علت سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم

علت سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم

برای مشخص شدن دلایل سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم باید در ابتدا شرایط محیطی گیاه بررسی شود. یک گیاه با نگهداری در شرایط محیطی مطلوب کمتر دچار مشکل و آسیب دیدگی می‌شود. اسپاتی فیلوم گیاه نسبتاً مقاومی است و امکان نگهداری آن به مدت طولانی وجود دارد با این وجود نسبت به تنش‌های محیطی به سرعت واکنش نشان می‌دهد و برگ‌های براق آن دچار تغییر رنگ یا سوختگی خواهند شد. عواملی نظیر آبیاری صحیح، دما، نور، کمبود رطوبت محیط، تغذیه نادرست، آفات و بیماری‌ها همگی در خراب و سیاه شدن برگ این گیاه دوست داشتنی تأثیرگذارند. این گیاه نماد صلح و محبت خالصانه است پس باید به سلامتی آن بیشتر اهمیت دهیم و بامحبت برای نگهداری آن وقت بگذاریم.

تنش در آبیاری

یکی از دلایل سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم تنش در آبیاری است. هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری بسیار کم هر دو مشکل ساز خواهند بود. آبیاری منظم و کافی لازمه نگهداری هر گیاهی است. برای اسپاتی فیلوم رطوبت ملایم خاک ایدئال است پس طوری زمان آبیاری را تنظیم کنید که خاک کاملاً خشک نشود و از طرفی بصورت دائمی خیس نباشد و یا در عمق بستر کاشت آن آب جمع نشود. بعد از مدتی زمان مناسب آبیاری را با توجه به شرایط محیطی منزل خود می‌توانید تخمین بزنید و در این حالت کار راحت‌تر خواهد شد.

45,000 تومان255,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
4,500 تومان200,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

 در صورت آبیاری بیش از حد تارهای ظریف ریشه این گیاه پوسیده می‌شود و برعکس اگر صد در صد خاک خشک شده و این خشکی چند روز ادامه‌دار شود بازهم تارهای ریشه به دلیل خشکی آسیب می‌بینند. در این حالت آب و مواد غذایی به مقدار کافی جذب نشده و بعضی برگ‌ها کم‌کم سیاه یا خشک می‌شوند. به یاد داشته باشید انتخاب درست سایز گلدان نیز می‌تواند از پوسیدگی ریشه‌ها پیشگیری کند. اگر گلدان انتخاب شده بسیار بزرگ‌تر از سایز گیاه باشد با خاک اضافه زیادی پر می‌شود و در هر بار آبیاری حجم بیشتری آب در خاک ذخیره شده و ریشه‌ها بیشتر خیس می‌خورند و درنهایت تارهای ریشه به این دلیل آسیب جدی خواهند دید.

نور، دما و رطوبت محیط

نور، دما و رطوبت محیط

دمای 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد برای نگهداری اسپاتی مناسب است اما اگر دما از این مقدار بسیار بالاتر رود ممکن است برگ‌های حساس آن دچار سوختگی و درنهایت آسیب شوند. البته با بالا رفتن دما می‌بایست رطوبت نیز بالا رود تنها در این صورت است که می‌توان از عوارض دمای بالا تا حدی جلوگیری کرد. گیاه اسپاتی فیلوم بشدت رطوبت دوست است و به حداقل 50 درصد رطوبت نیازمند است. کمبود رطوبت باعث توقف گلدهی و سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم خصوصاً در نوک برگ‌ها خواهد شد. دقت کنید اسپاتی فیلوم بشدت مستعد بیماری‌های قارچی است بنابراین تأمین رطوبت آن بهتر است بصورت غیرمستقیم انجام گیرد مثل درست کردن جزیره در زیر گلدان.

در رابطه با نور این گیاه به نور غیرمستقیم و فضای روشن برای نگهداری نیاز دارد البته نسبت به کم نوری تا حدی مقاوم است اما هرچه نور بیشتر باشد گلدهی و رشد نیز بیشتر خواهد بود. اگر برگ‌های این گیاه مدت نسبتاً زیادی در معرض آفتاب قرار گیرد امکان دارد برگ‌ها سوخته و قهوه‌ای شوند و این خود می‌تواند یک عامل سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم شود.

املاح آب یا کود دهی نامناسب

آبیاری گیاهان آپارتمانی از جمله اسپاتی فیلوم بهتر است با آب جوشیده هم دمای محیط شده یا آب مانده انجام شود. املاح موجود در بعضی آب‌ها و کلر و فلوراید و سایر افزودنی‌های تصفیه کننده آب می‌تواند به مرور منجر به سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم شود. این گیاه به کود دهی کمی نیاز دارد و بهتر است نصف دوز مصرف پیشنهادی را برای آن استفاده کنید گاهی کود دهی بیش از حد به گیاه منجر به تجمع بعضی از عناصر در خاک با برگ‌ها شده که این می‌تواند خود بر سیاه شدن یا خرابی برگ‌ها تأثیر بگذارد. پس کود دهی مناسب مشکلی ندارد به شرط آنکه در مصرف آن زیاده روی نشود.

25,000 تومان690,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان

انواع آفات یا بیماری قارچی

انواع آفات یا بیماری قارچی

گاهی سیاه شدن برگ اسپاتی فیلوم در اثر بیماری قارچی یا آفت ایجاد می‌شود. اگر لکه‌های قهوه‌ای با هاله‌های زرد علاوه بر نوک برگ در کناره‌ها یا وسط برگ‌ها نیز وجود داشت احتمالاً گیاه آلوده به بیماری قارچی شده است که در اینصورت نیاز به مصرف قارچ کش وجود دارد. اگر علائمی نظیر ترشحات براق، خوردگی، زخم، تار، لکه‌های برجسته یا توده‌های مشکوکی دیدید نیز ممکن است گیاه آفت فعالی داشته باشد و با خوردن شیره گیاه منجر به زردی و خشک شدن یا سیاه شدن برگ‌ها شود. به هر صورت چکاب دوره‌ای گیاهان به تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.