چند ایده کاشت سبزی در منزل

چند ایده کاشت سبزی درمنزل

برای کاشت بذر سبزیجات در منزل ایده‌های زیادی وجود دارد در این مقاله به معرفی ایده‌های کاشت سبزی در منزل و نحوه انجام آن‌ها می‌پردازیم؛ اما قبل از آن باید بدانیم اصلاً شرایط کاشت این سبزیجات خوشمزه را در خانه داریم یا نه تا اگر این شرایط محیطی را نداریم قبل از کاشت بذر برای آن‌ها فراهم کنیم. موفقیت آمیز بودن کاشت بذر سبزیجات در منزل در گرو شرایط محیطی است. اول از همه نور مستقیم آفتاب می‌باشد.

سبزیجات بسته به نوع آن‌ها حداقل نیاز به پنج ساعت آفتاب مستقیم دارند که هر چه این زمان بیشتر شود در کیفیت محصول به دست آمده تأثیر بهتر و بیشتری می‌گذارد. مورد دوم تهویه مطلوب هواست. سبزیجات بهتر است در جایی کشت شوند که در طول روز هوا در جریان باشد و یا بتوان این امکان را برای آن‌ها فراهم آورد. سومین مورد که باید به آن توجه کرد بستر کشت مناسب است خاکی که برای سبزی‌کاری استفاده می‌شود نباید چسبنده و سخت باشد و می‌بایست حاوی مقادیری از کود مغذی نیز باشد که می‌توان با آن کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست مخلوط کرد تا مواد آلی نیز وارد بستر کشت شود.

20,000 تومان320,000 تومان
85,000 تومان195,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

بیلچه

75,000 تومان110,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

کاشت بذر سبزی در ظرف ماست

در مورد بعضی از سبزیجات که ساقه‌های نازکتری دارند یکی از ایده‌های کشت سبزی در منزل کاشت بذر در ظرف ماست است. می‌توان بسته به اندازه ظرف ماست یک، دو، سه عدد یا تعداد بیشتر از بذر سبزیجات را در ظرف کاشت و با رشد آن‌ها از ساقه و برگ‌های سبزشان چید. این نوع کاشت برای سبزیجاتی مناسب است که بتوان چند بار از آن‌ها برگ و ساقه چید که با هر بار جدا کردن ساقه مجدداً بوته سبزی بتواند شاخه‌های جانبی بیشتری تولید کند. برای مثال کاشت بذر ریحان، بذر جعفری، بذر گشنیز، بذر نعناع و … برای این کشت مناسب است چراکه از یک بوته می‌توان بارها و بارها ساقه و برگ جدا و مصرف کرد.

قوری یا ظرف ترک خورده

قوری یا ظرف ترک خورده

اگر شما هم خیلی زود ظروف ترک خورده را به انباری انتقال می‌دهید باید بدانید همین ظروف می‌توانند نقش یک گلدان را برای کاشت بذر یا گیاهان مختلف ایفا کنند. کافیست قوری یا هر ظرف دیگر ترک خورده با عمق مناسب را از خاک سبزی‌کاری یا خاک باغچه پر کنید و بعد بذر سبزجات و گیاهان مورد نظر را در آن کاشته و آبیاری کنید و در جای آفتابگیر بگذارید تا جوانه بزنند. خیلی زود می‌توانید سبزیجات خود را بچینید.

لاستیک فرسوده خودرو خود را دور نیندازید

اگر یک لاستیک قدیمی دارید سطح یک طرف از آن را با کاتر برش بزنید طوری که عرض بیشتری از لاستیک باقی بماند. داخل آن را بشویید و سه الی چهار سوراخ در کف آن ایجاد کنید. لاستیک را با بستر مناسبی مثل خاک باغچه یا خاک سبزیجات پر کنید و خاک را مسطح و کمی مرطوب کنید. بذر سبزی مورد نظر خود را روی خاک بپاشید و روی آن یک لایه نازک از خاک یا کمی ورمی کمپوست بپاشید و سپس با آبپاش ملایم آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید تا سبزیجات جوانه بزنند، به این ترتیب بزودی می‌توانید از سبزیجات خود نوش جان کنید.

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان

کلاه حصیری بزرگ

یکی از ایده‌های کاشت سبزی در منزل استفاده از کلاه حصیری بزرگ است. اگر می‌خواهید کلاه حصیری خود را دور بیندازید صبر کنید. در سه طرف لبه کلاه سوراخ ایجاد کرده و از داخل سوراخ‌ها ریسمان کنفی یا کاموایی ضخیم عبور داده و به یک مرکز وسط کنید طوری که گودی کلاه به سمت بالا قرار بگیرد و حکم یک گلدان کوچک را پیدا کند. داخل کلاه را از یک خاک سبک پر کنید و بذر خود را در آن بکارید و سپس آبیاری کنید. کلاه را در جایی مثلاً تراس آویزان کنید تا آفتاب بخورد ظرف یک هفته سبزیجات جوانه خواهند زد. این ایده برای کشت بذر سبزیجات ظریف مثل بذر شاهی، بذر شوید، بذر ریحان، بذر جعفری و … مناسب است.

کاشت سبزیجات در گونی

یکی دیگر از ایده‌های کاشت سبزی در منزل که امروزه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد کاشت بذر گیاهان در گونی است. از آنجایی که هزینه زیادی باید صرف خرید گلدان و زیر گلدان شود عده‌ای ترجیح می‌دهند بذر سبزیجات و بذر صیفی جات خود را در گونی بکارند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. بعلاوه کاشت در گونی این امکان را می‌دهد تا هر موقع که نیاز بود گونی‌ها را تخلیه و جمع آوری کنند و از این جهت نیز یک ایده کاربردی محسوب می‌شود. این روش در بسیاری از کشورها رایج است و طرفداران زیادی دارد. کاشت بذر اکثر سبزیجات در این روش امکان‌پذیر است. بذر کلم، بذر کاهو، بذر کرفس، بذر خیار، بذر گوجه، بذر ریحان، بذر جعفری، بذر هندوانه، بذر کدو و طیف وسیعی از صیفی جات و سبزیجات را می‌توان در گونی کاشت و پرورش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.