روش نگهداری گیاه کالانکوئه

روش نگهداری گیاه کالانکوئه

نگهداری گیاه کالانکوئه خیلی سخت نیست اما شرط آن دقت در فراهم کردن شرایط نگهداری آن است. نکته بسیار جالب در رابطه با کالانکوئه این است که این گیاه در واقع یک ساکولنت است که گلدهی بالایی دارد. در طول سال قابلیت گلدهی دارد اما امکان گلدهی در زمستان کمتر است. گل‌های کالانکوئه اغلب به رنگ‌های زرد، صورتی، گلبهی، سفید، کرم، نارنجی، قرمز، سرخابی نمایان می‌شود و ماندگاری نسبتاً طولانی دارند. این ساکولنت بومی آفریقاست و جز گیاهان پرطرفدار خانگی محسوب می‌شود که هم در منزل و هم در تراس و حیاط قابل نگهداری است. دقت کنید این گیاه برای حیوانات از قبیل سگ و گربه سمی است و خوردن آن باعث مسمومیت خواهد شد.

نور مورد نیاز و دمای بهینه

در نگهداری گیاه کالانکوئه مهمترین شرط داشتن محیطی با چند ساعت نور ملایم آفتاب در روز است. این گیاه برای گلدهی و رشد با کیفیت و متقارن به نور مستقیم آفتاب در طول روز نیازمند است. در فصول سرد سال زمان قرارگیری در آفتاب را می‌توان بیشتر و در تابستان کمتر کرد تا از سوختگی برگ‌ها جلوگیری شود. کالانکوئه نسبت به سرمای زمستان حساس است و اگر در فضای باز نگهداری می‌شود از اواسط پاییز و در زمستان باید از سرما محافظت شود اما اگر دائماً در منزل یا گلخانه نگهداری می‌شود مشکل خاصی در زمستان ندارد. دمای بهینه برای این گل زیبا 15 تا 29 درجه است هرچند که در دمای بالاتر هم تا حدی مقاومت نشان می‌دهد از طرفی دقت کنید اگر دما کمتر از 10 درجه هم شود گیاه ممکن است آسیب ببیند.

45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان95,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

خاک و آبیاری کالانکوئه

با توجه به خانواده این ساکولنت خاص برای نگهداری گیاه کالانکوئه بهتر است از خاکی با زهکش خوب استفاده شود تا ریشه‌ها دچار پوسیدگی نشوند. به عنوان مثال ترکیب خاک برگ غنی شده و خاک کاکتوس یا خاک ماسه به همراه ورمی کمپوست یا استفاده از خاک بستر آماده کاشت به همراه کمی خاک ماسه می‌تواند مفید باشد البته تجربه نشان می‌دهد در صورت اینکه آبیاری بیش از حد نباشد در خاک‌های معمولی هم رشد و شکوفایی دارد. در مورد آبیاری خاک باید تا حد زیادی خشک شده باشد و به این ترتیب احتمال پوسیدگی ریشه‌ها کاهش میابد. می‌توان گفت بهتر است بین فاصله دو آبیاری حداقل 80 تا 90 درصد رطوبت خاک کاهش بیابد. این گیاه به رطوبت زیادی نیاز ندارد و در منزل با حداقل رطوبت هم به رشد خود ادامه می‌دهد.

کود دهی و هرس

کود دهی و هرس

برای بالا بردن پتانسیل گلدهی در نگهداری گیاه کالانکوئه بهتر است از کودهایی با پتاسیم بالا استفاده شود. کود 36-12-12 یا کود گیاهان گلدار یا هر کود دیگر با درصد پتاسیم بالاتر برای این گیاه ماهی یکبار در طی سال قابل استفاده است. برای جذب بیشتر مواد غذایی بهتر است هر دو ماه یکبار نیز کود هیومیک اسید مصرف شود چون این گیاه خاک اسیدی را نیز می‌پسندد. در صورت مشاهده کمبود آهن یا کمبود ریزمغذی‌ها نیز در مقاطعی می‌توان از کود آهن و کود میکرو نیز بهره گرفت. استفاده خاک غنی از مواد آلی نیز در کنار کود دهی منظم می‌تواند در رشد و شکوفایی این گیاه مؤثر باشد. به این ترتیب با افزودن مقداری ورمی کمپوست می‌توانید خاک گلدان را غنی‌تر کنید.

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد اما بعد از خشک شدن کامل گل‌ها حتماً باید شاخه گل‌ها جدا شود تا انرژی گیاه هدر نرود و گیاه آماده گلدهی مجدد شود. البته گاهی می‌توان به منظور تحریک جوانه‌زنی و گلدهی مجدد بعد از خشک شدن گل‌ها از دو الی سه سانت پایین‌تر از شاخه اصلی ساقه را کوتاه کرد تا مجدداً جوانه زده و گل دهد.

تکثیر کالانکوئه

افرادی که به نگهداری گیاه کالانکوئه علاقه دارند اغلب به دنبال تکثیر آن هم هستند. این گیاه زیبا از دو روش کاشت بذر و قلمه قابل تکثیر است که قطعاً تکثیر توسط قلمه کارایی بیشتری دارد و بیشتر انجام می‌شود. به راحتی با جدا کردن ساقه‌هایی با اندازه‌های 10 تا 15 سانتی‌متر و ریشه‌دار کردن آن‌ها در خاک می‌توانید این گیاه زیبا را تکثیر کنید. بهتر است همانند اغلب ساکولنت‌ها بعد از جدا کردن قلمه یک روز آن را کنار بگذارید تا محل برش پینه ببندد البته اگر مستقیماً هم کاشته شود در اکثر موارد گیرایی دارد.

بعد از این مرحله قلمه را بکارید و کمی خاک را مرطوب کنید و هر وقت خاک رو به خشکی رفت مجدداً رطوبت خاک را تجدید یا اقدام به آبیاری کنید. به منظور افزایش سرعت ریشه‌زایی و گیرایی قلمه‌ها نیز می‌توان از کود هورمون ریشه‌زایی پودری استفاده کرد و یک تا دو سانتی‌متر از انتهای قلمه را به کود هورمون ریشه‌زایی آغشته و بعد اقدام به کاشت کرد البته کالانکوئه قدرت ریشه‌زایی بالایی دارد و در حالت عادی هم عموماً به خوبی ریشه می‌دهد.

25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.