آموزش کاشت بذر فیسالیس

آموزش کاشت بذر فیسالیس

کاشت فیسالیس هنوز در بین کشاورزان چندان شناخته شده نیست اما افراد زیادی در سال‌های اخیر به کاشت آن علاقه نشان دادند و میوه فیسالیس نیز کم‌کم جای خود را در بازار باز کرده است. این گیاه یکساله را به راحتی با حداقل مشکلات و آفات و بیماری‌ها در باغ و باغچه و حتی گلدان می‌توان کاشت و می‌بینید که به خوبی رشد می‌کند. میوه‌های کوچک و زرد نارنجی آن دارای طعم ترش و شیرین شبیه طعم آناناس دارند و کمی مزه گوجه فرنگی هم به خود می‌گیرد با این وجود افراد مختلف در مورد طعم آن نظرات متفاوتی دارند. جالب است بدانید فیسالیس با گوجه فرنگی و بادمجان نسبت فامیلی دارد.

 فیسالیس‌ها بصورت بوته‌های کوچک و گسترده با برگ‌های سبز روشن هستند که لبه‌های دندانه‌دار دارند. آنها در تابستان گل‌های زردی تولید می‌کنند و در اواخر تابستان تا اوایل پاییز میوه می‌دهند که در پوسته کاغذی پیچیده شده است. میوه فیسالیس از نظر ظاهری بسیار به گوجه فرنگی شبیه است. فیسالیس اغلب به صورت تازه استفاده می‌شود مانند مصرف در سالاد یا سس و در بعضی غذاها نیز پخته می‌شود. میوه‌ها می‌توانند تا دو هفته در یخچال نگهداری شوند. همچنین می‌توان آنها را در ظرفی محکم منجمد کرد و برای چند ماه نگه داشت.

بذر میوه

بذر فیسالیس

10,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
ناموجود
15,000 تومان80,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

زمان کاشت

کاشت فیسالیس اغلب در بهار انجام می‌شود. به عنوان یک گیاه یک ساله، بوته‌ها دارای سرعت رشد سریعی هستند و چرخه زندگی خود را در یک فصل تکمیل می‌کنند. قبل از کاشت، توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های فیسالیس به جز میوه برای افراد و حیوانات خانگی سمی است پس مراقب باشید. بذر فیسالیس را می‌توان حدود شش تا هشت هفته قبل از آخرین سرمازدگی پیش بینی شده در منطقه خود، اوایل بهار در داخل خانه یا در خارج از منزل پس از برطرف شدن خطر یخبندان کاشت. البته در مناطق گرم با زمستان‌های معتدل با توجه به دما می‌توان خارج از فصل نیز آن را کشت کرد.

عمق و نور و محل کاشت مناسب

عمق و نور و محل کاشت مناسب

شما به راحتی می‌توانید کاشت فیسالیس را در بستر باغ، باغچه، گلدان و حتی ظروف انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که محل کاشت نور خورشید زیادی داشته و دارای خاک خوب زهکشی شده باشد. منطقه کاشت را از نظر وجود درختان بلندتر و درختچه‌هایی که ممکن است در طول روز بیش از حد روی فیسالیس شما سایه بیندازند، بررسی کنید. کاشت فیسالیس در آفتاب کامل عملکرد بهتری دارد، به این معنی که در اکثر روزها حداقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. بوته‌ها می‌توانند کمی سایه را تحمل کنند، اما این احتمالاً باعث می‌شود میوه‌های کمتری تولید کنند.

برای نتیجه بهتر در کشت‌های وسیع بوته‌ها باید حداقل 60 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر نشاء یا گیاهان جوان را از قبل در جایی کاشتید برای انتقال به زمین باید در همان عمق کاشته شوند که در ظرف یا گلدان خود بودند. در مورد بذرها نیز باید فقط در عمق حدود 0.5 تا 0.7 سانتی‌متر کاشته شوند. با آبیاری منظم کم‌کم بذرها جوانه زده و از خاک بیرون می‌آیند.

آبیاری، دما و رطوبت

فیسالیس خاک نسبتاً مرطوبی را دوست دارد. شرایط خشکی زیاد می‌تواند باعث شکوفایی گیاهان بدون تولید میوه شود؛ بنابراین اگر هیچ بارندگی در فصل کاشت ندارید، حداقل گیاه را هفتگی آبیاری کنید. وعده‌های آبیاری را با خشک شدن چند سانتی‌متری از سطح خاک تخمین بزنید. در هر صورت نباید اجازه دهید در هوای بسیار گرم شاخ و برگ گیاه به واسطه تشنگی خم یا بی‌حال شود. فیسالیس‌ها تحمل حرارتی خوبی دارند. آنها در دمای 12 تا 18 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارند و می‌توانند با دمای بالا تا 29 یا 30 درجه سانتی‌گراد نیز کنار بیایند.

85,000 تومان195,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

با این حال، سرمازدگی می‌تواند گیاهان را از بین ببرد؛ بنابراین اگر در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنید و یخبندان فیسالیس را قبل از رسیدن میوه‌ها تهدید می‌کند، گیاهان خود را با روکش‌های ردیفی یا حتی یک تکه برای محافظت آنها از سرما بپوشانید. کاشت فیسالیس در هر منطقه با هر میزان رطوبتی تقریباً امکان‌پذیر است چون این گیاه حساسیت چندانی به رطوبت ندارد اما در مناطق مربوط می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

برداشت فیسالیس

جالب است بدانید بعد از کاشت فیسالیس و در زمان برداشت معمولاً میوه‌های آن بعد از افتادن روی زمین برداشته می‌شوند و مستقیماً از گیاه جدا نمی‌شوند هر چند که اگر مطمئن شوید میوه رسیده است می‌توان آن را چید. در اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان برداشت میوه‌هاست. هنگامی که میوه رسیده است، پوسته اطراف میوه خشک می‌شود، از رنگ سبز به رنگ برنزه در می‌آید و در حالی که میوه داخل آن است از گیاه می‌افتد. برخی از پرورش دهندگان پارچه یا ظروفی را در زیر گیاهان خود قرار می‌دهند تا میوه‌ها درون آنها بیفتند و برداشت آسان‌تر شود. سعی کنید میوه‌های افتاده را زود جمع کنید تا آسیب نبینند. از طرفی اگر میوه در روی زمین باز شود هر جا که بذر آن بریزد مجدداً بوته‌ای سبز می‌شود.

نحوه کاشت فیسالیس در گلدان

نحوه کاشت فیسالیس در گلدان

کاشت فیسالیس در یک ظرف یا گلدان به شما امکان را می‌دهد تا گیاه را در صورت نیاز به محلی با نور کافی خورشید منتقل کنید و همچنین از آن در برابر شرایط نامساعد جوی مثل بادهای شدید که ممکن است به محصول شما آسیب برساند، محافظت کنید. مطمئن شوید که گلدانی به عمق حداقل 20 سانتی‌متر را انتخاب می‌کنید تا سیستم ریشه‌ای نسبتاً بزرگ گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد. گلدان همچنین باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد. یک گلدان سفالی بدون لعاب، ایده آل است تا رطوبت اضافی خاک از دیواره‌های آن خارج شود.

برای شروع کاشت بذر فیسالیس در داخل خانه، دانه‌ها را در عمق حدود 0.6 سانتی‌متری در خاک بکارید. کاشت بذرها در سینی‌های کشت نیز امکان‌پذیر است. دانه‌های خود را در مکانی گرم نگه دارید که دمایی بین 24 تا 29 درجه سانتی‌گراد داشته باشد و اطمینان حاصل کنید که خاک به طور مداوم مرطوب باشد اما خیس نماند. دانه‌ها باید در زمانی حدود دو هفته جوانه بزنند. نهال‌ها را در کنار یک پنجره آفتابی نگه دارید و رطوبت خاک را حفظ کنید تا زمانی که هوای منطقه شما کمی گرم شود و بتوان بوته‌های کوچک را به فضای باز انتقال داد.

بذر میوه

بذر فیسالیس

10,000 تومان
4,500 تومان200,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان

با مساعد شدن هوا می‌توانید نهال‌های خود را برای مدت یک هفته به خارج از منزل ببرید تا قبل از کاشت در باغ یا باغچه خود، به نور مستقیم خورشید عادت کنند. برای کاشت فیسالیس بطور مستقیم در فضای باز، منتظر بمانید تا هوا در بهار کمی گرم شود. سپس، بذرها را در عمق 0.6 سانتی‌متر در خاک باغچه خود بکارید و هر روز به آرامی آنها را آبیاری کنید و دقت کنید خاک تا زمان جوانه زدن مرطوب بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.