دلیل سفید شدن سطح خاک

دلیل سفید شدن سطح خاک

سفیدک زدن سطح خاک بسیار شایع است و گاها در گلدان‌های خانگی این مورد دیده می‌شود. دلیل سفید شدن سطح خاک ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم. نگران نباشید چون این مشکل قابل رفع شدن است. این سفیدک‌ها گاهی محیطی و گاهی در اثر یک عامل ثانویه ایجاد می‌شوند بنابراین با اصلاح شرایط و همچنین رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری و در صورت ایجاد شدن این حالت هم آن را برطرف کرد. دقت کنید این نوع سفید شدن سطح خاک به مانند نشستن یک لایه تقریباً سفید خشک روی همه یا قسمتی از سطح گلدان می‌باشد که اغلب بافت شکننده‌ای هم دارد.

ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

بیلچه

75,000 تومان110,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

رسوب نمک و آهک

یک دلیل سفید شدن سطح خاک رسوب املاح موجود در آب می‌باشد. اگر آب مصرفی ما حاوی مقادیری از نمک یا آهک و در واقع شور باشد به مرور زمان به همراه آبیاری این املاح چون جذب گیاه نمی‌شوند در خاک رسوب کرده و حالت سفید پیدا می‌کنند. این حالت در گیاهانی که از پایین آبیاری می‌شوند هم بسیار دیده می‌شود چون شوری و نمک تمایل دارد در سطح خاک و در بالاترین قسمت بستر کاشت گیاه قرار بگیرد بنابراین اغلب رسوب در سطح گلدان تجمع پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌شود در مناطقی که آب آن‌ها املاح زیادی دارد از آب جوشیده‌ای که هم دمای محیط شده باشد برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

کود دهی اشتباه

کود دهی اشتباه

در مواردی دلیل سفید شدن سطح خاک کود دهی بیش از حد یا کود دهی با کودهای بی‌کیفیت و حاوی ناخالصی است. اگر کود دهی بیش از حد باشد خاک از بعضی عناصر اشباع شده و عملاً قسمتی از این مواد اضافی قابلیت جذب کامل برای گیاه ندارند بنابراین اضافی این عناصر در خاک باقی مانده و رسوب خواهد کرد. اگر کود مصرفی ناخالصی زیادی داشته یا حاوی املاح نمکی باشد نیز امکان بروز این مناطق سفید در سطح خاک وجود دارد در این صورت با وجود کود دهی صحیح و به میزان کافی باز هم ممکن است شاهد این رسوب‌ها در بستر کاشت گیاه باشیم.

استفاده از خاک شور

گاهی در مخلوط خاک ممکن است از بسترهایی استفاده شود که خود حاوی املاح و نمک‌ها و حتی آهک باشد. در سطح چنین خاک‌هایی بعد از مدتی با آبیاری مداوم و جذب رسوب بیشتر و هدایت شدن املاح به سطح خاک توسط رطوبت، یک لایه نمکی یا سفید رنگ تشکیل خواهد شد. پس برای کاشت گیاهان خود خصوصاً گیاهان آپارتمانی که حساس‌ترند از انواع خاک‌های استاندارد و یا از خاک بستر آماده کاشت مرغوب استفاده کنید. اگر هم خود خاک‌ها را جداگانه مخلوط می‌کنید به این نکته توجه کنید که از مواد اولیه و بسترهای مطمئن بهره بگیرید.

برای رفع این سفیدی‌ها چه کنیم؟

در رابطه با دلیل سفید شدن سطح خاک و راه‌های رفع آن باید گفت در درجه اول بهتر است چند سانت از سطح خاک را برداشته و بجای آن از خاک جدید یا ورمی کمپوست استفاده و به سطح اضافه کنید. اگر امکان اضافه کردن خاک به سطح گلدان را ندارید حداقل چند سانت از سطح را زیر و رو کرده و اصطلاحاً صله شکنی کنید و سپس یک آبیاری عمیق انجام دهید تا بخشی از این املاح شسته شده و از زیر گلدان خارج شود. برای گلدان‌هایی هم که آبیاری آن‌ها از پایین انجام می‌شود هرز گاهی یک‌بار آبیاری از بالا انجام دهید تا املاح جمع شده شسته شوند.

10,000 تومان620,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
4,000 تومان85,000 تومان

از آنجایی که تجمع املاح باعث آهکی شدن و قلیایی شدن خاک هم می‌شود و رشد گیاه را متوقف می‌کند بنابراین از کود هیومیک اسید استفاده کنید و بسته به نوع گیاه در برنامه غذایی آن‌ها قرار دهید. اسید هیومیک با کاهش اسیدیته خاک جذب عناصر را بالاتر می‌برد و منجر به آزاد شدن برخی املاح محبوس در خاک نیز می‌شود درنتیجه به کاهش این سفیدک‌ها خصوصاً پیشگیری از آن بسیار کمک می‌کند. برای اغلب گیاهان آپارتمانی دو ماه و نیم تا سه ماه یک‌بار استفاده از کود هیومیک اسید پیشنهاد می‌شود و برای سایر گیاهان بسته به نوع و نیازشان با فواصل مختلف مصرف خواهد داشت. بررسی زهکش گلدان از جمله مواردی است که بطور غیرمستقیم به رفع این مشکل کمک می‌کند چراکه در صورت خروج آب اضافی از گلدان طبیعتاً بسیاری از املاح و نمک‌های اضافی از گلدان خارج شده و این به بهبود وضعیت خاک کمک می‌کند.

2 دیدگاه برای “دلیل سفید شدن سطح خاک

  1. نصرآبادی گفته:

    سلام مفید بود اما من تو خاک باغچه دیدم و فکر می کنم موجود و حرکت می کند چی هست و مبارزه اش با چیست

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      ممنون از شما
      چیزای زیادی میتونه باشه ابتدا باید عکسش رو ببینیم تا بهتر تشخیص داده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.