگن درسال اول کاشت نباید به نهال کود داد. خواستم بپرسم میشه هیومیک اسید استفاده کنم که رشدش تحریک بشه؟ یوقت بدترش نمیکنه؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      ببینید بهتره نهال در زمستان یا پاییز جا به جا بشه تا با محیط بهتر سازگار بشه. بخشی از این بیحالی بخاطر جا به جایی در زمان نامناسب هست. کوددهی در سال اول هم انجام میشه اما دستورش متفاوت با سایر درختان چند ساله هستش. پیشنهاد میکنم از هیومیک اسید حتما استفاده کنید و هر دو ماه تکرار بشه. آمینو اسید یک تنش زدای خوب محسوب میشه و مقاومت به گرما رو هم بالا میبره پس در برنامه غذایی درخت قرار بگیره و همین طور تا اوایل پاییز میتونید سه یا چهار وعده هم از کودهای فسفر بالا مثل 10-52-10 یا هورمون های ریشه زایی استفاده کنید تا حجم ریشه افزایش پیدا کنه و گیاه بهتر در خاک مستقر بشه.

  2. دختر سبز گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید رشد هر دوتاتا گیاه من متوقف شده بکیش یشمه یکیش هم بنسای جنسینگ اگه اشتباه نکنم، همه‌ش هم برگاشون زرد میشه و میریزن و از اول فصل سرما هیچ برگی بهشون اضافه نشده که هیچ بیشتر میریزن من تو اپارتمان یه گوشه از راه پله ازش نگ داری میکنم بنظرتون اگه بزارم جلوی پنجره بهتر میشن؟

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      هر گیاهی اول باید نیازهاش شناسایی بشه. هم شرایط محیطی و هم نیازهای تغذیه ای
      بله اگر جلوی پنجره با نور بیشتر قرار بگیرند قطعا وضع بهتر میشه چون هر دو نور خوب لازم دارند و حتی یشم تایم کوتاهی آفتاب هم توصیه میکنم بهش برسه.
      البته چون در راه پله هستند و احتمالا کمی محیط سرد هست این ممکنه خودش مزید بر علت شده باشه و به دما هم توجه بفرمایید.
      در نهایت به علائم آفات و بیماری دقت کنید تا اگر مشکل از آفت یا بیماری باشه هم بتونیم کمکشون کنیم.

  3. مینا گفته:

    سلام وقت بخیر
    گیاهان آپارتمانی من چند ماهه رشدشو متوقف شده کوددهی هم انجام میدم به خاطر نور جابجاشون کردم اما تغییری نمیکن ، یه مدت آبیاری زیاد انجام دادم بعضی دچار پوسیدگی شد ک خاک رو عوض کردم و ابیاری مناسب انجام شد، بعضی خاکشون چندماه و بعضی یکی دو سال عوض شده
    آیا در این شرایط هیومیک اسید می‌تونه کمکی بکنه؟ راه حل چیه؟

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام
      وقت بخیر
      بله هیومیک اسید باید در برنامه غذایی گیاه باشه تا گیاه بصورت مستمر جذب مواد غذایی رو بخوبی انجام بده و میتونه برای رشد مجدد کمک کننده باشه.
      البته سایر عوامل و شرایط هم باید بررسی بشه مثلا از نظر آفت، سایز مناسب گلدان، جنس مناسب خاک، نور و ….
      ضمن اینکه بر حسب نوع گیاه در کنار هیومیک اسید کودهای دیگر مثل کود گیاهان آپارتمانی، آهن، ریزمغذی ها و کلسیم و …… هم ممکنه نیاز به استفاده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.