روش نگهداری برگ بیدی

روش نگهداری برگ بیدی

برگ بیدی از جمله گیاهانی است که از قدیم‌الایام در منازل نگهداری می‌شد و با نوع بنفش آنکه بیشتر در لبه حوض‌ها قرار می‌گرفت همگی خاطره داریم. در هر صورت این گیاه به دلیل نگهداری آسان، تکثیر سریع، رشد زیاد و البته رنگ‌های متنوع همیشه مورد توجه است. این گیاه برای افرادی که در نگهداری گیاهان مبتدی هستند گزینه بسیار مناسبی است. در گذشته به گیاه برگ بیدی، فزولی نیز میگفتند. دلیل این نامگذاری رشد زیاد و دست انداختن شاخه‌های گیاه به اطراف و سازگاری خوب آن با محیط است. در واقع این گیاه زیبا به هر جای پر نوری سرک می‌کشد و به سمت نور حرکت می‌کند.

آبیاری و رطوبت برگ بیدی

آبیاری و رطوبت برگ بیدی

آبیاری جزء موارد کلیدی در نگهداری برگ بیدی است و یک تیغه دو لبه در پرورش آن محسوب می‌شود. آبیاری بیش از حد یا باتلاقی شدن خاک ساقه‌های ترد این گیاه را می‌پوساند و آبیاری کم این ساقه‌های ظریف را با کمبود آب مواجه می‌سازد و برگ‌ها را دچار خشکی می‌کند. برای آبیاری این گیاه با خشک شدن دو سه سانت از سطح خاک می‌توانید آبیاری مجدد را انجام دهید. در واقع خاک نه کاملاً خشک و نه دائماً خیس باشد و تنها رطوبت ملایمی در بستر کاشت حس شود.

برگ بیدی رطوبت را دوست دارد و بهتر است با درست کردن جزیره در زیر گلدان و یا استفاده از بخور سرد رطوبت اطراف آن را بالا ببرید. اگر قصد غبار پاشی هم دارید در این عمل زیاده روی نکنید. در گذشته قرار دادن گیاهان در لبه حوض‌ها علاوه بر زیبا کردن حیاط، رطوبت مورد نیاز را هم برای گیاهان تأمین می‌کرد. عدم رطوبت کافی منجر به خشکی و سیاه شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

45,000 تومان255,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

نور مناسب و دما

نگهداری برگ بیدی باید در فضایی بسیار روشن انجام شود. نور غیرمستقیم برای این گیاه مناسب است اما کافی نیست بهتر است در روز دو تا سه ساعت آفتاب ملایمی روی گیاه بیفتد. این هم باعث رشد بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود و هم رنگ برگ‌ها را بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید ضخامت ساقه‌ها بیشتر و فاصله بین برگ‌ها کمتر شود از نور آفتاب غافل نشوید. قرارگیری بیش از حد در آفتاب داغ مدنظر نیست چون خود باعث ایجاد سوختگی در گیاه می‌شود. دمای مناسب برای این گیاه بین 18 تا 23 است که البته دماهای بالاتر را نیز تحمل می‌کند اما قرار گرفتن بیش از حد در دمای زیر 10 درجه منجر به بد رنگ شدن و آسیب به گیاه می‌شود. اگر این گیاه را در تراس یا حیاط نگه می‌دارید محلی سایه آفتاب انتخاب کنید تا دچار سوختگی نشود.

خاک و کود دهی برگ بیدی

خاک و کود دهی برگ بیدی

معمولاً نگهداری برگ بیدی در مخلوط خاک برگ و خاک باغچه صورت می‌گیرد. البته این گیاه حساسیت بالایی ندارد و در اغلب خاک‌ها قابل کشت است اما پیشنهاد می‌شود برای کاشت آن از مخلوط خاک برگ و خاک باغچه و ورمی کمپوست یا ترکیب خاک باغچه و ورمی کمپوست استفاده کنید. از خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی نیز برای کاشت این گیاه استفاده می‌کنند؛ اما از خاک‌های بیش از حد رسی استفاده نکنید چون زمینه‌ساز پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. قبل از کاشت نیز زهکش گلدان چک شود تا از خروج آب اضافی اطمینان بیابید.

 به منظور کود دهی می‌توانید از کود گیاهان آپارتمانی یا کود 20-20-20 هر دو هفته یکبار استفاده کنید. کود میکرو به منظور تأمین عناصر ریزمغذی هر دو ماه یکبار و کود هیومیک اسید به منظور ایجاد اسیدیته مناسب در خاک و افزایش جذب مواد غذایی و اصلاح خاک هر سه ماه یکبار توصیه می‌شود. برای انواع سبز رنگ کود آهن هر 30 تا 45 روز یکبار نیز پیشنهاد شده است. در صورتی که قصد درشت‌تر شدن برگ‌ها را دارید می‌توانید از کود جلبک دریایی یا کود هورمون جیبرلین نیز بهره بگیرید. همانطور که قبل از این هم اشاره شد علاوه بر کود دهی بهتر است به خاک مقداری ورمی کمپوست نیز اضافه کنید تا خاک غنی‌تر باشد.

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

هرس برگ بیدی

یکی از مواردی که در نگهداری برگ بیدی به آن باید با تأکید توجه شود هرس کردن و فرم دهی گیاه است. این گیاه هرز گاهی به جوانسازی و اصلاح نیاز دارد و همیشه به شکل سابق خود باقی نمی‌ماند. با هرس و حذف ساقه‌های مختلف گیاه را به تولید شاخ و برگ بیشتر تشویق می‌کنیم تا هم شکل ظاهری آن زیباتر و هم گیاه پر تر شود. از طرفی هرس ساقه‌ها به ما تعداد زیادی قلمه می‌دهد که می‌توانیم به راحتی آن‌ها را در آب یا خاک ریشه‌دار کنیم و از تکثیر آن لذت ببریم. معمولاً بعد از هرس تعدادی از قلمه‌ها را در کنار ساقه‌های قبلی و در گلدان اصلی می‌کارند تا گلدان پرتر شود و این قلمه‌های جدید به مرور با رشد فضای خالی اطراف گیاه و گلدان را پر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.