نحوه کاشت بذر بارهنگ

نحوه کاشت بذر بارهنگ

کاشت بذر بارهنگ از اواخر زمستان و اوایل بهار امکان‌پذیر است. بارهنگ گیاه چند ساله‌ای است که تقریباً در همه نقاط کشور قابل کشت می‌باشد. خواص دارویی بارهنگ به اثبات رسیده و هزاران سال است که در عطاری‌ها و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بتوان گفت بیشترین تأثیر این گیاه خاص بر روی دستگاه گوارش است هرچند که برای درمان زخم‌ها و مشکلات پوستی نیز مصرف می‌شود. بارهنگ یک گیاه دارویی است و بهتر است بعد از مشاوره گرفتن از افراد آگاه مصرف گردد. برگ‌ها و دانه‌های این گیاه خوراکی هستند و به طرق مختلف از آنها استفاده می‌شود.

ناموجود

بذر گیاهان دارویی

بذر بارهنگ

10,000 تومان
ناموجود
15,000 تومان80,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

بیلچه

75,000 تومان110,000 تومان
65,000 تومان290,000 تومان

برگ‌ها هم بصورت خام و هم پخته و یا حتی بصورت دمنوش قابل مصرف هستند. در هر صورت قبل از مصرف این گیاه با افراد مطلع مشورت کنید چون بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند. بارهنگ بومی اروپا و بخش‌هایی از آسیاست. برگ‌های تخم مرغی شکل آن تا 30 سانتی‌متر نیز می‌تواند رشد کند. گل‌های سنبله مانند آن از بهار تا اوایل پاییز ظاهر می‌شوند و در طی همین دوره زمانی نیز بعد از خشک شدن قابل برداشت هستند اما برگ‌ها را در کل فصل بصورت تازه و بر اساس نیاز می‌توان چید و مصرف کرد. اگر بوته رشد خوبی داشته باشد و شرایط فراهم شود ارتفاع گل‌ها تا 60 سانتی‌متر نیز می‌تواند برسد.

نحوه کاشت بذر

نحوه کاشت بذر

اگر بذرها را قبل از کاشت چند هفته در یخچال بگذارید و بعد اقدام به کاشت کنید کمی زودتر جوانه می‌زنند اما این زمان به قدری نیست که وادار به انجام آن باشیم. اغلب افراد بذر بارهنگ را مستقیم می‌کارند و تقریباً ظرف دو هفته بذرها جوانه خواهند زد حتی بدون قرار گرفتن در یخچال. دقت کنید تا زمان جوانه زنی بذرها خاک می‌بایست مرطوب باشد و بعد از جوانه زنی نیز تا زمان چند برگی شدن نباید گیاه تشنگی شدیدی بکشد اما بعد از بالغ شدن مقاوم خواهد شد.

این گیاه قابلیت کشت نشاء هم دارد و اگر جایی رویید که موافق آن نبودید به راحتی می‌توانید آن را به جای دیگر انتقال دهید و بکارید به شرط آنکه به ریشه‌های اصلی آسیب نزنید و ریشه‌ها را با مقداری خاک جابجا کنید. اوایل بهار بهترین زمان برای کاشت بذرهاست و ظرف کمتر از سه ماه گیاه بالغ شده و کم‌کم از محصولات آن یعنی برگ‌ها و بذرها می‌توان استفاده کرد.

50,000 تومان465,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان

شرایط محیطی کاشت بذر بارهنگ

کاشت بذر بارهنگ در اغلب مناطق به غیر از مناطق کوهستانی با زمستان‌های سخت انجام می‌شود. این گیاه می‌تواند چند سال در خاک بماند و هرساله مجدد برگ دهی و گلدهی داشته باشد. بعد از تهیه بذر بهتر است یک محل با آفتاب کامل برای کشت آن پیدا کنید هر چه محل آفتابگیر تر باشد بوته سریع‌تر به اندازه برداشت می‌رسد. برگ‌ها در مقابل آفتاب پهن‌تر شده و بلندتر خواهند شد. این گیاه در نیم سایه هم رشد خواهد کرد اما به شرط آنکه بیش از حد در سایه نماند. ریشه‌های این گیاه نسبت به تعداد زیادی از گیاهان دارویی دیگر قوی‌تر است بنابراین تا حدی به خشکی و خاک‌های ضعیف نیز مقاوم بوده و رشد خواهد کرد با این حال هر چه آبیاری منظم‌تر و بافت خاک نرم‌تر باشد محصول بهتری خواهیم داشت.

بهتر است بعد از اینکه چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک شد آبیاری انجام شود. در مزارع می‌توان از آبیاری قطره‌ای هم استفاده کرد که برای چنین گیاهی کاملاً نتیجه مثبت خواهد داشت. بین هر بوته حداقل 40 سانتی‌متر فضا در نظر بگیرید تا بوته بتواند به اندازه کافی رشد کند و برگ جدید بزند. البته این گیاه بصورت متراکم نیز کاشته می‌شود و بسیاری ترجیح می‌دهند بذر این گیاه را در زوی زمین بپاشند.

آیا بارهنگ به کود دهی نیاز دارد؟

آیا بارهنگ به کود دهی نیاز دارد؟

بعد از کاشت بذر بارهنگ و رشد بوته آن در صورتی که بخواهید آن را تغذیه کنید بهتر است کود جلبک دریایی استفاده شود که هم ارگانیک است و هم رشد رویشی گیاه را افزایش خواهد داد. بارهنگ به کمبود نیتروژن و فسفر کمی حساس است بنابراین در صورت مشاهده علائم کمبود این عناصر می‌توانید از کود 20-20-20 هم استفاده کنید و در طول دوره رشد گیاه دو تا سه مرتبه از این کود بهره بگیرید.

ریزمغذی‌ها نیز می‌توانند کیفیت برگ‌ها را بالا ببرند در صورت تمایل نیز از کود 20-20-20 حاوی ریزمغذی‌ها یا از کود میکرو استفاده کنید هرچند که بارهنگ نیاز به کود دهی خاصی ندارد و اگر خاک غنی باشد معمولاً کافی است. می‌توانید قبل از کاشت به ازای هر مترمربع چهار تا پنج کیلو ورمی کمپوست اضافه کرده و سطح خاک را زیر و رو کنید به این ترتیب هم ریشه‌ها در خاک بهتر نفوذ می‌کنند و هم‌بستر کاشت تقویت خواهد شد.

10,000 تومان690,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.