معرفی انواع بذر سبزیجات گلدانی

معرفی انواع بذر سبزیجات گلدانی

شناخت نوع بذر و سبزیجات و دوره رشد آن‌ها کمک می‌کند تا برای کاشت بذر سبزیجات در گلدان انتخاب درست‌تری داشته باشیم. کاشت بذر سبزیجات گلدانی یا همان سبزیجاتی که قابلیت کاشت در گلدان را دارند امروزه بسیار رواج یافته و دلیل آن هم افزایش آپارتمان‌نشینی و کمبود فضای کافی کشت است.

افرادی که به کاشت و پرورش بذر سبزیجات علاقه دارند همیشه راهی برای کشت سبزی پیدا می‌کنند حتی اگر در آپارتمان زندگی کنند و یا شرایط کاملی را برای کاشت نداشته باشند. اغلب این افراد با کاشت بذر این سبزیجات علاوه بر لذت کاشت از سلامت سبزیجات کاشته شده اطمینان پیدا می‌کنند و به این ترتیب با خیال راحت آن‌ها را نوش جان خواهند کرد. از طرفی اگر گلدان سبزیجاتی در تراس خود داشته باشید در هر ساعت از شبانه روز قادرید آن‌ها را چیده و مصرف کنید بدون اینکه نیاز باشد برای خرید از خانه بیرون رفته باشید.

85,000 تومان195,000 تومان
ناموجود
15,000 تومان80,000 تومان
ناموجود
10,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

نیاز اولیه سبزیجات گلدانی

بذر سبزیجات گلدانی اغلب بوته‌هایی با ریشه‌های سطحی تولید می‌کنند و بنابراین قابلیت کشت در گلدان را دارند. البته اغلب سبزیجات را می‌توان در گلدان کاشت اما برخی را باید در گلدان‌هایی بزرگ و عمیق‌تر کاشت و به فضای بیشتری نیاز دارند. از آنجایی که بیشتر افراد با کمبود جا مواجه هستند و برای جابجایی ترجیح می‌دهند از گلدان‌های سبک‌تر استفاده کنند سبزیجاتی را در این مقاله معرفی می‌کنیم که در چنین شرایطی بهتر رشد داشته باشند و نتیجه خوبی هم دهند. به یاد داشته باشید حتماً و حتماً محل کاشت می‌بایست حداقل 5،4 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد و اگر این میزان نور بیشتر هم باشد قطعاً در کیفیت سبزی به عمل آمده تأثیر خوبی می‌گذارد. نور کافی و آبیاری منظم و خاک با کیفیت سه رکن اصلی پرورش سبزی هستند.

نحوه کاشت و آبیاری بذر سبزیجات گلدانی

نحوه کاشت و آبیاری بذر سبزیجات گلدانی

پس از اینکه گلدان را از خاک پر کردید سطح آن را مسطح کنید و کمی آب روی خاک اسپری کنید سپس بذرها را به‌صورت یکنواخت در سطح بستر بریزید و مجدداً با لایه‌ای نازک از خاک یا ورمی کمپوست در حد چند میلی‌متر سطح بذرها را بپوشانید و مجدداً آبپاشی کنید و این آبیاری را روزانه تجدید کنید تا جوانه بذر سبزیجات از بستر کاشت بیرون زده و کم‌کم رشد کند به این ترتیب خیلی زود می‌توانید از این سبزیجات برداشت کنید.

به یاد داشته باشید تقریباً تمام بذر سبزیجات قابلیت کشت در گلدان را دارند اما در این مقاله به انواعی که کشت آسان‌تری دارند و در گلدان‌های کوچک‌تر قابل کشت هستند اشاره می‌شود. این سبزیجات به خاکی غنی از مواد آلی نیاز دارند و بهتر است بستر کاشت آن‌ها را با مقداری ورمی کمپوست غنی کرد. سبزیجات را نباید در خاک‌های بسیار سنگین و چسبنده کاشت و معمولاً در خاک باغچه معمولی نیز به خوبی رشد می‌کند. می‌توانید به منظور زهکشی بهتر و ایجاد تعادل کمی خاک ماسه ریز و مقداری خاک برگ هم به آن اضافه کنید.

معرفی تعدادی سبزیجات گلدانی زود بازده

بذر سبزیجات گلدانی انواع مختلفی دارد در اینجا تعدادی از بهترین سبزی‌های کشت خانگی را معرفی می‌کنیم. پرطرفدارترین سبزی خوراکی ایرانی ریحان است که معمولاً بذر ریحان سبز طرفداران بیشتری دارد و از هر بوته آن به دفعات می‌توان برداشت انجام داد. بعد از جدا کردن شاخه‌های ریحان مجدداً از طرفین ساقه‌هایی رشد می‌کند و می‌توان بعد از چند هفته آن‌ها را چید. کاشت بذر شاهی هم موفقیت صد در صدی دارد چون هم سریع جوانه میزند و هم ظرف مدت یک ماه تا یک ماه نیم آماده برداشت است و بنابراین در فصل‌های رشد چند بار قابل کشت است البته در هر بار کشت یک‌بار برداشت می‌شود و بعد می‌توان دوباره به کاشت آن اقدام کرد.

ناموجود

بذر سبزیجات

بذر جعفری

10,000 تومان

 دو سبزی گلدانی بعدی جعفری و گشنیز هستند که با کاشت بذر گشنیز و بذر جعفری می‌توانید برگ‌های معطر آن‌ها را در هر زمان از آشپزی خود چیده و مصرف کنید. این دو سبزی نیز بارها قابل برداشت هستند. بذر چغندر و بذر اسفناج نیز قابلیت کشت گلدانی را داشته و مصارف گسترده‌ای در تهیه غذا دارند خصوصاً اینکه هر دو در فصل کاشت خود جز پایه ثابت‌های انواع آش‌های ایرانی هستند. کاشت بذر تره نیز به راحتی در گلدان امکان‌پذیر است و می‌توانید بارها برگ‌های آن را سر برداری کرده و نوش جان کنید و البته با هر بار چیدن کم‌کم برگ‌ها به ضخامت کافی می‌رسند.

بذر تربچه و بذر پیازچه را نیز در گلدان می‌توان کاشت و بعد از یکی دو ماه می‌توان ریشه‌های زیبا و آبدار آن‌ها را از خاک بیرون آورد و خورد. درنهایت به بذر شوید اشاره می‌کنم این سبزی فوق‌العاده معطر و پرکاربرد نیز به خوبی در گلدان جواب داده و بارها از فصل بهار تا اوایل پاییز می‌توان از برگ و ساقه‌های آن برداشت کرد. البته ایرانی‌ها سبزی شوید را با باقالی پلو همیشه به یاد دارند خصوصاً اگر شوید تازه در این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی استفاده شود. تمامی این بذر سبزیجات گلدانی را می‌توان در گلدان‌هایی با عمق حداقل 20 تا 25 سانت کاشت و به خوبی نتیجه گرفت البته اگر عمق گلدان بیشتر شود طبیعتاً بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.