روش نگهداری گیاه ژینورا

روش نگهداری گیاه ژینورا

نگهداری گیاه ژینورا در خانه‌ها با استقبال فراوانی روبرو شده است؛ اما برای پرورش آن باید به نکاتی توجه داشت. ژینورا یک گیاه مخملی بومی جاوه، جزیره اندونزی است که حالت علفی و همیشه سبز دارد و برگ‌های آن دارای برگ‌های خزدار با سایه‌های زمردی و بنفش هستند. ژینورا را می‌توان در هر زمان در داخل خانه پرورش داد و در شرایط مناسب خیلی سریع بالغ می‌شود و در عرض چند هفته از یک شاخه به یک گیاه کوچک بوته‌ای تبدیل می‌شوند، با برگ‌هایی که طول آنها تا 15 سانتی‌متر نیز ممکن است برسد.

گیاه مخمل یا ژینورا یک گیاه آپارتمانی محسوب می‌شود، به شرط آنکه نیازهای اولیه آن از جمله محل آفتابی، آبیاری مناسب و تغذیه منظم برای آن برآورده شود. اگر می‌خواهید یکنواختی رنگ سبز موجود در مجموعه گیاهان خود را از بین ببرید، می‌توانید نگهداری گیاه ژینورا را در خانه انجام دهید، زیرا برگ‌های بنفش آن بسیار چشم نواز است.

10,000 تومان300,000 تومان
4,000 تومان85,000 تومان

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان

این گیاه به سرعت رشد می‌کند، اما فقط چند سال دوام می‌آورد بنابراین به دلیل این طول عمر کوتاه، ایده خوبی است که گیاهان بالغ را زودهنگام تکثیر کرده و منبع ثابتی از این گیاه را حفظ کنید. ژینورا گیاهی شگفت انگیز است و با سایر گیاهان ابلق یا رنگی در کنار یک پنجره آفتابی قرار می‌گیرند، جایی که نور خورشید رنگ زیبای برگ‌ها را بیشتر و زیباتر می‌کند. علاوه بر سرعت رشد سریع، گیاه مخمل با خصوصیات دیگری نیز شناخته می‌شود که یکی از این موارد گل‌های بد بوی آن است. هنگامی که گیاه به بلوغ می‌رسد، شروع به گلدهی با جوانه‌های کوچک قرمز و زرد می‌کند که بوی قوی و ناخوشایندی منتشر می‌کند. اکثر پرورش دهندگان این مشکل را به سادگی با برداشتن گل‌های بد بو حل می‌کنند. گلدهی همچنین نشانه این است که گیاه به بلوغ رسیده است و به زودی ممکن است عمر گیاه تمام شود.

نور، دما و رطوبت

نور، دما و رطوبت

گیاه ژینورا عاشق نور و روشنایی است و در مقابل یک پنجره آفتابی رشد خوبی می‌کند، اگرچه آنها دوست دارند در بعد از ظهر از آفتاب مستقیم محافظت شوند. زمان کوتاهی آفتاب قبل از ظهر مفید است اما تا حدی که برگ‌ها آسیب نبینند. هرچه نور بیشتر باشد، رنگ برگ عمیق‌تر و زیباتر است و نور بسیار کم می‌تواند باعث از بین رفتن کامل رنگ بنفش گیاه شود. اگر برگ‌های شما علائم سوزش را نشان می‌دهند، پس نور کامل خورشید را کاهش دهید. مطابق با محیط بومی ژینورا، گیاه مخمل شرایط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد. دمای ایدئال رشد از 5/15 تا 21 درجه سانتی‌گراد متغیر است و می‌تواند طیف وسیعی از سطوح رطوبت را تحمل کند به شرطی که خاک آن به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود. اگر خانه شما محیط خشکی دارد، می‌توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید یا در زیر گلدان جزیره درست کنید.

50,000 تومان465,000 تومان

پلاستیکی

زیر گلدان گرد

1,500 تومان38,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
40,000 تومان85,000 تومان

خاک، آبیاری و کود دهی

نگهداری گیاه ژینورا بهتر است در خاکی نسبتاً سبک مثل مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه و ورمی کمپوست و پیت ماس یا کوکوپیت انجام شود. از خاک برگ غنی شده یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی نیز می‌توانید استفاده کنید. مطمئن شوید گلدانی را که انتخاب می‌کنید دارای سوراخ‌های زیاد و زهکشی مناسب باشد تا با بیماری‌های قارچی یا پوسیدگی ریشه مواجه نشوید. این گیاهان به طور مداوم رطوبت را دوست دارند و در شرایط خشک‌تر به سرعت پژمرده می‌شوند. اگر گیاه مخملی شما بر اثر تشنگی علائم افتادگی برگ‌ها را نشان داد، فوراً آن را آبیاری کنید تا به حالت اول برگردد.

آبیاری را از پاییز تا اواخر زمستان کمی کاهش دهید. یک نکته احتیاطی اینکه روی برگ‌های مخمل را اسپری نکنید چون سطح نازک آنها آب را نگه می‌دارد و می‌تواند احتمال عفونت قارچی را افزایش دهد. هر دو هفته یکبار گیاه ژینورا خود را با کود 20-20-20 یا کود گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید که بهتر است محلول کود را رقیق‌تر در نظر بگیرید. در طول ماه‌های زمستان، بسته به قدرت کود و اندازه گیاه، می‌توانید میزان مصرف کود خود را به صورت ماهیانه کاهش دهید. کود میکرو هر دو ماه و کود هیومیک اسید نیز هر سه ماه یکبار به رشد بهتر و شادابی بیشتر برگ‌ها کمک خواهد کرد.

تکثیر گیاه ژینورا

تکثیر گیاه ژینورا

در نگهداری گیاه ژینورا تکثیر می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. گیاه مخمل یا همان ژینورا به راحتی از طریق قلمه‌های ساقه تکثیر می‌شود، بنابراین حفظ بقاء گیاه در صورت تمایل بسیار آسان است. برای تکثیر، ساقه‌ای ببرید که طول آن حداقل 5/7 سانتی‌متر و دارای چندین گره برگ باشد. اجازه دهید قسمت برش خورده کمی بسته شود یا پینه ببندد که می‌تواند یکی دو روز طول بکشد. پس از خشک شدن، کود هورمون ریشه‌زایی را به انتهای محل برش خورده زده و قسمت پایین قلمه را داخل ظرفی از خاک گلدان قرار دهید و قسمت بالای آن را با پلاستیک بپوشانید تا قلمه گرم و مرطوب بماند. قلمه باید ظرف چند هفته جوانه بزند، در این مرحله می‌توانید پوشش را بردارید تا برگ‌های گیاه جوان به محیط اطراف عادت کنند و آسیب نبینند.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
20,000 تومان300,000 تومان
30,000 تومان300,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

4 دیدگاه برای “روش نگهداری گیاه ژینورا

    • محمد تاجیک گفته:

      خواهش میکنم
      نظر لطف شماست
      خوشحالم براتون کاربردی بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.