کاشت گل قهر و آشتی

کاشت گل قهر و آشتی

کاشت گل قهر و آشتی جزء لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های کاشت گل‌های زینتی می‌باشد. این گیاه در مناطق گرم به عنوان گیاه بیرونی قابل کشت است و در خانه نیز می‌توان از آن نگهداری کرد که البته معمولاً در خانه عمر کوتاه‌تری دارد. اگر قصد نگهداری از گل قهر و آشتی در خانه دارید حتماً گلدان آن را نزدیک یک پنجره نورگیر با زمان کوتاهی نور مستقیم قرار دهید. پنجره‌های جنوبی و پنجره‌های غربی بهترین گزینه هستند البته به شرط داشتن دو سه ساعت نور مستقیم آفتاب.

اگر در حیاط یا تراس از گیاه قهر و آشتی نگهداری می‌کنید محلی سایه آفتاب را انتخاب کرده تا در تابستان گیاه دچار سوختگی نشود. در رابطه با آبیاری در هر وعده عمیق و کامل انجام می‌شود و بین دو آبیاری اجازه دهید کمی خاک خشک شود اما این به مفهوم خشکی کامل خاک نیست و نباید تشنگی کامل بکشد. در هر صورت آبیاری بیش از حد نیز منجر به پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد پس تعادل در آبیاری داشته باشید.

12,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

شرایط نگهداری گل قهر و آشتی

در صورت نگهداری صحیح بین 30 تا 90 سانتی‌متر در گلدان قابلیت رشد دارد و حتی در محیط بومی خود تا 150 سانتی‌متر نیز ممکن است رشد داشته باشد. اگرچه گل قهر و آشتی تا حدی نسبت به خشکی محیط مقاوم است اما در واقع یک گیاه رطوبت دوست است. اگر در منزل از آن نگهداری می‌کنید می‌توانید با درست کردن جزیره در زیر گلدان آن و یا استفاده از دستگاه بخور سرد رطوبت محیط اطراف گیاه را بالا ببرید و اگر هم این امکان را ندارید می‌توانید گه‌گداری غبار پاشی انجام دهید.

در رابطه با کود دهی این گیاه باید گفت نیاز بیش از حدی به کود ندارد اما چون پتاسیم نقش زیادی در حرکت برگ‌ها دارد و شادابی آن را زیاد می‌کند در وصل رشد هر دو یا سه هفته یک‌بار با یک کود ان پی کا حاوی پتاسیم با نصف دوز مصرف کود دهی شود. برای این منظور می‌توانید از کود 36-12-12 و یا کود 20-20-20 استفاده کنید.

شرایط نگهداری گل قهر و آشتی

برای کاشت گل قهر و آشتی بهتر است از خاکی استفاده کنید که هم قدرت جذب آب را داشته باشد و هم زهکش آن طوری باشد که آب اضافی به راحتی تخلیه شود. فرمول‌های مختلفی برای خاک مناسب این گیاه ارائه شده است اما به هیچ وجه از خاک‌های رسی برای کاشت آن استفاده نکنید. مخلوط دو قسمت پیت ماس، دو قسمت خاک لومی یا خاک باغچه نرم و یک قسمت پرلیت یا خاک ماسه سبک می‌تواند بستر مناسبی برای آن باشد که به منظور تقویت خاک می‌توان مقدار کمی ورمی کمپوست یا خاک برگ هم به آن اضافه کنید.

دمای بین 5/15 تا 5/29 برای نگهداری این گیاه مناسب است و در میانگین این دما بهترین عملکرد را دارد. گیاه قهر و آشتی رشد خوبی دارد و ممکن است در طول فصل رشد نیاز به تعویض گلدان پیدا کند بنابراین بعد از اینکه گلدان از ریشه پر شد و یا ریشه از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید.

نحوه کاشت بذر گل قهر و آشتی

کاشت گل قهر و آشتی و تکثیر آن از دو طریق کاشت دانه و گرفتن قلمه قابل تکثیر است اما کاشت بذر ارجحیت دارد و موفقیت آمیزتر است. در رابطه با کاشت بذر گل قهر و آشتی یک نکته مهم و کلیدی وجود دارد و آن هم خیس کردن بذر در آب ولرم به مدت 24 ساعت است. این عمل به فعال شدن بذرها کمک زیادی می‌کند و عملکرد را بصورت چشمگیری بالا خواهد برد. بعد از 24 ساعت زمان انتقال به خاک فرا می‌رسد و می‌توانید در سینی نشاء یا گلدان‌های کوچک اقدام به کاشت بذر کنید. می‌توانید برای کاشت بذر گل قهر و آشتی از مخلوط کوکوپیت، کمپوست یا خاک برگ ریز، پرلیت یا کمی خاک ماسه استفاده کنید البته از خاک باغچه نرم معمولی نیز می‌توان استفاده کرد.

بعد از قرار دادن بذرها در بستر کاشت مورد نظر روی آن‌ها را با لایه‌ای از خاک بپوشانید و آن را مرطوب نگه دارید تا بعد از یک تا چهار هفته جوانه‌ها ظاهر شوند. در طول این مدت گیاه نباید در محلی با دمای بالا قرار گیرد و گرمای زیاد خصوصاً در تابستان قدرت جوانه‌زنی بذرها را بسیار کاهش می‌دهد. تا زمان جوانه‌زنی نیاز به آفتاب مستقیم وجود ندارد و بعد از جوانه‌زنی و گذشت مدت کوتاهی که گیاه جوان استقامت کافی پیدا کند، می‌توانید کم‌کم زمان کوتاهی به گیاه نور مستقیم دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.