روش نگهداری کاج مطبق

روش نگهداری کاج مطبق

نگهداری کاج مطبق در خانه همیشه با دشواری‌هایی رو به رو است پس می‌بایست در رابطه با شرایط نگهداری این گیاه اطلاعاتی داشته باشیم. کاج جزیره نورفولک سوزنی همیشه سبز یا همان کاج مطبق بومی مناطق نیمه گرمسیری در اقیانوس آرام جنوبی است. این درخت در محیط بومی خود (جزیره نورفولک، نزدیک نیوزلند) می‌تواند تا 60 متر ارتفاع داشته باشد و اغلب به عنوان درختی چشم نواز در آب و هوای نیمه گرمسیری در آمریکای شمالی کشت می‌شود. این گیاه دارای تنه بسیار صاف و شاخه‌های متقارن و زیبا است که با سوزن‌های کوتاه و منحنی شکل رو به داخل پوشانده شده است. در بسیاری از مناطق دیگر، کاج مطبق که رشد کندی هم دارد به عنوان درخت کریسمس با روبان یا زیورآلات تزئین می‌شود. نگهداری کاج مطبق اگر بصورت پاکوتاه تر انجام شود می‌توان آن را به عنوان یک گیاه دائمی در خانه یا گلخانه پرورش داد.

نور و دما

نور و دما

اگرچه نگهداری کاج مطبق در محیط بومی خود در مقابل آفتاب کامل صورت می‌گیرد اما کاج‌های جزیره نورفولک می‌توانند دوره‌های نسبتاً طولانی (ماه‌ها در یک زمان) را در شرایط کم‌نورتر تحمل کنند بنابراین در محیط خانه با نور غیرمستقیم نیز می‌توان از آنها نگهداری کرد اما فضا باید بشدت پرنور باشد. در هر صورت بهتر است در محل نگهداری در طول روز دو تا چهار ساعت نور آفتاب هم داشته باشید. می‌توانید گلدان گیاه خود را در طول زمستان در داخل خانه نگه دارید و سپس هنگام فرا رسیدن تابستان، آن را به مکان نیمه آفتابی در خارج از خانه منتقل کنید البته به شرطی که در مناطق معتدل یا مرطوب زندگی می‌کنید. در مناطق گرم و خشک گیاه ممکن است دچار سوختگی شدید شود بنابراین در چنین مناطقی باید در خانه یا گلخانه از این گیاه نگهداری کنید.

اگر در حین رشد در داخل خانه بین برگ‌ها فاصله افتاد یا باریک شد، احتمال دارد که محل نگهداری کم‌نور و یا کود دهی نامناسب باشد. چرخاندن مکرر این گیاه مفید است تا هر طرف از گیاه نور مساوی دریافت کرده و متقارن رشد کند. از آنجا که کاج‌های جزیره نورفولک بومی مناطق جنوبی اقیانوس آرام هستند، آب و هوای گرم‌تر و مرطوب را بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد ترجیح می‌دهند. اگر نگهداری کاج مطبق برای مدت کوتاهی در دمای سردتر و گرم‌تر انجام شود گیاه می‌تواند زنده بمانند، اما اگر دمای زیر 2 درجه سانتی‌گراد را تجربه کنند ممکن است از بین بروند.

45,000 تومان255,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
40,000 تومان85,000 تومان
50,000 تومان75,000 تومان

آبیاری و رطوبت مناسب

کاج‌های مطبق تا حدودی مقاوم به خشکی هستند، اما این بدان معنا نیست که در نگهداری کاج مطبق مجازیم آنها را تشنه بگذاریم. این گیاه رطوبت دوست، رطوبت ملایم خاک را می‌پسندد بنابراین توصیه می‌شود بین آبیاری‌ها اجازه دهید سطح خاک چند سانتی‌متر خشک شود و بعد آبیاری را انجام دهید. مراقب برگ‌ها و قسمت‌های سوزنی باشید چون اگر سوزن‌ها زرد شوند می‌تواند نشان دهنده خشکی محیط یا حتی تشنگی باشد. برای کمک به حفظ رطوبت گیاهان داخل ساختمان، گیاه را مرتباً با یک اسپری مه پاشی کنید یا آن را روی یک بشقاب یا زیر گلدان حاوی سنگریزه و آب قرار دهید (ایجاد جزیره در زیرگلدان).

خاک و کود دهی لازم

خاک و کود دهی لازم

برای نگهداری کاج مطبق به عنوان یک گیاه آپارتمانی، از مخلوط خاک برگ، مقدار کمی خاک ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت و خاک باغچه استفاده کنید. افزودن پیت ماس و خاک ماسه اضافی به مخلوط استاندارد گلدان باعث افزایش اسیدیته و تخلخل آن می‌شود و این می‌تواند کمک کننده باشد. برخی پیشنهاد می‌دهند مقدار بسیار کمی خاک زغال هم به این مخلوط افزوده شود. می‌توانید از خاک برگ غنی شده یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی موجود در بازار نیز استفاده کنید.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

در رابطه با کود دهی می‌توانید ماهی یکبار با کود 20-20-20 یا کود گیاهان آپارتمانی کود دهی را انجام دهید. کاج مطبق بسیار اسید دوست است بنابراین حتماً از کود هیومیک اسید هر دو ماه و نیم تا سه ماه یکبار برای نگهداری کاج مطبق بهره بگیرید. کود میکرو هر دو ماه یکبار و کود آهن هر 45 روز یکبار به منظور خوش رنگ‌تر شدن و شادابی و استحکام بیشتر برگ‌ها نیز پیشنهاد می‌شود. کود جلبک دریایی نیز می‌تواند تأثیر ویژه‌ای در تغذیه و فرآیند رشد اغلب گیاهان از جمله کاج مطبق داشته باشد. هر 45 روز یکبار بصورت آبیاری و هر چند وقت یکبار بصورت محلول‌پاشی استفاده کنید. کود دهی را از اواسط پاییز و در زمستان کاهش داده یا قطع کنید و با نزدیک شدن و شروع بهار مجدد کود دهی را از سر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.