روش های تقویت گیاهان آپارتمانی

روش های تقویت گیاهان آپارتمانی

تقویت گیاهان آپارتمانی از دو جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید به موازات هم انجام شود. اول شرایط محیطی ایدئال هر گیاه است. اگر شرایط محیطی لازم هر گیاه فراهم باشد امکان خرابی یا بیماری در گیاه کاهش میابد و قطعاً گیاهان سالم‌تری خواهیم داشت. قرارگیری طولانی مدت در محیطی به دور از نیازهای اولیه هر گیاهی درنهایت منجر به از بین رفتن گیاه یا حداقل کاهش شدید شادابی آن می‌شود. دومین مورد تغذیه اصولی و منظم است. گیاهی که مواد غذایی را با توجه به نیازهای خود به مقدار لازم دریافت کند سیستم ایمنی قوی‌تری دارد و کمتر دچار آفت یا بیماری قارچی می‌شود. در واقع می‌توان گفت بعضی از بیماری‌ها بر اثر کمبود یک یا چند عنصر یا ماده غذایی در گیاه ایجاد می‌شوند. هر دوی این موارد باید با هم در نظر گرفته شود.

بهترین کود در شرایط محیطی نامناسب عملکرد لازم را ندارد و در بهترین شرایط محیطی نیز اگر گیاه تغذیه نشود رشد چندانی نخواهد داشت و درنهایت به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. در ادامه به معرفی کودهای اصلی که برای تقویت گیاهان لازم است و یک برنامه غذایی خوب را تشکیل می‌دهند می‌پردازیم.

10,000 تومان690,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان
40,000 تومان

کودهای ان پی کا

معمولاً پایه ثابت تقویت گیاهان آپارتمانی یکی از انواع کودهای ان پی کا هستند. کودهای ان پی کا حاوی سه عنصر اصلی و پرمصرف یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. با توجه به نیاز گیاه ممکن است از درصدهای مختلف این کودها بهره بگیریم. مثلاً برای گیاهان برگی و شاخه‌دار مثل پتوس، آگلونما، فیکوس، شفلرا، نخل‌ها و … از کود 20-20-20 و برای گیاهان گوشتی و ریزوم دار از کودهایی که پتاسیم بیشتری دارند مثل کود 36-12-12 استفاده می‌کنیم. پتاسیم در گیاهان علاوه بر کمک به افزایش رشد با کیفیت، مقاومت گیاه را نیز بالا می‌برد.

کودهای مختلف دیگری نیز وجود دارند که بسته به نوع و نیاز گیاه قابل مصرف هستند مثل کود 30-5-15 یا کود 40-10-10 و بسیاری کودهای دیگر. در بین این کودها کود 20-20-20 و کود 36-12-12 پرکاربردترند. یکی از انواع کود ان پی کا بسته به نیاز گیاه هر دو الی چهار هفته یکبار می‌بایست برای گیاهان آپارتمانی استفاده شود.

کود میکرو یا عناصر ریزمغذی

کود میکرو یا عناصر ریزمغذی

گیاهان برای رشد با کیفیت و کامل به عناصری کم مصرف‌تر اما ضروری مثل روی، مس، بور، منیزیم، منگنز، مولیبدن، آهن، کبالت، کلر نیز نیازمندند به همین دلیل کود میکرو تولید شده تا بتواند نیاز گیاهان به این عناصر را تأمین کند. استفاده از کود میکرو برای اغلب گیاهان آپارتمانی و زینتی هر دو ماه یکبار پیشنهاد می‌شود. البته امروزه کودهای ان پی کایی که حاوی ریزمغذی هستند نیز تولید شده تا هم عناصر اصلی و هم عناصر کم مصرف در یک محصول آماده مصرف باشند. به هر صورت گاهی کمبود عناصر ریزمغذی به وضوح دیده می‌شود و باید از کود میکرو برای برطرف کردن این نیاز و تقویت گیاهان آپارتمانی استفاده کنیم. استفاده منظم از عناصر میکرو در برنامه غذایی گیاهان به سلامت گیاه کمک شایانی می‌کند. کمبود عناصر میکرو موجب تغییر رنگ برگ‌ها و میوه‌ها و کاهش رشد و کیفیت و باروری گیاهان و درختان خواهد شد.

کود آهن

آهن جز عناصر کم مصرف است اما نسبت به سایر ریزمغذی‌ها استفاده بیشتری دارد و کمبود آن روی گیاهان بیشتر دیده می‌شود بنابراین کود آهن بصورت جداگانه نیز تهیه و تولید می‌شود. با توجه به اینکه آهن نقش مؤثری در کلروفیل سازی و غذا سازی و سبزینه برگ دارد کمبود آن عموماً بصورت زرد شدن سطح برگ‌ها و بین رگبرگ‌ها خود را نشان می‌دهد. در صورت مشاهده علائم کمبود آهن باید از کود آهن نیز استفاده شود. برای گیاهانی که برگ‌های سبز دارند توصیه می‌شود آهن هر 30 الی 45 روز یکبار در برنامه غذایی آنها قرار گیرد. در واقع با این کود دهی از کمبود آهن جلوگیری می‌کنید.

10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

کود هیومیک اسید

اگر قصد تقویت گیاهان آپارتمانی را دارید و می‌خواهید گیاهان شما عمر طولانی‌تری داشته باشند از کود هیومیک اسید غافل نشوید. هیومیک اسید یک کود آلی است که هم جذب عناصر غذایی را بالا می‌برد و هم ریشه گیاهان را فعال می‌کند از طرفی در اصلاح بافت و ساختار خاک نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. اسید هیومیک خاک را اسیدی‌تر کرده و اغلب گیاهان آپارتمانی و زینتی در خاک‌های اسیدی یا نیمه اسیدی رشد بهتری دارند. برای گیاهانی که رشد آنها متوقف شده است استفاده از اسید هیومیک ضروری به نظر می‌رسد. بصورت عمومی برای بیشتر گیاهان هر 3 ماه یکبار توصیه می‌شود. البته فواصل مصرف ممکن است برای انواع گیاهان تغییر کند. به عنوان مثال این کود برای کاکتوس‌ها ماهی یکبار و برای بنفشه آفریقایی 45 روز یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی منشأ گیاهی دارد و کاملاً ارگانیک است. این کود سرشار از ریزمغذی‌ها و ویتامین است و گزینه مناسبی برای تقویت گیاهان آپارتمانی، زینتی و حتی خوراکی می‌باشد. این کود به خوبی از طریق برگ نیز جذب می‌شود بنابراین در رابطه با گیاهانی که بیمارند و یا به دلیل آسیب دیدن ریشه‌ها قادر به جذب خوب مواد غذایی نیستند به عنوان یک کود تقویتی کاربرد زیادی دارد و می‌توان بصورت محلول‌پاشی نیز استفاده شود. پیشنهاد می‌شود برای گیاهان سالم نیز به موازات استفاده از کودهای اصلی هر 45 روز یکبار در برنامه غذایی گیاهان قرار گیرد. برای گیاهان بیمار یا گیاهانی که می‌خواهیم برگ‌های درشت‌تری داشته باشند و شاداب‌تر به نظر برسند می‌توانید بصورت مقطعی هفته‌ای یکبار روی گیاهان نیز اسپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.