گلدان مناسب گیاهان را بشناسید

گلدان مناسب گیاهان را بشناسید

در رابطه با گلدان مناسب گیاهان مطالب زیادی وجود دارد ولی نکته اینجاست که اندازه و جنس گلدان باید متناسب با نوع گیاه انتخاب شود. هر گیاهی ممکن است با یک نوع گلدان سازگاری بیشتری داشته باشد و برای گیاهان مقاوم‌تر از انواع مختلفی از گلدان‌ها با جنس‌های متفاوت هم می‌توان استفاده کرد. گلدان و زیر گلدان عموماً بر اساس معیارهایی نظیر جنس، زیبایی و وزن انتخاب می‌شود اما قبل از هر چیز و مقدم بر آنها باید گلدان را بر اساس نیاز گیاه انتخاب کنید چون یک انتخاب غلط می‌تواند منجر به از دست دادن گیاه شده یا حداقل باعث شود گیاه نتواند رشد خوبی داشته باشد یا آسیب پذیر شود.

گلدان سفالی

شاید بتوان گفت گلدان سفالی که بصورت سنتی از دیرباز استفاده می‌شود جز بهترین گزینه‌ها برای کاشت اغلب گیاهان است. این گلدان قادر است آب اضافی خاک داخل خود را جذب و احتمال پوسیدگی ریشه را کاهش دهد. از طرفی به دلیل تخلخلی که در بافت گل خود دارد می‌تواند در تابستان حرارت عمق خاک و ریشه‌ها را کاهش دهد و به این ترتیب احتمال آسیب دیدگی ریشه‌ها بر اثر گرما کاهش میابد؛ اما همین گلدان به دلیل توانایی در جذب آب باعث خشک شدن زودتر خاک می‌شود بنابراین برای گیاهانی که نیاز به رطوبت بالای خاک دارند مثل بنفشه آفریقایی مناسب نیست. گلدان سفالی برای اغلب گیاهان تراس و حیاط که قرار است مدت طولانی در تابستان‌های گرم مقابل آفتاب باشند مناسب‌تر است ضمن اینکه برای گیاهان آپارتمانی نیز در صورت تمایل قابل استفاده است و مشکلی ندارد.

4,000 تومان85,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان

 شاید تنها نقطه ضعف گلدان و زیر گلدان سفالی در وزن بالای آن است بنابراین گاهی مجبوریم به دلیل وزن بالا و محدودیتی که داریم از خرید آن صرف نظر کنیم. برخی افراد نیز گاهی به دلیل ایجاد رسوب آب و کود روی دیواره‌های آن و سفیدک زدن بدنه گلدان‌های سفالی ترجیح می‌دهند از سایر گلدان‌ها استفاده کنند. در هر صورت این یک انتخاب است و اولویت در انتخاب هم باید بر اساس سلامت گیاه باشد پس اگر گیاه شما در گلدان سفالی راحت‌تر زندگی می‌کند در خرید آن تردید نکنید. امروزه اغلب کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها در خانه درون گلدان‌های سفالی کاشته می‌شوند تا خطر پوسیدگی ریشه در آنها بر اثر آبیاری زیاد کاهش یابد.

گلدان پلاستیکی

گلدان پلاستیکی

گلدان مناسب گیاهان در اغلب موارد از جنس پلاستیک انتخاب می‌شود. این گلدان‌ها به دلیل سبک بودن و طول عمر بالا و نشکن بودن در میان سایر گلدان‌ها پرفروش‌ترند. علاوه بر این رنگ بندی بالا و ابعاد متفاوتی دارند که امکان ست کردن آنها را با وسایل منزل و دکور فراهم می‌آورد و این خود باعث جلب نظر خریداران هم می‌شود. گلدان‌های پلاستیکی رطوبت خاک را بیشتر نگه می‌دارند و از این رو باید مراقب آبیاری باشید تا ریشه‌ها دچار مشکل نشوند البته گلدان و زیر گلدان پلاستیکی برای طیف وسیعی از گیاهان فضای باز و گیاهان آپارتمانی قابل استفاده و ایدئال هستند که می‌توان بر اساس نوع گیاه و نیاز و محدودیت‌ها آن‌ها را انتخاب کرد.

در مناطقی با گرمای زیاد و شدت تابش بالا اگر قصد نگهداری آنها در فضای باز را دارید بهتر است گلدان پلاستیکی طولانی مدت آفتاب نخورد چون عمر مفید گلدان کاهش میابد و شکننده می‌شود ضمن اینکه امکان دارد ریشه‌ها نیز در تابستان دچار گرمازدگی می‌شوند. بد نیست بدانید برای قلمه زدن و ریشه دهی اولیه بسیاری از گیاهان گلدان‌های پلاستیکی مناسبترند چون رطوبت خوبی را در خاک فراهم می‌کنند و این امکان را به قلمه‌ها می‌دهد تا بهتر ریشه دهند و بر اثر خشکی خاک از بین نروند.

50,000 تومان465,000 تومان
18,000 تومان36,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

گلدان سرامیکی

شاید بتوان گفت در انتخاب گلدان گیاهان گلدان‌های سرامیکی از زیبایی بیشتری برخوردارند اما این گلدان‌ها عمر کوتاه‌تری نسبت به دو نوع قبلی دارند و به مرور با خیس شدن امکان ایجاد ترک بر آنها و شکستگی وجود دارد. از طرفی به واسطه لعابی که سطح این گلدان‌ها را پوشانده است تبخیر آب دیرتر در خاک انجام می‌شود و این می‌تواند خود عاملی مؤثر بر پوسیدگی ریشه‌های گیاهان حساس به رطوبت بالا شود.

پیشنهاد می‌شود برای استفاده از گلدان و زیر گلدان سرامیکی گیاه را مستقیماً در گلدان نکارید. ابتدا گیاه را در یک گلدان پلاستیکی ساده بکارید یا اگر سایز فعلی گلدان خریداری شده مناسب است بگذارید در همان گلدان پلاستیکی بماند و بعد این گلدان را درون یک گلدان سرامیکی با یک سایز بزرگتر قرار دهید تا به این ترتیب خاک و رطوبت با دیواره گلدان سرامیکی در تماس نباشد. با این ترفند هم از زیبایی گلدان سرامیکی لذت می‌برید و عمر گلدان طولانی خواهد شد و هم سلامت گیاه تأمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.