درمان پشه مشکی

درمان پشه مشکی

پشه مشکلی در واقع یک نوع مگس است که به دلیل شباهت به پشه‌ها از آن به عنوان پشه مشکی نیز یاد می‌شود. این حشره عمر کوتاهی دارد اما مشکل اینجاست که در طول این چند هفته می‌تواند تخم‌های زیادی بگذارد و جمعیت خود را چند برابر کند. بدین ترتیب تولید مثل آن‌ها دائماً ادامه داشته و به سایر گلدان‌ها نیز سرایت می‌کنند بنابراین باید درمان پشه مشکی را زودتر شروع کنید. پس از چند روز که حشره کوچک از تخم خارج شد و لارو شکل گرفت تغذیه از ریشه گیاهان آغاز می‌شود.

در واقع لاروها خطر اصلی هستند و با سرعت غذای خود را با خوردن ریشه‌های گیاه تأمین می‌کنند. بعد از مدتی با از بین رفتن بخشی از ریشه‌ها گیاه کم‌کم شادابی خود را از دست داده و برگ ریزی پیدا می‌کند و یا دچار افتادگی ساقه و برگ‌ها یا پوسیدگی می‌شود و درنهایت با ادامه‌دار شدن این فرآیند گیاه ممکن است کامل از بین رود. در ادامه به بررسی روش‌های کنترل و درمان پشه مشکی می‌پردازیم.

50,000 تومان465,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

کنترل رطوبت خاک

مگس مشکی یا مگس قارچ عاشق رطوبت زیاد و محیط خیس است بنابراین اولین قدم در درمان پشه مشکی تعادل در آبیاری است؛ یعنی اگر میزان و دفعات آبیاری شما باعث خیس ماندن دائمی خاک و بیش از نیاز گیاه است باید آبیاری را کاهش دهید تا رطوبت بستر کاشت کاهش یافته و با خشک شدن سطح خاک شرایط محیطی برای زندگی آن‌ها نامطلوب شود. برای گیاهانی که رطوبت کمتری نیاز دارند کاهش آبیاری در کنترل جمعیت این آفات تأثیر بسزایی خواهد داشت. لاروها و حشرات بالغ این مگس در خاک خشک به سختی می‌توانند حرکت و نفوذ کنند و در نتیجه به تدریج تعداد زیادی از آن‌ها از بین می‌روند. البته کاهش آبیاری به منزله قطع آبیاری نیست چون گیاهانی که نیاز آبیاری زیادی دارند در صورت آبیاری بسیار کم نیز ممکن است آسیب ببینند. پس قبل از هر چیز آبیاری را با توجه به نیاز گیاه منظم کنید.

استفاده از چسب زرد حشرات

استفاده از چسب زرد حشرات

از آنجایی که این حشرات موذی امکان پرواز کردن دارند به راحتی از گلدانی به گلدان دیگر می‌روند و حتی در محیط خانه جابجا شده و مشکل‌ساز هستند. از این رو اغلب در کنار انواع روش‌های کنترل و درمان پشه مشکی از چسب زرد نیز به عنوان درمان مکمل استفاده می‌شود. چسب زرد حشرات در کاهش جمعیت این حشرات بسیار مؤثر و کارآمد است. نکته‌ای که در رابطه با استفاده از چسب زرد برای این نوع آفت وجود دارد این است که چسب زرد حشرات را باید برش زده و بصورت ایستاده و عمودی در اطراف و روی خاک یا لبه گلدان قرار داد تا پشه‌ها به آن بچسبند. چسب زرد حشرات اغلب در اطراف گیاهان آویزان می‌شود اما چون محل زندگی و تخم‌ریزی این حشرات در خاک هست و بیشتر روی خاک در حرکت‌اند استثنا باید چسب زرد در مورد این مگس‌ها روی سطح خاک قرار بگیرد.

مصرف سموم در خاک

استفاده از سموم شیمیایی نیز برای درمان پشه مشکی راهی متداول است و اغلب به خوبی جواب می‌دهد؛ اما رسیدن به نتیجه مطلوب درنهایت با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده امکان پذیر است. امروزه سموم مختلفی در بازار برای حشرات و آفات داخل خاک تولید و عرضه شده است. دو نوع از متداول‌ترین این سم‌ها، سم آیکون 10 و سم سوین است که بیشتر برای مصارف خانگی مصرف می‌شوند. این سم‌ها با آب محلول شده و بصورت آبیاری در خاک ریخته می‌شوند.

دقت کنید در زمان آبیاری باید تمامی خاک با محلول خیس شود و حتی بهتر است برای احتیاط مقداری آب هم از زیر گلدان بیرون بزند. در هنگام آبیاری نباید جای خشکی در خاک و عمق آن باقی بماند چون در این صورت محل خشک به پناهگاهی برای حشرات مبدل خواهد شد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است دو وعده از وعده‌های آبیاری گیاه بصورت متوالی از این سموم استفاده شود. البته سم‌های دیگری نیز در بازار موجود است که در صورت کیفیت، آن‌ها هم کارایی لازم را دارند.

ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

چسب حشرات

10,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

در زمان درمان پشه مشکی بصورت آبیاری سم در خاک می‌توانید سمومی مثل مالاتیون یا دیازیون را آماده داشته باشید و به محض خروج و فرار مگس مشکی از خاک روی آن‌ها در سطح خاک و لبه گلدان یا حتی زیر گلدان و روی گیاه در لحظه اسپری کنید تا تعدادی از حشرات بالغ هم بدین صورت از بین رفته و به کاهش جمعیت آن‌ها کمک کنیم.

به این ترتیب بیشتر لاروها و تخم‌ها و حشرات بالغ با آبیاری سم از بین می‌روند و بخشی که از خاک بیرون می‌زنند نیز یا به چسب می‌چسبند و یا توسط سم اسپری شده نابود می‌شوند. البته استفاده از اسپری سم مالاتیون و دیازینون یک پیشنهاد و درمان مکمل است و جز درمان اصلی نیست. دقت کنید می‌توانید با دیدن این حشره در سطوح مختلف منزل مانند سایر مگس‌ها در هر فرصتی سعی به حذف فیزیکی نیز داشته باشید و این خود به کاهش جمعیت حشرات مولد کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.