روش پرورش گل کاغذی

روش پرورش گل کاغذی

پرورش گل کاغذی در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. آنچه در رابطه با گل کاغذی نظر ما را جلب می‌کند در واقع گل آن نیست بلکه کاسبرگ‌های رنگی آن است که سه عدد گل ریز کرم رنگ مومی را احاطه کرده‌اند. گل کاغذی بسته به نوع آن بین 1 تا 12 متر قابلیت رشد دارد و در مکان‌هایی با زمستان‌های معتدل تا گرم به عنوان گیاه بیرونی و دائمی کاشته شده و در محیط‌های که زمستان‌ها زیر صفر درجه سانتی گراد می‌آید بهتر است از سرما محافظت شود. جالب است بدانید دلیل این نام‌گذاری گیاه گل کاغذی کاسبرگ‌های نازک پوستی و کاغذ مانند آن است.

نور آفتاب مهمترین عامل رشد

گل کاغذی برای رشد و گلدهی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و این یکی از نیازهای اساسی در پرورش گل کاغذی است. این گیاه یک گل فضای باز است و نگهداری آن در فضای منزل کار درستی نیست و باعث می‌شود رشد گیاه با مشکل مواجه شود و گلدهی کاهش یابد. البته در صورت داشتن گلخانه هم می‌توان به خوبی آن را در گلخانه پرورش داد و در طی سال از دیدن گل‌های زیبای آن لذت برد زیرا در گلخانه هم نور کافی و هم رطوبت ایدئال وجود دارد. این گیاه به حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب نیازمند است. پس قبل از خرید آن به این مورد حتماً دقت و بعد برای تهیه آن اقدام کنید.

50,000 تومان465,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان

هرس یک تیر با دو نشان

در پرورش گل کاغذی نکته‌ای که عموماً به آن توجه نمی‌شود لزوم هرس کردن است. این گیاه را می‌توان در طی سال چند بار هرس کرد که در واقع دو دلیل مهم دارد. اول اینکه چون گل کاغذی رشد زیادی در طول فصل رشد دارد و قادر به تولید جوانه‌های زیادی است با هرس کردن به آن فرم داده می‌شود و به این ترتیب ظاهر گیاه همیشه شکیل می‌ماند. از طرفی با جدا کردن شاخه‌های اضافی انرژی بیشتری به سایر شاخه‌ها می‌رسد و این انرژی می‌تواند صرف گلدهی آینده نیز شود. دلیل دوم که مهم‌تر است افزایش گلدهی با هرس است. گل‌ها در گل کاغذی اغلب از جوانه‌های جدید ظاهر می‌شوند پس هر چه گیاه تحریک به جوانه دهی شود به همان نسبت احتمال گلدهی افزایش میابد؛ بنابراین با هرس کردن گیاه را تحریک به جوانه‌زنی بیشتر و به این ترتیب گلدهی بیشتر می‌کنیم.

کود دهی عامل کلیدی در گلدهی

کود دهی عامل کلیدی در گلدهی

اغلب گیاهان خصوصاً گل‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند نیاز به تغذیه منظم دارند تا هم رشد بهتر و هم گلدهی داشته باشند. در پرورش گل کاغذی این تغذیه مهم‌تر هم می‌شود چراکه تنها نمی‌توان به تغذیه با کود ان پی کا اکتفا کرد. کود آهن سولفات یا همان کود زاج سبز برای کمک به گلدهی گل کاغذی یک پایه ثابت است و در کنار آن سایر کودها نیز مصرف می‌شوند. برنامه‌های غذایی زیادی در رابطه با تغذیه گل کاغذی ذکر شده که یکی از آن‌ها کود دهی هر دو هفته یکبار با کود زاج سبز و ماهی یکبار با کود 20-20-20 در فصل رشد است. البته بهتر است هر دو ماه یکبار نیز به منظور جلوگیری از کمبود ریزمغذی‌ها از کود میکرو نیز استفاده گردد.

خاک مورد نیاز گل کاغذی

پرورش گل کاغذی بهتر است در خاک‌هایی که نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک باشد انجام شود. مخلوط خاک باغچه، خاک برگ، خاک ماسه ریز، ورمی کمپوست می‌تواند مناسب باشد که البته این گیاه در اکثر بسترهای کشت قابل نگهداری است و مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. البته نگهداری و کاشت در خاک‌هایی با رس بسیار بالا به مدت طولانی می‌تواند منجر به پوسیدگی یا آسیب به ریشه‌ها شود. در رابطه با زهکش هم دقت کنید که حتماً زهکش گلدان مناسب باشد تا آب اضافی امکان خروج داشته باشد. اگر خاک بشدت خیس بماند و حالت باتلاقی به خود بگیرد ممکن است که ریشه‌ها بپوسد و یا دچار بیماری قارچی شود.

25,000 تومان65,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

رطوبت و گل‌دهی

در رابطه با گلدهی این گیاه باید گفت رطوبت می‌تواند در تحریک گلدهی نقش مؤثری داشته باشد. حتماً دیده‌اید در محل‌هایی با رطوبت بالا این گل در حجم بسیار زیاد گلدهی دارد و از نظر رشد هم تا چند متر قد می‌کشد، این به خاطر وجود رطوبت مناسب است. هرچند که در محیط‌های خشک نیز گل کاغذی رشد و گلدهی دارد و در صورت آبیاری صحیح و کود دهی به زندگی خود ادامه می‌دهد. در پرورش گل کاغذی رطوبت به عنوان یک عامل انگیزشی در گلخانه‌ها استفاده می‌شود تا گل‌ها در زمان مناسب به گل بیایند و به بازار عرضه شوند. اگر در گلخانه گیاه را ابتدا در یک محیط خنک‌تر با دمای بین 10 تا 15 درجه مدتی نگهداری کنید و بعد دما را بالاتر برده و رطوبت به گیاه دهید خیلی زود شاهد گلدهی آن خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.