روش نگهداری گیاه فیتونیا

روش نگهداری گیاه فیتونیا

نگهداری گیاه فیتونیا معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی گلدانی انجام می‌شود. فیتونیا یک گیاه دائمی و همیشه سبز است که دارای برگ‌های ظریف تخم مرغی می‌باشد. اگرچه محبوب‌ترین رنگ آن برگ سبز با رگه سفید نقره‌ای است شما می‌توانید به راحتی انواعی با رگه‌های قرمز، صورتی، سفید و سبز را پیدا کنید. گیاه فیتونیا یک خزنده کم رشد است که برای تراریوم یا فضاهای مرطوب مناسب است. فیتونیا به طور معمول به ارتفاع 7 تا 15 سانتی‌متر می‌رسد و در حالت ایدئال حدود 30 تا 45 سانتی‌متر به اطراف گسترش میابد.

اگرچه این گیاه کند رشد به ندرت هنگامی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی داخل خانه رشد می‌کند گل می‌دهد، اما گاهی اوقات گل‌های خوشه‌ای سنبله مانند کوچک قرمز مایل به قرمز یا سفید مایل به زرد ظاهر می‌شود. فیتونیا هرچقدر هم که زیبا باشد، برای رشد به عنوان یک گیاه آپارتمانی با دشواری‌هایی روبرو است. به رطوبت بسیار زیاد و ثابتی مانند شرایط تراریوم نیاز دارد و نمی‌تواند شرایط راکد را تحمل کند. گیاه فیتونیا همچنین به نور مستقیم و شدید آفتاب حساس است و به سرعت دچار سوختگی برگ می‌شود. در ادامه شرایط نگهداری گیاه فیتونیا را بررسی می‌کنیم.

نور و دمای مناسب

آبیاری و رطوبت فیتونیا

این گیاه به عنوان یک گیاه گرمسیری که به طور طبیعی در سایه و رطوبت بالا و فضای روشن جنگل‌های گرمسیری رشد می‌کند، شرایط مشابهی را هنگام پرورش به عنوان یک گیاه آپارتمانی ترجیح می‌دهد. از نور کامل خورشید خوشش نمی‌آید و فضای بسیار روشن و نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد، مانند پنجره‌های رو به شمال. نگهداری گیاه فیتونیا همچنین در زیر نورهای فلورسنت نیز امکان‌پذیر خواهد بود. فیتونیاها در دمای 21 درجه سانتی‌گراد بهتر رشد می‌کنند اما محدوده‌ای از دمای پایین 5/15 درجه سانتی‌گراد تا 5/25 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند. این گیاهان شرایط مرطوب مشابه شرایط موجود در جنگل‌های بارانی را ترجیح می‌دهند.

50,000 تومان465,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

آبیاری و رطوبت فیتونیا

در نگهداری گیاه فیتونیا مرطوب نگه داشتن و آبیاری گیاه می‌تواند یک چالش باشد. اگر اجازه دهید محیط و خاک گیاه کاملاً خشک شود، در معرض فروپاشی و بی‌حالی قرار می‌گیرد. البته اگر به طور کامل آبیاری شود به سرعت بهبود می‌یابد و به حالت اول برمی‌گردد، اما تکرار این شرایط نهایت جان گیاه را می‌گیرد. از طرف دیگر آبیاری زیاد و خیس ماندن دائمی خاک باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. پس خاک رطوبت ملایمی داشته باشد اما بیش از حد خیس نماند.

غبار پاشی سبک و منظم از خشک شدن گیاه ناشی از خشکی هوا جلوگیری می‌کند. در آب و هوای خشک و یا در ماه‌های خشک تابستان و زمستان در خانه، استفاده از مرطوب کننده اتاق یا دستگاه بخور سرد ممکن است مفید باشد. درست کردن جزیره در زیر گلدان برای این گیاه معمولاً انجام می‌شود. تراریوم‌ها یا باغ‌های شیشه‌ای به طور طبیعی محیط‌های مرطوبی هستند که برای نگهداری گیاه فیتونیا مناسب هستند.

خاک و کود دهی مورد نیاز

خاک و کود دهی مورد نیاز

نگهداری گیاه فیتونیا در خاک معمولی گلدان با پایه پیت ماس به خوبی رشد می‌کند. خاک باید کمی رطوبت را حفظ کند اما درنهایت به خوبی تخلیه شود. اگر قصد استفاده از خاک‌های آماده را دارید می‌توان از خاک برگ غنی شده یا خاک بستر آماده کاشت مرغوب استفاده کنید. در رابطه با کود دهی باید گفت می‌توان هر دو هفته یکبار از کود ان پی کا مثل کود 20-20-20 یا کود 10-10-10 استفاده کنید و بهتر است کود را رقیق‌تر آماده کنید. استفاده از کود میکرو هر دو ماه یکبار در شادابی و استحکام و زیبایی آنها نیز می‌تواند مؤثر باشد. می‌توانید از کودهای ان پی کا حاوی عناصر میکرو و ریزمغذی نیز استفاده کنید. این گیاه خاک نسبتاً اسیدی را می‌پسندد بنابراین اگر هر سه ماه یکبار با کود هیومیک اسید آبیاری شود مناسب است.

45,000 تومان255,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

هرس و تکثیر

نگهداری گیاه فیتونیا در شرایط مناسب به سرعت رشد می‌کند و اگر ساقه‌ها بلند شوند، چیدن سر آنها رشد را تحریک می‌کند و منجر به پر پشت شدن بوته گیاه می‌شود. از آنجا که گل‌ها زیبایی چندانی ندارند و انرژی را مصرف می‌کنند در صورت تمایل می‌توانید گل‌ها را نیز حذف کنید. گیاه فیتونیا به راحتی از قلمه‌های نوک ساقه‌ها که در اواخر بهار یا اوایل تابستان گرفته می‌شوند، تکثیر می‌شوند. با استفاده از قیچی‌های تمیز و تیز باغبانی، قلمه‌های ساقه‌ها را به صورت زاویه‌دار از ساقه‌های ضخیم‌تر برش بزنید. اطمینان حاصل کنید که حداقل دو گره در حال رشد را با قلمه جدا کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید. در صورت تمایل به منظور ریشه‌زایی سریع‌تر انتهای قلمه‌ها را به کود هورمون ریشه‌زایی پودری آغشته کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.