پنج گیاه با تکثیر آسان برای مبتدیان

پنج گیاه با تکثیر آسان برای مبتدیان

پتوس یا پیچ قلبی

در بین گیاهان آپارتمانی پتوس عمومیت ویژه‌ای دارد و در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود و یک گیاه با تکثیر آسان است. این گیاه با ماندگاری بالا و رشد سریع و البته تکثیر آسانی که دارد هنوز هم جز گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می‌شود. برای تکثیر کافی است ساقه‌ای را با حداقل یک بند جدا کنید و در آب یا خاک مرطوب بگذارید خیلی زود شاهد ریشه زدن و بعد هم رشد شاخه و برگ جدید خواهید بود. البته این حداقل اندازه قلمه برای پتوس بود شما قلمه با هراندازه‌ای را می‌توانید جدا کرده و ریشه‌دار کنید. برای ریشه‌دار کردن سریع‌تر هم می‌توانید از کود هورمون ریشه‌زایی مایع در آب و کود هورمون ریشه‌زایی پودری یا مایع در خاک استفاده کنید. اگر قصد دارید گلدان پرتری داشته باشید بهتراست قلمه‌ها را کوتاه‌تر اما با تراکم بالا کنار هم بکارید. این گلدان قطعاً بسیار زیبا خواهد شد.

برگ انجیری

برگ انجیری

یک نمونه گیاه با تکثیر آسان برگ انجیری می‌باشد جالب است بدانید این گیاه از خانواده فیلودندرون هاست و پسر عموی پتوس است و در اغلب خصوصیات و حتی تکثیر به شدت مشابه هم هستند. برای تکثیر این گیاه آپارتمانی جذاب نیز کافی است یک قلمه با حداقل یک بند جدا شود حتی می‌توانید قلمه‌ای با چند بند و برگ جدا کنید که این بستگی به سلیقه شما دارد.

در پشت هر برگ زائده‌ای قهوه‌ای وجود دارد که ریشه‌های هوایی و بیشتر ریشه‌ها در آینده از آنجا رویش می‌کنند بنابراین با جدا کردن یک بند این قسمت هم جدا شده و ریشه‌ها خیلی سریع‌تر از آن قسمت فعال شده و رشد می‌کنند. به راحتی با قرار دادن ساقه یا همان قلمه‌های برگ انجیری در آب یا خاک ریشه‌دار خواهند شد. اگر ریشه هوایی این گیاه بلند باشد حتی بدون قرار دادن در آب و در خاک نیز به سرعت همین ریشه هوایی آب را جذب و از همان لحظه فعال خواهد شد.

45,000 تومان255,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان
4,000 تومان85,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

زاموفیلیا

زاموفیلیا نیز جز چند گیاه با تکثیر آسان در خانه می‌باشد. راحت‌ترین راه جدا کردن غده‌های آن به همراه ساقه‌های متصل به غده است. اگر زاموفیلیای شما چند غده نسبتاً مجزا داشته باشد می‌توانید هرکدام از آنها را به همراه چند ساقه جدا کرده و در گلدان‌های مختلف بکارید. می‌توانید از برگ‌ها و حتی ساقه‌ها نیز قلمه گرفته و در آب یا خاک ریشه‌دار کنید. بهتر است یرای این منظور از ساقه‌های ضخیم‌تر و برگ‌های درشت و سالم‌تر استفاده کنید. می‌توانید برای قلمه زدن در خاک قبل از فروبردن قلمه در بستر کاشت یکی دو سانت از انتهای قلمه برگ یا قلمه ساقه را به کود هورمون ریشه‌زایی پودری آغشته کنید تا سرعت ریشه دهی افزایش یابد. به یاد داشته باشید فرآیند ریشه دهی زاموفیلیا کمی کند است پس صبور باشید بنابراین زاموفیلیا یک گیاه با تکثیر آسان اما سرعت رشد پایین است.

سانسوریا

سانسوریا

با تکثیر سانسوریا را تقریباً همه آشنایی دارند. به راحتی با بریدن برگ‌ها و تقسیم آن به قلمه‌هایی حداقل 8 تا 10 سانتی یا بزرگتر می‌توان این گیاه را تکثیر کرد. اگر از انواع پاکوتاه استفاده می‌کنید در صورتی که برگ کوچک بود نیاز به برش نیست و یک برگ کامل را به عنوان قلمه در نظر بگیرید و اگر بسیار درشت بود برگ را نهایتاً دوتکه کنید نه بیشتر.

نکته اینجاست قلمه‌ها بعد از برش می‌بایست یکی دو روز به حال خود رها شوند تا محل برش آنها بسته یا اصطلاحاً پینه ببندد و بعد می‌توانید قلمه‌ها را در آب و یا خاک بگذارید تا کم کم ریشه بزنند. فرآیند ریشه دهی سانسوریا نیز طولانی است و حداقل بین 4 تا 8 هفته به طول می‌انجامد. فارغ از زمان‌بر بودن تکثیر این گیاه، سانسوریا یک گیاه با تکثیر آسان به حساب می‌آید چون قلمه‌زنی آن در بیشتر مواقع موفقیت آمیز خواهد بود و در خانه انجام می‌شود.

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
30,000 تومان300,000 تومان
50,000 تومان75,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان

برگ بیدی

یک گیاه با تکثیر آسان برگ بیدی است. این گیاه ساقه‌های طردی دارد که به راحتی در آب یا حتی یک خاک و بستر کاشت مرطوب ریشه می‌زنند. فقط کافیست قلمه‌هایی به اندازه یک انگشت یا بزرگ‌تر از ساقه‌های بلند آن جدا کنید و در آب بگذارید یا مستقیماً بصورت متراکم در خاک بکارید تا ریشه دهند در واقع برگ بیدی یک گیاه با تکثیر آسان و سرعت ریشه دهی زیاد است که در بین گیاهان آپارتمانی کم نظیر است.

به یاد داشته باشید برگ بیدی بعد از ریشه دهی و کاشت بهتر است در محلی از خانه نگهداری شود تا حداقل یک تا دو ساعت آفتاب ملایمی به آن برسد. این کمک می‌کند تا ساقه‌های ضخیم‌تری تولید شود و رنگ برگ‌ها شفاف‌تر و پررنگ‌تر خواهد شد. به یاد داشته باشید تمامی گیاهانی که در این مقاله در رابطه با آنها صحبت کردیم را می‌توان در خاک برگ غنی شده و یا خاک بستر آماده کاشت و حتی خاک باغچه‌ای که نرم باشد قلمه زد. حتی برای ریشه دهی اولیه می‌توان از مخلوط کوکوپیت و خاک ماسه سبک استفاده کرد و بعد از ریشه زنی و فعال شدن گیاه به بستر دیگر انتقال داد.

2 دیدگاه برای “پنج گیاه با تکثیر آسان برای مبتدیان

  1. الهه گفته:

    مطالب آموزشیتون عالیه. کاش برای برگ انجیری هم مثل بقیه گیاها یه پست اختصاصی میذاشتید و کودهایی که لازمه بهش بدیمو میگفتید

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      سپاسگزارم،خوشحالم مطالب براتون مفید بوده
      حتما در مورد برگ انجیری هم مقاله ای مینویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.