دلایل چروک شدن برگ سانسوریا چیست؟

دلایل چروک شدن برگ سانسوریا چیست؟

یکی از سؤالات متداول در نگهداری گیاهان آپارتمانی دلایل چروک شدن برگ سانسوریا می‌باشد. قبل از پاسخ دادن به این سؤال باید نیازهای اولیه این گیاه را شناخت و برای آن فراهم کرد. فراهم کردن شرایط محیطی متناسب با نیازهای گیاه مهم‌ترین نکته در نگهداری گیاهان آپارتمانی است. اگر شرایط محیطی فراهم نباشد حتی استفاده از مرغوب‌ترین خاک و با کیفیت‌ترین کودها هم نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند به همین دلیل در نگهداری هر گیاه توجه به شرایط محیطی مورد نیاز گیاه در اولویت قرار دارد.

آبیاری زیاد یا خاک نامناسب

آبیاری زیاد یا خیس ماندن زیاد خاک عامل اصلی از بین رفتن سانسوریا در منزل است. دقت کنید آبیاری این گیاه وقتی انجام شود که خاک کاملاً خشک شده باشد پس بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کامل خشک شود و بعد اقدام به آبیاری کنید. بستر کاشت نامناسبی که آب را در خود بیش از حد جذب و نگه می‌دارد خاک خوبی برای سانسوریا نیست. از این رو بستری چسبنده یا با رس بالا برای این گیاه استفاده نکنید. معمولاً برای بیشتر گیاهان آپارتمانی از خاک‌هایی با درصدی خاک برگ بهره می‌گیرند مثل خاک برگ‌های غنی شده مرغوب یا خاک بستر آماده کاشت حاوی خاک برگ. به یاد داشته باشید زهکش گلدان‌ها مناسب باشد تا آب اضافی به راحتی تخلیه شود. خیس و مرطوب ماندن زیاد خاک موجب پوسیدگی ریشه و یا زمینه‌ساز بیماری قارچی می‌شود.

بیماری‌های قارچی در ریشه‌ها

بیماری‌های قارچی در ریشه‌ها

خیس ماندن خاک به مرور باعث پوک شدن و لهیدگی تارهای ریشه و درنهایت پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. در کنار رطوبت بالا بیماری‌های قارچی نیز وجود دارند که در محیط مرطوب بیشتر خود را نشان می‌دهند. اغلب پوسیدگی ریشه با بیماری‌های قارچی همراه می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت بیماری‌های قارچی نیز می‌توانند منجر به خرابی ریشه‌ها و کم‌کم باعث چروک شدن برگ‌ها شوند. مقابله با بیماری‌های قارچی جهت درمان هر چه زودتر انجام شود امکان بهبود گیاه بیشتر می‌شود و سانسوریا در مدت زمان کوتاه‌تری ریکاوری و درمان می‌شود.

45,000 تومان255,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
4,500 تومان200,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان

تشنگی دادن افراطی به گیاه و یا خشکی محیط

درست است که سانسوریا گیاه کم آبی است و باید بعد از خشک شدن خاک آن آبیاری مجدد صورت گیرد اما اگر این آبیاری بسیار دیرتر از زمان خود انجام شود و گیاه به شدت تشنه بماند این خود یکی از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا می‌تواند باشد. در رابطه با تشنگی و خشکی نیز باید گفت اگر هوای محیط اطراف گیاه بسیار خشک باشد و یا این گیاه در معرض اشعه مستقیم آفتاب به مدت طولانی قرار بگیرد آب درون برگ‌ها تبخیر شده و این هم می‌تواند در مواردی منجر به چروک و زرد شدن برگ سانسوریا شود.

آفات مکنده

آفات مکنده

یکی دیگر از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا می‌تواند در اثر فعالیت برخی آفات روی ساقه و برگ‌ها باشد. این آفات با مکیدن شیره گیاه منجر به چروک شدن و بی‌حالی در برگ‌ها شده و درنهایت زرد شدن برگ را می‌توانند به همراه داشته باشند. اگر دلیل چروک‌ها آفت باشد اغلب با یک علامت ثانویه نیز روبرو می‌شویم. علائمی نظیر ترشحات براق، تارهای ظریف و پرز مانند، زخم یا سوراخ، خوردگی، لکه‌های برجسته، توده‌های غیرعادی یا پنبه مانند می‌توانند هرکدام به تنهایی یا به همراه هم نشان دهنده حضور آفات باشند. در صورت بروز آفت می‌توان از آفتکش‌های متناسب با نوع آفت بهره گرفت.

بعد از مواجهه با چروک برگ سانسوریا چه کار کنیم؟

محتمل‌ترین دلایل چروک شدن برگ سانسوریا اشکال در کارکرد ریشه یا پوسیدگی آنهاست که به آن اشاره شد. اگر برگی چروک شد و علائم آفت نداشت بهتر است ابتدا ریشه‌ها چک شود. با توجه به اینکه سانسوریا حساسیت کمی دارد می‌توان آن را از گلدان خارج نمود و خاک دور ریشه‌ها را جدا کرد و درنهایت ریشه‌ها را دید. اگر قسمت خراب، لهیده، پوک و یا سیاه شده وجود داشت کاملاً جدا شده و گیاه را در گلدانی متناسب با اندازه ریشه باقی‌مانده مجدد بکارید و تا یک روز آبیاری نکنید سپس دو وعده از وعده‌های آبیاری گیاه را احتیاطاً با یک قارچ کش درمانی مثل قارچ کش کار بیندازیم انجام دهید تا اگر دلیل خرابی قارچی باشد کنترل و درمان شود سپس گیاه را در محلی ثابت قرار داده و طبق روال گذشته از این به بعد هر وقت خاک آن کاملاً خشک شد آبیاری کنید.

25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

اگر بخت یار باشد بعد از چند هفته ریشه‌ها مجدداً فعال شده و خود را ترمیم می‌کنند و بعد رشد گیاه از سر گرفته خواهد شد. تا قبل از اطمینان از درمان گیاه کود دهی انجام ندهید اما بعد از مشاهده اولین نشانه‌های رشد می‌توانید کود دهی را آغاز کنید تا گیاه تقویت شود. کود دهی هر دو هفته یکبار با کودهای پتاس بالا نظیر کود 36-12-12 می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. البته به موازات مصرف این کود، کودهای دیگری نیز به عنوان مکمل می‌توان مصرف شود تا نیازهای گیاه بصورت کامل‌تری برطرف شود. به عنوان نمونه کود میکرو و آهن هر دو ماه یکبار و کود هیومیک اسید هر 2 الی 3 ماه یکبار برای سانسوریا می‌تواند مناسب باشد.

2 دیدگاه برای “دلایل چروک شدن برگ سانسوریا چیست؟

  1. فرهان امینی گفته:

    با سلام .. سانسوریای کرواتی دارم که برگها چروک و شل شده بودند بررسی کردم از پایین شکسته بود آیا اطرافش را سفت بکنم بهتره یا جداش بکنم از ریشه در آب بعد از ریشه کردن در گلدان بکارم یا نه برگها را ازش جدا کنم و هر کدام را در آب جدا قلمه بزنم و یا هر برگ را در گلدان بکارم.. ممنون اگر راهنمایی کنید..

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      اگر کل ساقه و برگها شکسته بله بهتره جدا کنید و از برگها قلمه بگیرید و در آب یا خاک ریشه دار کنید و اگر باقیمانده گیاه هم ریشه داره در خاک نگه دارید و تقویت کنید شاید پاجوشی بزنه و احیاء بشه.
      باز میتونید عکس گیاه رو بفرستید تا دقیق تر راهنمایی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.