نگهداری فیکوس لیراتا

نگهداری فیکوس لیراتا

نگهداری فیکوس لیراتا در خانه و ادارات به عنوان یک گیاه لاکچری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه با ابهت با برگ‌های درشت و ویلون شکل خود باعث جلب توجه همه افراد خواهد شد. لیراتا بومی غرب آفریقاست به همین دلیل به آن فیکوس آفریقایی نیز میگویند. در محیط بومی خود که شرایطی تقریباً استوایی دارد با قرارگیری در رطوبت بالا و گرما و نور مناسب و داشتن فضای کافی برای رشد ریشه‌ها در زمین تا 12 متر هم رشد می‌کند اما در فضای محدود خانگی دو تا سه متر امکان رشد دارد. قبل از خرید به این نکته دقت کنید که فقط در صورت فراهم آوردن شرایط مناسب برای آن در خانه، نگهداری شود چون در غیر این صورت فیکوس شادابی نخواهیم داشت.

نور و آبیاری لیراتا

در نگهداری فیکوس لیراتا به آبیاری منظم و ایجاد رطوبت کافی توجه کافی داشته باشید. این گیاه در محیط بومی خود رطوبت بالایی را تجربه می‌کند بنابراین در صورت قرار گرفتن در محیط خشک دچار برگ‌ریزی یا سوختگی برگ‌ها می‌شود و رشد آن کاهش میابد. در رابطه با آبیاری رطوبت ملایم خاک مناسب است اما آبیاری بیش از حد یا خیس ماندن زیاد خاک منجر به پوسیدگی ریشه شده و زمینه ساز انواع بیماری‌ها می‌شود.

45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
50,000 تومان75,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

زمانی که چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک شد می‌توانید آبیاری مجدد را انجام دهید. دقت کنید آبیاری بیش از حد بیشتر امکان خرابی را فراهم می‌آورد تا آبیاری کم. برای بالا بردن رطوبت می‌توانید از ایجاد جزیره در زیر گلدان استفاده کنید یا بخور سرد در نزدیکی گیاه خود قرار دهید. می‌توانید در هفته دو تا سه مرتبه غبار پاشی انجام دهید البته به دور از تابش نور مستقیم آفتاب. برای ایجاد رطوبت و تمیز کردن برگ‌ها گاهی با دستمال مرطوب روی برگ‌ها بکشید بدین ترتیب علاوه بر کمک به افزایش رطوبت با برداشتن غبار از برگ‌ها به تنفس بهتر برگ‌های پهن لیراتا کمک می‌کنید.

دما و نور مناسب

این گیاه خاص به فضایی بسیار روشن و پر نور نیاز دارد البته با نور غیرمستقیم و فیلتر شده. در فصل‌های سرد سال که شدت آفتاب کمتر است قرارگیری در معرض آفتاب به مدت بسیار کوتاه در حد یکی دو ساعت مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما در تابستان آفتاب کوتاه مدت هم موجب سوختگی می‌شود. نگهداری فیکوس لیراتا در دمای 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد اما اگر دما از 12 درجه پایین‌تر بیاید گیاه قطعاً آسیب خواهد دید.

خاک و کود دهی مناسب

لیراتا به شرط مرطوب بودن محیط اطراف دماهای بالاتر از 24 درجه را هم تا حدی تحمل می‌کند و تا حدود 30 درجه نیز مقاومت خوبی دارد. به این گیاه بهتر است از طرفین نور برسد چون اغلب برگ‌هایی که پشت به نورند و یا در کنج دیوار قرار گرفته‌اند و نور کافی دریافت نمی‌کنند اغلب ضعیف می‌شوند و امکان ریزش و بی‌حالی در آن‌ها وجود دارد. هیچ‌گاه نباید لیراتا را به دیوار بچسبانید و کمی از دیوار یا هر سطح دیگری فاصله داشته باشد تا هوا در اطراف آن به‌خوبی در جریان باشد.

خاک و کود دهی مناسب

از هر خاکی که برای کاشت لیراتا استفاده می‌کنید به دو نکته توجه کنید. اول زهکش خوب خاک و دوم عدم چسبندگی یا رسی بودن آن. عموماً برای نگهداری فیکوس لیراتا در گلدان از بستری با حجم خاک برگ زیاد استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توانید از خاک برگ غنی شده و با کیفیت یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی که حاوی مقادیری خاک برگ است استفاده کنید. پیشنهادات زیادی برای بستر کاشت فیکوس لیراتا داده می‌شود. اگر خود قصد مخلوط کردن اجزای مختلف خاک را دارید می‌توانید از ترکیب خاک برگ، خاک باغچه، ورمی کمپوست، خاک ماسه ریز، پیت ماس، کوکوپیت و مقدار کمی پرلیت استفاده کنید.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان

در رابطه با کود دهی هم همانند اکثر گیاهان این خانواده بهتر است هر دو هفته یک‌بار با یکی از انواع کود ان پی کا مثل کود 20-20-20 کود دهی شود و برای افزایش و بهتر شدن رنگ و استقامت برگ‌ها بهتر است هر 30 تا 45 روز یک‌بار از کود آهن و هر دو ماه یک‌بار از کود میکرو استفاده شود. به منظور افزایش جذب مواد غذایی و فعال شدن گیاه و افزایش مقاومت به تنش‌های محیطی هر 3 ماه یک‌بار با کود هیومیک اسید آبیاری شود. در صورت نیاز به منظور بالا بردن مقاومت گیاه به آفات و بیماری‌ها و تقویت مضاعف هفته‌ای یک‌بار کود اچ بی اسپری شود.

تعویض گلدان و سر برداری

تعویض گلدان معمولاً بعد از پر شدن گلدان از ریشه‌ها صورت می‌گیرد و اغلب لیراتاها معمولاً هر 2 سال یک‌بار نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. در هر صورت با پر شدن ریشه‌ها می‌توانید در هر زمان گلدان را با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید. این درختچه زیبا به هرس نیاز ندارد مگر اینکه قسمتی از گیاه با خشکی یا بیماری مواجه شده باشد؛ اما گاهی به منظور فرم دهی یا چند شاخه شدن ساقه می‌توان از محل دلخواه سر برداری انجام داد بدین ترتیب علاوه بر تحریک شاخه دهی قسمت جدا شده را نیز می‌توان به عنوان قلمه ریشه‌دار کرد و مجدد کاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.