روش نگهداری نخل ماداگاسکار

روش نگهداری نخل ماداگاسکار

نگهداری نخل ماداگاسکار در منزل طرفداران زیادی دارد ظاهر جذابی دارد و تنه دوکی شکل و تیغ‌دار آن به همراه برگ‌های کشیده و نخل مانند باعث جلب توجه اغلب خریداران می‌شود. این گیاه زیبا برخلاف اسمش اصلاً نخل نیست و عضوی از خانواده بزرگ کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها می‌باشد. بومی مناطق گرمسیری و ماداگاسکار بوده و در این مناطق به عنوان گیاه بیرونی کاشته می‌شود اما در مناطق خنک و یا با زمستان‌های سرد در خانه نگهداری و پرورش میابد. در صورت نگهداری صحیح ارتفاع آن در خانه به 1 تا 2 متر هم ممکن است برسد ولی در مناطق بومی و گرمسیر 4.5 تا 6 متر نیز می‌تواند ارتفاع بگیرد.

نخل ماداگاسکار یک تنه واحد دارد و به ندرت شاخه جانبی تولید می‌کند و بصورت عمودی قد می‌کشد. اگر این گیاه بسیار بزرگ شود ممکن است برگ‌هایی به طول 38 سانت با عرض 10 سانت هم تولید کند. گلدهی در گیاهان بزرگ در زمستان اتفاق میفتد و گل‌هایی به رنگ‌های سفید، زرد و قرمز تولید می‌کند. ماداگاسکار آب زیادی را در تنه خود ذخیره می‌کند و استقامت خوبی نسبت به گرما دارد. در حالت بهینه و شرایط عادی سالیانه می‌تواند 30 سانت قد بکشد اما در زمستان‌ها برگ‌ها خزان دارند و اغلب تنه باقی می‌ماند که دوباره در بهار برگ‌های جدید ظاهر و فعالیت گیاه شروع می‌شود.

آبیاری و رطوبت نخل ماداگاسکار

آبیاری و رطوبت نخل ماداگاسکار

بیش از 70 درصد دلایل از بین رفتن این گیاه در خانه به آبیاری غلط برمی‌گردد. نگهداری نخل ماداگاسکار در خاکی که خیس است منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه می‌گردد و زمینه بیماری‌های قارچی را فراهم می‌آورد. حتی اگر ریشه‌ها از خیس ماندن خاک دچار پوسیدگی نشوند ریزش برگ‌ها و زرد شدن آنها حتماً بیشتر خواهد شد؛ بنابراین بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود.

البته آبیاری خیلی کم و تشنگی شدید هم می‌تواند در تابستان منجر به ریزش برگ شود پس از افراط و تفریط اجتناب کنید. پیشنهاد می‌شود حتماً زهکش گلدان چک شود و از تخلیه کامل آب اضافی اطمینان حاصل کنید و دقت کنید در زمستان آبیاری بسیار کاهش میابد. در مورد رطوبت باید گفت ماداگاسکار رطوبت محیطی و غیرمستقیم را دوست دارد و می‌توان به روش‌های غیرمستقیم نظیر ایجاد جزیره و بخور سرد این رطوبت را فراهم کرد. این گیاه با وجود اینکه گرما را دوست دارد اما خشکی شدید محیط می‌تواند منجر به خشکی برگ‌ها و عدم شادابی آن شود.

50,000 تومان465,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان

دما و نور مناسب

محل نگهداری نخل ماداگاسکار حتماً باید آفتابگیر باشد یعنی در طول روز حداقل 3 الی 5 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد. همانطور که برای بیشتر گیاهان آفتاب دوست گفته شد این میزان آفتاب در فصل، دما و شدت تابش‌های مختلف می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. اگر هوا بشدت گرم و آفتاب سوزاننده است در صورت بروز سوختگی آفتاب دهی کمتر و برعکس اگر به آفتاب بیشتری نیاز داشت میزان نوردهی آفتاب افزایش میابد. بهترین پنجره برای نگهداری در خانه پنجره‌های جنوبی و غربی آفتابگیر هستند. دمای بهینه برای این گیاه حدود 18 تا 24 درجه است که البته با توجه به گرمادوست بودن در دماهای کمی بالاتر هم نگهداری می‌شود و اغلب تا 29 درجه بدون مشکل تحمل می‌کند.

دقت کنید دمای نگهداری همیشه بالای 15 درجه نگه داشته شود چون اگر دما کمتر شود گیاه دچار رکود و برگ‌ریزی یا حداقل توقف رشد خواهد شد. در زمستان دما نباید از 12 درجه پایین‌تر رود چون ممکن است به گیاه آسیب برسد پس باید در زمستان از سرما محافظت شود. این گیاه در پاییز و زمستان به خواب رفته و بیشتر برگ‌های خود را از دست می‌دهد که مجدداً در بهار فعال شده و برگ درمی‌آورد البته با متعادل نگه داشتن دما در زمستان نیز می‌توان برگ‌ریزی را کاهش داد.

خاک و کود دهی

خاک و کود دهی

خاک نگهداری نخل ماداگاسکار باید زهکش خوبی داشته باشد. ترکیب‌های متفاوتی برای بستر کاشت نخل ماداگاسکار پیشنهاد می‌شود. ترکیب خاک کاکتوس و خاک برگ، ترکیب خاک کاکتوس و خاک باغچه همچنین ترکیب خاک کاکتوس، پیت ماس و خاک برگ از جمله این ترکیبات هستند. به تمامی این ترکیبات مقادیری ورمی کمپوست اضافه کنید تا خاک غنی‌تر شود و مواد آلی خاک افزایش یابد. کود دهی این گیاه زیبا نیز در بهار و تابستان با کود کاکتوس یا کود 36-12-12 یا انواع کودهای حاوی پتاسیم بالا انجام شده و با سرد شدن هوا در پاییز و زمستان کود دهی قطع می‌شود. ماداگاسکار در خاک‌های کمی اسیدی تا ملایم قلیایی قابل کاشت است به شرط آنکه زهکش خاک خوب باشد به همین ترتیب برای رسیدن به بازدهی بهتر می‌توان در کنار کود اصلی هر دو ماه یکبار از کود هیومیک اسید نیز بصورت آبیاری استفاده کرد.

20,000 تومان95,000 تومان
10,000 تومان75,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان
50,000 تومان75,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.