علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

زرد شدن برگ زاموفیلیا که اغلب بصورت ناگهانی رخ می‌دهد بسیاری از پرورش دهندگان خانگی این گیاه را با چالش روبرو می‌کند. باید بدانید زرد شدن هر گیاهی تنها محدود به یک دلیل خاص نیست و ممکن است دلایل زیادی داشته باشد بنابراین برای شناسایی مشکل اصلی باید تمامی احتمالات را بررسی کرد تا به نتیجه درستی برسیم. مهم‌ترین دلیل زرد شدن گیاهان آپارتمانی عبارتند از: پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد، بروز بیماری‌های قارچی، خشکی محیط و یا تابش مستقیم آفتاب، کمبود عناصر غذایی، آفات مکنده. هر یک از این عوامل می‌توانند یک گیاه زیبا را به گیاهی بیمار و بد شکل تبدیل کند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد یا بیماری قارچی

در خانه عمده دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا از بین رفتن یا آسیب دیدن ریشه‌ها می‌باشد. آبیاری این گیاه باید وقتی خاک خشک شد انجام گیرد. چنانچه در آبیاری زیاده روی شود به مرور ریشه‌ها دچار پوسیدگی یا گندیدگی شده و ساقه‌ها و برگ‌ها بطور ناگهانی شروع به زرد شدن می‌کنند؛ اما این تنها دلیل خرابی در ریشه‌ها و غده‌های زاموفیلیا نیست. در مواردی آلودگی قارچی نیز می‌تواند منجر به لهیدگی و شل شدن غده‌ها و ریشه‌ها شود که این قارچ‌ها هم عموماً در کنار رطوبت بالای خاک و آبیاری بیش از اندازه نمایان می‌شوند. در اکثر موارد پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد به همراه بیماری‌های قارچی بروز می‌کند.

45,000 تومان255,000 تومان

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

در این نوع از آسیب‌دیدگی ریشه‌ها فرآیند تغییر رنگ و زرد شدن در طی مدت کوتاهی انجام می‌شود و غالباً به دنبال زردی برگ‌ها ساقه‌ها هم شروع به زرد شدن می‌کنند. در رابطه با زردی‌های قارچی این نکته را هم اضافه می‌کنیم که گاهی بیماری قارچی ممکن است روی برگ‌ها باشد که با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه و هاله‌های زرد رنگ همراه می‌شود. قارچ هم می‌تواند در خاک و هم روی برگ‌ها و حتی در هر دو محل باشد. این نوع آسیب‌ها با منشأ قارچی بعد از کاشت و جوانه‌زنی در برخی از بذر صیفی جات، بذر سبزیجات و بذر گیاهان زینتی نیز دیده می‌شود.

خشکی محیط و تابش مستقیم آفتاب

خشکی محیط و تابش مستقیم آفتاب

آبیاری زاموفیلیا بعد از خشک شدن خاک آن انجام می‌شود اما باید بدانید این گیاه رطوبت محیط را نیز دوست دارد. گرم شدن و خشک شدن محیط اطراف این گیاه و ادامه‌دار شدن این وضعیت می‌تواند استقامت برگ‌ها را کاهش داده و درنهایت برگ‌ها را بصورت نابجا دچار زردی کند. از طرفی تابش مستقیم آفتاب خصوصاً در فصول گرم سال که شدت تابش بالاست نیز می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند و رنگ برگ‌ها را تغییر دهد که در این حالت بعد از مدتی برگ‌ها حالت خشکی به خود گرفته و درنهایت از بین می‌روند؛ بنابراین زاموفیلیا را در محلی با نور غیرمستقیم نگهداری کنید.

کمبود عناصر غذایی

کمبود عناصر غذایی یکی از دلایل تغییر رنگ گیاهان از جمله زرد شدن برگ زاموفیلیا می‌باشد که بیشتر افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند. در این حالت برگ‌ها کم رنگ شده و بسته به عناصری که کمبود آن‌ها وجود دارد برگ ممکن است در اشکال مختلف دچار زردی شود. به عنوان نمونه زردی ناشی از آهن بیشتر در سطح برگ بخش شده و گاها بصورت زردی بین رگبرگی دیده می‌شود. کمبود ریزمغذی‌ها نیز معمولاً در حاشیه برگ‌ها ظاهر شده و باعث کمرنگ شدن و ضعیف شدن حاشیه برگ‌ها می‌شود.

به هر صورت تغذیه سالم و منظم و با برنامه گیاه می‌تواند به راحتی از چنین مشکلی پیشگیری کند. برای زاموفیلیا هر دو هفته یکبار از کودهای پتاس بالا مثل کود 36-12-12 استفاده کنید و برای تکمیل کردن آن می‌توان هر دو ماه یکبار از کود میکرو و کود آهن نیز بهره گرفت. پیشنهاد می‌شود هر سه ماه یکبار نیز نسبت به کود دهی آن با کود اسید هیومیک اقدام کنید.

25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان

آفات مکنده

اگر دلیل زرد شدن برگ‌ها آفات مکنده باشند گاهی تشخیص کمی سخت می‌شود چون لزوماً آفات با چشم قابل دیدن نیستند و مجبوریم از اثرات و نشانه‌های آن‌ها پی به وجود آن‌ها ببریم. این آفات با مکیدن شیره گیاه باعث کم رنگ و کدر شدن برگ‌ها می‌شوند. اثر این آفات عموماً بصورت منطقه‌ای در سطح برگ خود را نشان می‌دهد و این قسمت‌های کمرنگ شده و زرد در اکثر موارد با بی‌حالی برگ‌ها یا چروک شدن برگ‌ها همراه است. بسته به نوع آفات ممکن است ترشحات براق، زخم، تار، توده‌های غیرعادی و یا لکه‌های برجسته‌ای روی برگ‌ها نیز دیده شود.

راهکار اورژانسی در این موارد چیست؟

راهکار اورژانسی در این موارد چیست؟

با دیدن زرد شدن برگ زاموفیلیا ابتدا برگ‌ها را بررسی کرده اگر اثری از آفت دیده شد که از آفت‌کش متناسب با آن استفاده می‌شود اما اگر اثری از آفت نبود خصوصاً در صورت زردی ناگهانی با سرعت بالا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ها و غده‌ها را بررسی می‌کنیم.

اگر قسمت لهیده، پوسیده یا خراب دیدیم بطور کامل جدا می‌کنیم و گیاه را به همراه قسمت باقی مانده از ریشه می‌کاریم و سپس دو وعده از وعده‌های آبیاری گیاه را با قارچ‌کش آبیاری می‌کنیم تا اگر دلیل خرابی قارچی بوده متوقف شده و از بین برود و اگر هم دلیل پوسیدگی صرفاً خیس بودن زیاد خاک بوده حداقل این عمل ما را آسوده خاطر می‌کند. از این به بعد باید آبیاری گیاه درست انجام شود یعنی هر وقت خاک کامل خشک شد آبیاری وعده بعدی انجام شود و سپس چند هفته به گیاه اجازه دهیم تا ریشه‌های خود را ترمیم کند و مجدد فعال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.