علت خشک شدن نخل شامادورا

علت خشک شدن نخل شامادورا

خشک شدن نخل شمادورا به سه عامل اصلی ارتباط دارد که عبارت‌اند از تغذیه، شرایط محیطی و آفات و بیماری‌ها. برای رسیدن به دلیل اصلی خشکی این گیاه باید همه این عوامل را بررسی کنید. قبل از هر چیز نیازهای گیاه خود را بشناسید و بر اساس آن برای نگهداری گیاه خود برنامه ریزی کنید. تغذیه گیاه را منظم انجام داده تا از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و شاهد رشد بهتر و بیشتر نخل خود باشید.

خشکی ناشی از آبیاری زیاد

شامادورا گیاه رطوبت دوستی است اما وقتی آبیاری بیش از حد انجام شود و ریشه‌ها دائماً خیس بمانند رفته‌رفته ریشه‌ها پوسیده شده و از بین می‌روند. رطوبت ملایمی در خاک قابل قبول است اما بالا رفتن بیش از حد رطوبت خاک زمینه‌ساز خشکی گیاه خواهد شد. برای آبیاری اجازه دهید چند سانت از سطح خاک خشک شود. به یاد داشته باشید آبیاری زیاد یکی از دلایل خیس ماندن خاک است در صورتی که ممکن است زهکش گلدان گرفته باشد یا به دلیل انتخاب خاک نامناسب ماندگاری آب در بستر کاشت بیش از حد بالا رفته باشد. در این شرایط باید آبیاری را کاهش دهید و به منظور احتیاط بیشتر گیاه را با قارچ کشی درمانی یک الی دو بار آبیاری کنید چراکه خیس ماندن خاک ممکن است منجر به بیماری قارچی نیز شده باشد.

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان

بیماری قارچی

شایع‌ترین دلیل خشک شدن نخل شامادورا بروز بیماری قارچی است. بیماری‌های قارچی گاهی علائم واضحی دارند مثلاً خود را بصورت لکه‌های قهوه‌ای با هاله زرد رنگ نشان می‌دهند؛ اما گاهی بیماری قارچی بصورت یک خشکی پیش رونده ظاهر می‌شود که از نوک برگ‌ها حرکت کرده و با سرعت به سمت پایین برگ در حرکت است. این نوع خشکی قارچی عموماً در ابتدا به رنگ قهوه‌ای روشن است و حالت تازگی دارد ولی رفته‌رفته همزمان با حرکت و گسترش در سطح برگ بصورت خشک درمیاید. برای درمان گیاه در این حالت باید قارچ کش ترکیبی سه وعده با فاصله سه روز اسپری شود. بدیهی است که قسمت آسیب دیده به حالت اول برنمی‌گردد و دوباره سبز نخواهد شد اما با مصرف قارچ کش رشد قارچ متوقف شده و از بین می‌رود و درنهایت از سرایت به سایر نقاط و برگ‌های جدید جلوگیری می‌شود.

محیط خشک یا تابش آفتاب

محیط خشک یا تابش آفتاب

شامادورا رطوبت محیطی را می‌پسندد و در این شرایط رشد خوبی خواهد داشت اما اگر به هر دلیلی محیط اطراف گیاه به شدت خشک شود معمولاً نوک برگ‌ها دچار سوختگی می‌شود و با ادامه‌دار شدن این شرایط نهایتاً برگ‌ها سوختگی بیشتری را تجربه می‌کنند. از طرفی این گیاه باید در محیطی با نور غیرمستقیم اما زیاد نگهداری شود اما اگر اشعه مستقیم آفتاب خصوصاً در فصل‌های گرم به مدت طولانی روی گیاه بیافتد بدیهی است که برگ‌ها دچار آفتاب سوختگی شده و خشک می‌شوند. برای بالا بردن رطوبت از راه‌های غیرمستقیم مثل ایجاد جزیره در زیر گلدان یا بخور سرد بهره بگیرید و البته در غبار پاشی زیاده روی نکنید.

آفات مکنده

خشک شدن نخل شامادورا گاهی به دلیل فعالیت آفات مکنده‌ای مثل شپشک یا کنه تارعنکبوتی می‌باشد. این گیاه یکی از میزبانان خوب برای این حشرات است. این آفات با خوردن شیره گیاهان مانع رسیدن آب و مواد غذایی به برگ‌ها شده و منجر به زرد شدن و درنهایت خشکی آن‌ها می‌شوند. اگر توده‌های پنبه مانندی دیدید یا لکه‌هایی برجسته به رنگ قهوه‌ای یا سیاه دیدید می‌توان گفت شپشک به گیاه حمله کرده است. برای درمان بعد از پاکسازی برگ‌ها و ساقه‌ها سه وعده با فاصله سه روز اقدام به سم‌پاشی با سمومی مثل کنفیدور کنید.

آفت بعدی کنه تار عنکبوتی است که باعث می‌شود علاوه بر زرد و بی‌رنگ شدن برگ‌ها تارهای نازکی روی گیاه تشکیل شود. رفته‌رفته با افزایش تعداد کنه‌ها گیاه دچار خشکی شده و از بین می‌رود. به منظور درمان این بیماری نیز پس از تمیز کردن برگ‌ها و ساقه‌ها می‌توانید از کنه‌کش‌هایی مثل سم آبامکتین استفاده و سه وعده به فاصله سه روز روی گیاه اسپری کنید.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

تغذیه مناسب

جالب است بدانید عدم تغذیه مناسب در دراز مدت می‌تواند تأثیرات فیزیولوژیکی رو گیاه بگذارد. شاید در ابتدا فقر عناصر اصلی و ریزمغذی خود را با تغییر جزئی در رنگ و ظاهر برگ‌ها و کاهش رشد نشان دهد اما در مواردی که این کمبودها شدید باشد بافت برگ‌ها به مرور تحلیل رفته و درنهایت شروع به خشک شدن می‌کند. البته این خشکی به ندرت رخ می‌دهد اما امکان‌پذیر است و برای جلوگیری از پیدایش این مشکل لازم است طبق یک برنامه غذایی منظم جلو روید.

برای نخل‌ها از جمله شامادورا می‌توان از کود 20-20-20 به عنوان پایه اصلی تغذیه هر دو الی سه هفته یک‌بار استفاده کرد. به منظور برطرف کردن نیاز به ریزمغذی‌ها پیشنهاد می‌شود هر دو ماه یک‌بار از کود میکرو و هر 45 روز یک‌بار از کود آهن بهره بگیرید. برای فعال شدن ریشه‌ها و افزایش جذب مواد غذایی نیز هر سه ماه یک‌بار از مصرف کود هیومیک اسید غافل نشوید. در صورت تمایل کود جلبک دریایی نیز به عنوان یک مکمل کاربردی قابل استفاده است که هم به افزایش سایز برگ‌ها کمک می‌کند و هم رشد بیشتر را به همراه دارد.

2 دیدگاه برای “علت خشک شدن نخل شامادورا

  1. کیارا خوش شانس گفته:

    سلام، علت خشک شدن نخل لیدی پالم چه مواردی میتونه باشه ،در جایی که گیاهان مشابه کناری خشک نشدن ،ممون میشم پاسخ بدید

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      هر گیاهی نیازهای خاص خودش رو داره و ممکنه یک یا چند دلیل برای زردی برگها وجود داشته باشه.
      میتونید عکس گیاه رو بفرستید ببینم اما بصورت کلی مهمترین عوامل رو میگم خدمتتون.
      کمبود نور، این گیاه باید در فضایی بشدت روشن نگهداری بشه.
      آفات و بیماری قارچی، مهمترین آفات این گیاه کنه تار عنکبوتی ، شپشک سپردار هستن پس اگر تار، ترشح براق، اثرات زخم، توده های مشکوک، لکه های قهوه ای یا …. دیدید ممکنه آفت یا بیماری داشته باشه.
      تنش در آبیاری یکی از عواملی هستش که میتونه در زردی موثر باشه پس آبیاری خیلی زیاد یا خیلی کم میتونه تاثیر بگذاره.
      رطوبت مناسب بهتره داشته باشید در محل نگهداری چنانچه دما خیلی بالا بره و محیط خشک بشه نیز زردی ممکنه بوجود بیاد.
      کمبود عناصر غذایی یکی از مهمترین عوامل هست پس کوددهی و برنامه غذایی منظم فراموش نشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.