روش نگهداری نخل کنتیا

روش نگهداری نخل کنتیا

نخل کنتیا یکی از محبوب‌ترین نخل‌های زینتی جهان است. اگرچه از نظر بعضی افراد جذاب‌ترین درخت نخل مناسب برای فضای داخلی نیست اما هنوز نگهداری نخل کنتیا در منازل و ادارات طرفداران زیادی دارد و یک گیاه با ابهت و لاکچری محسوب می‌شود. کنتیا نور غیرمستقیم را تحمل می‌کند و تا حدی به سرما هم مقاوم است البته در مناطق غیربومی مناسب برای کاشت فضای باز نیست. این گیاه رشد کندی دارد و به مرور با رشد خود زیباتر و با شکوه تر خواهد شد البته برای دیدن این شکوه باید صبور باشید و علاوه بر فراهم آوردن شرایط محیطی لازم از کود و خاک مناسب هم استفاده کنید. اگر در محیط کار یا منزل خود فضای روشنی دارید انتخاب کنتیا می‌تواند بسیار مناسب و انرژی بخش باشد.

18,000 تومان36,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
65,000 تومان290,000 تومان

نخل کنتیا که بومی جزایر اقیانوس آرام جنوبی است معمولاً با دو تا پنج نخل کاشته شده در کنار هم فروخته و بیشتر با چند ساقه مجزا دیده می‌شود که همگی دارای شاخ و برگ زیبا و قوس‌دار هستند. برخلاف سایر نخل‌های زینتی داخلی بصورت تکی نیز در خاک کاشته می‌شود و به مرور تنه گیاه ضخیم‌تر خواهد شد. این نخل جزء باسابقه‌ترین نخل‌های زینتی است که در جهان پرورش داده می‌شود. گفته شده ملکه ویکتوریا این نخل را به همه خانه‌های خود اضافه کرد و مورد توجه او قرار داشته است. نخل کنتیا در محیط بومی خود به عنوان گیاه بیرونی نیز کاشته می‌شود و در این شرایط می‌تواند تا چند متر ارتفاع بگیرد. در ادامه با شرایط نگهداری کنتیا بیشتر آشنا می‌شویم.

نور و دما

نور و دما

نخل‌های کنتیا نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند. گیاه را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید در غیر این صورت احتمالاً دچار سوختگی می‌شود مگر اینکه از قبل نهال آن کمی به خورشید مستقیم عادت کرده باشد که در این صورت هم می‌بایست زمان کوتاهی در معرض آفتاب قرار گیرد. با اینکه نخل کنتیا تا حدی به شرایط کم نور هم مقاوم است اما هرچه نور غیرمستقیم و فیلتر شده بیشتری دریافت کند شاخ و برگ بیشتری خواهید داشت پس حداقل شش تا هشت ساعت در روز نور در محل نگهداری وجود داشته باشد.

این نخل گرما دوست است و دمای ایدئال برای آن همان دمای ایدئال برای خود ما در منزل است دمایی بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد اما بطور کلی این گیاه دمای 3- تا 38 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. با این وجود اگر دما بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم شود برگ‌ها دچار تغییر رنگ و خرابی خواهند شد.

ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

رطوبت و آبیاری

آبیاری نخل کنتیا باید منظم باشد به این مفهوم که دچار تشنگی بیش از حد نشود اما هرگز خاک دائماً خیس هم نباشد. کنتیا را هر هفته در بهار و تابستان آبیاری کنید و اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود. در ماه‌های پاییز و زمستان میزان آبیاری معمولاً کمتر خواهد شد در هر صورت بهتر است قبل از آبیاری مجدد خاک را بررسی کنید. نخل کنتیا مانند هر گیاه گرمسیری دمای گرم‌تر و رطوبت زیاد را ترجیح می‌دهد؛ بنابراین کنتیا می‌تواند از رطوبت اضافی بهره‌مند شود به این ترتیب برنامه ریزی کنید که حداقل یک‌بار در هفته برگ‌ها را کمی غبار پاشی کنید. اگر محیط خانه یا محل کار شما خشک است می‌توانید رطوبت گیاه را با قرار دادن ظرف روی سنگ یا پوکه در زیر گلدان حاوی آب یا همان جزیره در زیر گلدان افزایش دهید.

کود دهی و خاک نخل کنتیا

کود دهی و خاک نخل کنتیا

نخل کنتیا خود را ماهانه در بهار و تابستان و اوایل پاییز با کود نخل یا کود ان پی کا مثل کود 20-20-20 کود دهی کنید. حتی می‌توانید از کودهای گرانوله شده مخصوص گیاهان آپارتمانی در خاک آن اضافه کنید تا به مرور جذب ریشه‌ها شود. اگر از کود 20-20-20 استفاده می‌کنید می‌بایست هر سه ماه یکبار از کود هیومیک اسید، هر دو ماه یکبار کود میکرو و هر 45 روز یکبار نیز از کود آهن استفاده کنید تا تغذیه گیاه کامل شود. دقت کنید اگر بیش از حد به گیاه کود دهید، ممکن است نوک برگ‌های پایینی قهوه‌ای شود. نخل‌های کنتیا مستعد کمبود پتاسیم هستند که می‌تواند ابتدا خود را به صورت نکروز یا خشکی در نوک قدیمی‌ترین برگ‌ها نشان دهد.

 برای اطمینان از اینکه نخل شما از مواد مغذی کافی برخوردار است توصیه می‌شود که آن را با کودهای حاوی پتاسیم مثل کود 20-20-20 یا کود 36-12-12 یا هر کود دیگر که حاوی پتاسیم کافی است کود دهی کنید. خاکی که برای کاشت نخل کنتیا استفاده می‌شود ممکن است انواع متفاوتی داشته باشد. از مخلوط خاک لومی یا خاک باغچه نرم، ماسه سبک، خاک برگ و ورمی کمپوست می‌توان استفاده کرد. در هر صورت خاکی که تهیه می‌کنید باید زهکش مناسبی داشته و بیش از حد سنگین و سفت نباشد. در گلخانه‌ها درصد خاک برگ بیشتر است تا هم خاک سبک‌تر شود و هم ریشه‌ها رطوبت کافی دریافت کنند. در بعضی موارد به این مخلوط کمی پیت ماس و کوکوپیت نیز اضافه می‌کنند.

10,000 تومان690,000 تومان
ناموجود
109,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

آفات و بیماری‌های شایع

نخل کنتیا مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی مستعد شپشک خصوصاً شپشک آرد آلود و کنه‌های تار عنکبوتی است و این دو آفت شایع‌ترین آفات برای این گیاه زیبا هستند. هنگام درمان این آفات از هرگونه محصول حاوی الکل که می‌تواند برگ‌های ظریف را خشک کند خودداری کنید. در عوض می‌توانید به جای آن از صابون حشره‌کش یا روغن چریش استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید برگ‌ها را یک‌بار در ماه با یک اسپری آب و یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار را از بین ببرید و به جلوگیری از بروز کنه تارعنکبوتی کمک کنید. درنهایت با زیاد شدن آفات بسته به نوع آفت مجبور به استفاده از سموم شیمیایی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.