دلایل زرد شدن برگ آگلونما چیست؟

دلایل زرد شدن برگ آگلونما چیست؟

زرد شدن برگ آگلونما همانند سایر گیاهان آپارتمانی دلایل زیادی دارد اما در بین این دلایل بعضی شایع‌تر هستند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. آگلونما جز قدیمی‌ترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد که به ایران وارد شده است و خیلی زود به دلیل زیبایی ظاهری، ماندگاری بالا و تکثیر راحت مورد توجه قرار گرفت. همین توجه باعث شده تا بطور وسیع در منازل و ادارات مورد استفاده قرار بگیرد و به طبع آشنایی با مشکلات این گیاه به رفع آن‌ها کمک زیادی می‌کند. گاهی توجه به نکاتی ساده می‌تواند گیاه را از بیماری و خرابی نجات دهد و عمر آن را تا سال‌ها افزایش دهد.

مشکلات آبیاری زیاد

شایع‌ترین دلیل زرد شدن برگ آگلونما آبیاری زیاد و رطوبت بیش از حد اطراف ریشه‌هاست. خیس ماندن طولانی خاک باعث اختلال در کارکرد ریشه‌ها شده و کم‌کم تارهای ریشه را از بین می‌برد و ادامه‌دار شدن آن به مدت طولانی زمینه پوسیدگی ریشه‌ها را فراهم می‌کند. اگر زرد شدن به دلیل آبیاری زیاد یا خیس ماندن خاک باشد اغلب برگ‌ها از پایین زرد می‌شوند و زرد شدن بیشتر از نوک برگ‌ها شروع می‌شود و به تدریج افزایش میابد. خیس ماندن خاک هم ممکن است به دلیل آبیاری زیاد باشد هم جنس خاک یا حتی زهکش نامناسب. برای آبیاری مناسب این گیاه خاک نباید دائماً خیس بماند و از طرفی نباید کامل خشک شود و تشنگی شدید بکشد. همین که چند سانتی‌متر سطح خاک خشک شد آبیاری را انجام دهید. در واقع وجود رطوبت بسیار ملایمی در خاک مدنظر است.

45,000 تومان255,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان

بیماری قارچی در آگلونما

بیماری‌های قارچی در آگلونما در روی برگ خود را بصورت لکه‌های قهوه‌ای و سیاه با هاله‌های زرد نشان می‌دهد و به طرفین گسترش میابد و اغلب در وسط برگ و لبه‌ها به وجود می‌آید که در اینصورت اسپری قارچ کش سه وعده با فاصله سه روز توصیه می‌شود. گاهی اوقات قارچ‌ها به ریشه‌ها حمله می‌کنند که باز هم امثال این قارچ‌ها با بالا رفتن رطوبت بیش از حد در خاک و محیا بودن شرایط بیشتر ایجاد می‌شوند. در این حالت برگ‌ها حالت پژمردگی به خود گرفته و گاها یکباره افتادگی پیدا می‌کنند که در اینصورت می‌بایست گیاه از گلدان خارج شده و بعد از جدا کردن قسمت‌های آسیب دیده ریشه مجدداً کاشته و بعد از قارچ کش بصورت آبیاری استفاده خواهد شد.

زرد شدن برگ‌بر اثر تشنگی و دمای بالا

زرد شدن برگ‌بر اثر تشنگی و دمای بالا

زرد شدن برگ آگلونما گاهی بر اثر گرم شدن محیط نگهداری و دمای بالا می‌باشد. رنج دمای مناسب برای این گیاه 21 تا 29 می‌باشد که ترجیح است که دما به سمت مقدار کمتر میل کند. بدیهی است در دماهای بالاتر از این 29 درجه برگ‌ها کم‌کم تغییر رنگ داده و شادابی آن‌ها کمتر می‌شود. این گیاه همانند طیف وسیعی از گیاهان آپارتمانی نور غیرمستقیم نیاز دارد که هر چه مقدار آن بیشتر و فضا روشن‌تر باشد قطعاً بهتر است.

تابش آفتاب مستقیم خصوصاً در فصول گرم باعث سوختگی و زردی برگ‌ها می‌شود. در مورد تشنگی نیز باید گفت اگر خاک گلدان صد در صد خشک شود و گیاه تشنگی بکشد برگ‌ها افتادگی پیدا می‌کنند و با ادامه‌دار شدن این وضعیت امکان زرد شدن برگ‌ها وجود دارد. بطور کلی تنش در آبیاری بر زرد شدن برگ‌های این گیاه تأثیر دارد چه زیاده روی در آبیاری و چه تشنگی دادن به آن. اگر افتادگی برگ‌ها به دلیل آبیاری خیلی کم باشد با آبیاری مجدد و منظم کم‌کم برگ‌ها به حالت اول برمی‌گردند.

آفت بلای جان آگلونما

وجود آفت در رو یا زیر برگ‌ها به مرور باعث می‌شود شیره گیاه مکیده شود و در نقاط فعالیت آفت‌ها برگ رنگ زرد به خود بگیرد. در اینصورت با مشاهده علائم آفت باید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام شود. در آگلونما ترشحات براق یکی از واضح‌ترین علائم وجود آفت است و اغلب روی برگ‌های آن دیده می‌شود. مهم‌ترین آفتی که این گیاه با آن مواجه می‌شود شپشک آرد آلود است که توده‌های پنبه مانندی ایجاد می‌کند و چسبندگی دارد. این آفت به سرعت تکثیر می‌شود و با خوردن شیره گیاه زمینه نابودی آن را فراهم می‌کند. برای درمان این آفت بهتر است قبل از هر چیز گیاه را با دستمالی مرطوب تمیز کنیم و تا حد امکان شپشک‌ها و توده‌ها را جدا کنیم و سپس دوره سمپاشی را با سمومی مثل کنفیدور انجام دهیم.

10,000 تومان690,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

تغذیه نامناسب

همانطور که میدانید مواد غذایی درون خاک پس از مدتی به پایان می‌رسد. گیاهان برای غذا سازی و رشد به عناصر مختلفی نیازمندند که کمبود هرکدام از آن‌ها علاوه بر بد رنگ شدن برگ‌ها زمینه بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌کند. عناصری نظیر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، روی، آهن، منگنز و … . بعضی از این عناصر پرمصرف‌ترند مثل نیتروژن، فسفر و پتاسیم به همین دلیل برای این گیاه هر دو الی سه هفته یکبار از کود 20-20-20 یا کودهایی که این عناصر را بصورت متعادلی در خود دارند استفاده می‌کنیم.

حال باید عناصر میان مصرف مثل آهن را در نظر داشت که بسته به سبز یا رنگی بودن آگلونما می‌توان بین یک تا دو ماه یکبار از کود آهن استفاده کرد. درنهایت سراغ عناصر کم‌مصرف اما مهم می‌رویم که بصورت عمومی بهتر است هر دو ماه یکبار مصرف شوند. برای جلوگیری از کمبود این عناصر و زرد شدن برگ آگلونما از کود میکرو بهره بگیرید. در گیاهان آپارتمانی مثل آگلونماهای سبز کمبود عنصر آهن و منگنز بسیار شایع است که کمبود هردوی این عناصر باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.