روش های تامین رطوبت گیاهان

روش های تامین رطوبت گیاهان

روش‌های تأمین رطوبت گیاهان متنوع است و گاهی لازم است برحسب نوع گیاه و نیاز آن استفاده شود. استفاده از روش‌های غلط تأمین رطوبت می‌تواند منجر به آسیب دیدن گیاهان شود. روش‌های مختلفی نظیر استفاده از دستگاه بخور سرد، ایجاد جزیره در زیر گلدان، غبار پاشی و ایجاد گلخانه برای گیاهان از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌باشد. در بین این روش‌های تأمین رطوبت ایجاد جزیره و غبار پاشی متداول‌ترین و در دسترس‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها هستند و فراهم کردن آن‌ها در خانه راحت‌تر است. با این حال این نکته اهمیت دارد که تمامی این روش‌ها باید بر اساس نیاز گیاهان بکار گرفته شود تا تأثیر مثبت به همراه خود داشته باشند.

بخور سرد

دستگاه بخور سرد با تبدیل آب به بخار سرد و پخش کردن آن در فضا کمک به افزایش رطوبت محیط می‌کند. استفاده از دستگاه بخور سرد بسیار مرسوم است و کارایی بالایی دارد و برای اغلب گیاهان قابل استفاده است. نکته‌ای که در رابطه با استفاده از این دستگاه باید به آن توجه کنید این است که هرگز نباید بخار خارج شده مستقیماً به شاخ و برگ گیاهان برخورد کند چون ممکن است باعث خیس شدن طولانی برگ‌ها شود و زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها شود.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
4,500 تومان200,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

همینطور ضربه زدن بخار به برگ‌ها و تکان دادن مداوم شاخه‌ها باعث اذیت شدن گیاه می‌شود و در گیاهان حساس ممکن است دردسرساز باشد و منجر به ریزش برگ‌های آن‌ها شود. با توجه به این ملاحظات معمولاً این دستگاه را با فاصله‌ای از گیاه قرار می‌دهند که برخورد مستقیم به گیاه صورت نگیرد و فقط فضای اطراف آن مرطوب شود. بهتر است بخور سرد دو الی سه ساعت صبح و همین مقدار عصر و یا غروب روشن شود اما بطور کلی محدودیتی در مورد زمان استفاده وجود ندارد.

ایجاد جزیره در زیر گلدان

ایجاد جزیره در زیر گلدان

در بین روش‌های تأمین رطوبت گیاهان ایجاد جزیره از همه متداول‌تر است. نحوه درست کردن آن به این ترتیب است که در زیر گلدان گیاه که بهتر است لبه‌دار باشد مقداری سنگ یا پوکه درشت می‌ریزیم و آن‌ها را مسطح می‌کنیم. سپس آب در زیر گلدان ریخته طوری که از سطح سنگ یا پوکه بالاتر نزند. گلدان و گیاه را روی این مجموعه قرار می‌دهیم به این ترتیب انتهای گلدان با آب در تماس نیست و به مرور با تبخیر آب داخل زیرگلدانی فضای اطراف گیاه مرطوب می‌شود و رطوبت غیرمستقیمی به گیاه می‌رسد.

هر وقت آب داخل زیر گلدان خشک شد مجدداً می‌توانید در آن آب بریزید اما دقت کنید به هیچ وجه آب با انتهای گلدان در تماس قرار نگیرد. شاید تنها نقطه ضعف این روش عدم امکان درست کردن آن برای گلدان‌های خیلی بزرگ و سنگین باشد در غیر این صورت یک روش کارآمد محسوب می‌شود. این روش تأمین رطوبت نیز برای تمامی گیاهان قابل استفاده است.

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان

پلاستیکی

زیر گلدان گرد

1,500 تومان38,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

غبار پاشی

مفهوم غبار پاشی با آبپاشی کاملاً متفاوت است برای تأمین رطوبت ما به غبار پاشی احتیاج داریم نه آبپاشی. در غبار پاشی ذرات آب پودر شده و بسیار ریز هستند و تنها یک لایه نازک آب و رطوبت روی گیاه شکل می‌گیرد اما در آبپاشی برگ‌ها بشدت خیس شده و قطرات درشت آب از برگ‌ها چکه می‌کنند. خیس شدن ناشی از آبپاشی اگر به فاصله کم و دائماً تکرار شود درنهایت زمینه بیماری‌های قارچی و آسیب به گیاه فراهم می‌شود. غبار پاشی هم برای بعضی از گیاهان بیشتر استفاده می‌شود و برای بعضی از گیاهان مثل شفلرا که مستعد بیماری قارچی است کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد البته محیط نگهداری و پرورش در گلخانه با محیط منزل متفاوت است و این باعث می‌شود بسته به شرایط و محیط روش‌های مختلفی را انتخاب کنیم.

غبار پاشی هم به تنهایی و هم به موازات سایر روش‌ها قابل استفاده است و در اکثر گلخانه‌ها روش تأمین رطوبت اصلی گلخانه‌ها می‌باشد و تأثیرات خوبی بر رشد گیاهان رطوبت دوست می‌گذارد. امکان تغذیه برخی گیاهان به همراه غبار پاشی و یا استفاده از سم‌های مورد نیاز برای گیاه در زمان‌های غبار پاشی از جمله مزیت‌های این روش خصوصاً در گلخانه‌ها است.

ایجاد حالت گلخانه‌ای یا قرار دادن گیاه در گلخانه

ایجاد حالت گلخانه‌ای یا قرار دادن گیاه در گلخانه

یکی دیگر از روش‌های تأمین رطوبت گیاهان نزدیک گردن گیاهان به هم و ایجاد حالت گلخانه‌ای است بدین ترتیب که گیاهان از رطوبت ایجاد شده توسط همدیگر استفاده می‌کنند و رطوبت محیط اطراف مجموعه گیاهان تا حدی بیشتر خواهد شد. این روش فیزیکی کاربرد کمتری دارد و این اشکال هست که اگر یک گیاه بیمار باشد خطر انتقال آن به سایر گیاهان نیز فراهم شود؛ اما قرار دادن گیاهان در گلخانه بسیار عالی است چراکه رطوبت یکنواختی در گلخانه‌ها وجود دارد و با تبخیر طبیعی آب آبیاری به مرور خود به خود رطوبت محیط بالا می‌رود و این یک حالت ایدئال برای بیشتر گیاهان است اما درست کردن گلخانه برای همه مقدور نیست و گاها هزینه‌بر است بنابراین این روش هم جز روش‌هایی است که کاربرد کمی در خانه و برای گیاهان خانگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.