کاشت هسته نخل خرما

کاشت هسته نخل خرما

کاشت هسته خرما در تمامی نقاط کشور امکان‌پذیر است. این هسته‌ها بسیار سخت هستند بنابراین برای کاشت آنها بهتر است مقدماتی را انجام داد و اصولی را رعایت کرد تا هر چه سریع‌تر بذرها جوانه زده و رشد کنند. جالب است بدانید نخل خرما نه تنها به عنوان یک گونه نخل با میوه‌های خوراکی بلکه به عنوان گیاه زینتی بیرونی هم کشت می‌شود و طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که اغلب نخل‌های زینتی در خارج از محیط بومی خود در داخل گلخانه‌ها و منازل نگهداری می‌شوند و در فضای باز دچار سوختگی یا سرمازدگی خواهند شد نخل خرما بهترین گزینه برای جایگزینی این نخل‌های زینتی در فضای باز است. امکان تولید برگ‌های پهن و طویل، استقامت بالای این نخل و همچنین نیاز کم آبی سه فاکتور مهم در انتخاب این نخل برای مصارف زینتی شده است.

50,000 تومان465,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
65,000 تومان290,000 تومان

به یاد داشته باشید اگر قصد کاشت هسته خرما جهت تولید نخل زینتی را دارید نوع رقم خرما اهمیت چندانی ندارد اما اگر کاشت هسته خرما برای تولید رقم خاصی از آن باشد حتماً باید از هسته خرماهای مرغوب و ارقام شناخته شده استفاده کنید. پس اگر می‌خواهید نخل خرمای خانگی خود را با دست خود پرورش دهید از امروز بعد از میل کردن خرماهای شیرین و خوشمزه هسته آن را جمع‌آوری کرده و نگه دارید. خرماهای کاشته شده بیشتر برای فضای باز استفاده خواهند شد چون به نور مستقیم آفتاب نیازمند هستند و هوای باز را می‌پسندد اگرچه ممکن است مدت‌ها بتوان از آنها در خانه هم نگهداری کرد اما قطعاً رشد و شادابی آنها در دراز مدت کاهش میابد و قادر به تولید ساقه و برگ‌های جدید نخواهند بود.

نحوه کاشت هسته خرما

نحوه کاشت هسته خرما

برای کاشت هسته خرما بعد از جدا کردن هسته و جمع‌آوری آن به تعداد دلخواه باید هسته‌ها را در یک ظرف آب بریزید طوری که سطح آب از سطح مجموع هسته‌ها چند سانتی‌متر بالاتر باشد. سپس هر روز آب این ظرف را تا 10 الی 12 روز تعویض کنید و روزانه آب جدید بریزید این کمک می‌کند تا آب بو نگیرد و منجر به کپک زدن یا خراب شدن بذرها نشود. بعد از این مدت یک پارچه ضخیم که قدرت جذب آب را داشته باشد انتخاب کنید و آن را خیس کنید تا کمی آب به خود جذب کند.

آب هسته‌هایی که خیس کردید را خالی کنید، هسته‌ها را بشویید و درون این دستمال مرطوب قرار دهید طوری که کاملاً پوشانده شوند. بعد از آن مجموع دستمال و بذرها را درون کیسه‌ای نایلونی قرار دهید به منظور سهولت کار می‌توانید از کیسه‌های نایلونی زیپ‌دار استفاده کنید. بعد از این مرحله اگر آب اضافی در نایلون جمع شده بود خالی کنید و درب کیسه را ببندید.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

کیسه را در خانه و در محل پر نوری قرار دهید با توجه به اینکه گرما تا حدی برای جوانه زنی هسته خرما لازم است می‌توانید نایلون را در کنار یک پنجره نورگیر بگذارید تا گرمای بیشتری به آن برسد. بعد از این روزانه در نایلون را باز کنید و در صورت کاهش رطوبت نایلون کمی آب روی آن اسپری کنید یا بپاشید اما به میزانی که تنها رطوبت دائمی همراه بذرها باشد. از تجمع آب در کیسه جلوگیری کنید چون عامل پوسیدگی جوانه‌ها خواهد شد. به این ترتیب تا دو هفته عمل کنید به زودی خواهید دید که ریشه‌های ضخیم سفید رنگی از درون هسته‌ها خارج می‌شود.

هر وقت این ریشه‌ها بیرون زد و حداقل دو سه سانتی یا حتی بزرگتر شد می‌توانید دانه را بیرون آورده و در گلدانی حاوی خاک باغچه بکارید و سپس آبیاری کنید و در محلی با چند ساعت نور آفتاب در روز بگذارید بعد از یک ماه جوانه برگ از خاک بیرون می‌آید به این ترتیب کاشت هسته خرما با موفقیت انجام شده است. اگر بذرهای دیگر هنوز جوانه نزده از نایلون خارج نکنید و مجدداً زمان دهید تا ریشه بزند. می‌توانید روزانه چک کنید و هسته‌هایی که ریشه‌های بلندتری تولید کردند به خاک انتقال دهید.

کود دهی برای نخل‌های جوان

کود دهی برای نخل‌های جوان

به یاد داشته باشد بعد از بیرون آمدن برگ نخل از خاک می‌توانید در فصل رشد ماهیانه با کود 20-20-20 یا کودهای ان پی کا دیگر کود دهی انجام دهید تا رشد آنها در طول فصل جاری بیشتر شود و به یک سایز مطلوب برسند. این کمک می‌کند تا در زمستان آینده بتوانید آنها را در فضای باز نگهداری کنید بدون آنکه آسیب ببینند. نخل خرما تقریباً در همه جای کشور قابل کشت است بجز مناطق کوهستانی با زمستان‌های سخت چون نخل ذاتاً گرما دوست است. اغلب نخل‌ها گیاهانی اسید دوست هستند بنابراین از کاشت آنها در خاک‌های قلیایی خودداری کنید و یا در برنامه غذایی آنها از کودهای تنظیم کننده پی اچ خاک مثل کود هیومیک اسید نیز استفاده کنید. برای کاشت هسته خرما بهتر است از یک خاک غنی استفاده کنید بنابراین می‌توانید ورمی کمپوست هم به بستر کاشت اضافه کنید.

2 دیدگاه برای “کاشت هسته نخل خرما

  1. ابوالفضل گفته:

    سلام ایا بذر خرما به پایه مادری میرود.چون میخواهم بذر خرما کشت کنم ازنوع پیارم

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله هر بذری به گیاه مادری میرود اما برخی گیاهان که از طریق کشت بذر تکثیر میشوند کمی از نظر کمی و کیفی از گیاه مادری ضعیف تر می شوند.
      البته حتما این سوال رو از یک کارشناس باغبانی یا کارشناسی که تخصصی نخل خرما کار کرده هم باید پرس و جو بفرمایید چون تخصص بنده بیشتر گیاهان آپارتمانی و زینتی هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.