پهن شدن برگ پتوس

پهن شدن برگ پتوس

برای پهن شدن برگ پتوس راهکارهای متفاوتی وجود دارد که به این منظور هم نیاز به اصلاح شرایط محیطی است و هم کود دهی و تغذیه مناسب نقش مهمی دارد. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که انواع پتوس از نظر میزان رشد و درشت شدن برگ‌ها ذاتاً متفاوت هستند. بعضی قادرند برگ‌های درشت‌تر و بعضی برگ‌های کوچکتر تولید کنند. در هر صورت با استفاده از راهکارهای بیان شده هرکدام از این گیاهان نسبت به نوع خود تا حدی درشت‌تر می‌شوند و رشد بیشتر و با کیفیت‌تری می‌کنند. پتوس از خانواده فیلودندرون‌ها است بنابراین مطالب بیان شده در این مقاله در مورد انواع فیلودندرون‌ها مثل برگ انجیری، سینگونیوم، اسکاندیس نیز صدق می‌کند و کارایی دارد.

آبیاری منظم و رطوبت کافی

پتوس گیاه رطوبت دوستی است و علاوه بر رطوبت بالای محیط نیاز دارد تا همیشه خاک آن رطوبت ملایمی داشته باشد. البته در اینجا منظور خیس بودن دائمی و باتلاقی نیست چون این خود باعث نابودی گیاه می‌شود. پس گیاه خود را به‌صورت منظم آبیاری کنید و نگذارید دچار تنش در آبیاری شود معمولاً با خشک شدن چند سانت از سطح خاک زمان آبیاری فرا می‌رسد. آبرسانی مرتب و یکنواخت به برگ‌ها می‌تواند به تشکیل برگی با سطح بزرگتر کمک کند. پتوس به رطوبت محیطی مناسبی نیاز داد و همین رطوبت نیز علاوه بر افزایش استقامت گیاه در دماهای بالا، به گیاه کمک می‌کند تا برگ‌های آن پهنای مناسب‌تری پیدا کنند. پتوس رطوبتی بین 50 الی 70 درصد را می‌پسندد.

نور مناسب عامل مهم در پهنای برگ

نور مناسب عامل مهم در پهنای برگ

اغلب گیاهان آپارتمانی با افزایش روشنایی و نور محل نگهداری خود برگ‌های بزرگتری تولید می‌کنند. گیاه برای جذب هر چه بیشتر نور شروع به تولید برگ‌های مسطح‌تر می‌کند تا نهایت استفاده را از نور ببرد. نور یک عامل محرک مهم در پهن شدن برگ پتوس می‌باشد. علاوه بر این نور کافی موجب افزایش شفافیت برگ‌ها و خوشرنگ‌تر شدن آنها می‌شود و قسمت‌های ابلق گیاه را بیشتر و پر رنگ‌تر می‌کند. این نور می‌بایست غیرمستقیم اما زیاد باشد و هر چه ساعات روشنایی بیشتر باشد گیاه راضی‌تر به نظر می‌رسد. نور و دما اغلب با هم رابطه‌ای مستقیم دارند و باید گفت پتوس نیز گرما دوست است و برای رشد به دمایی بین 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. هرچه دما بالاتر رود نیاز به رطوبت نیز بیشتر خواهد شد چراکه پتوس خشکی را دوست ندارد و با بالا رفتن دما می‌بایست رطوبت نیز افزایش یابد.

از خاک سبک و مغذی نباید غافل شد

هر چه ریشه‌ها راحت‌تر در خاک حرکت کنند هم رشد گیاه بیشتر شده و هم دسترسی به مواد غذایی بالاتر می‌رود. برای داشتن ریشه‌های سالم و فعال باید از خاک‌های نیمه سبک استفاده شود. در چنین خاکی علاوه بر اینکه حرکت ریشه‌ها به سهولت انجام می‌گیرد آب اضافی نیز به راحتی تخلیه می‌شود و احتمال پوسیدگی ریشه‌ها کاهش میابد. ترکیب خاک برگ، پیت ماس، کوکوپیت، ورمی کمپوست و پرلیت می‌تواند گزینه خوبی باشد دقت کنید در این ترکیب حدود 50 درصد از بستر کشت را خاک برگ تشکیل می‌دهد. اگر هم قصد تهیه خاک بسته‌بندی را دارید می‌توانید از خاک برگ غنی شده و یا خاک بستر آماده کشت با کیفیت و سبک بهره بگیرید. انتخاب یک خاک مغذی به ریشه‌ها امکان جذب بیشتری از عناصر غذایی را می‌دهد که این خود تأثیر مستقیم بر رشد و درشت شدن برگ‌های تولید شده دارد.

Open this in UX Builder to add and edit content

کود دهی کامل و محرک‌های رشد

شرایط مناسب محیطی نقش کلیدی در پهن شدن برگ پتوس دارند اما بعد از گذشت زمان و کاهش مواد غذایی درون خاک برای تولید برگ سالم با سایز مناسب نیاز به کود دهی و تغذیه منظم است. امروزه کودهای مختلف از برندهای زیادی در بازار برای این منظور تولید شده‌اند. به‌صورت عمومی می‌توان از کود 20-20-20 هر دو یا سه هفته یکبار به عنوان کود اصلی و پرمصرف، کود آهن بسته به سبز یا ابلق بودن گیاه هر 45 تا 60 روز یکبار، کود میکرو هر دو ماه یکبار و کود هیومیک اسید هر دو تا دو ماه و نیم یکبار به منظور فعال نگه داشتن ریشه‌ها و جذب بیشتر مواد غذایی و ایجاد تعادل اسیدیته خاک استفاده کرد.

کودهای معرفی شده جنبه عمومی‌تری دارند و به عنوان یک برنامه غذایی منظم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما بطور مشخص با هدف درشت و پهن‌تر شدن برگ گیاهانی نظیر پتوس می‌توان از کود جلبک دریایی یا کود هورمون جیبرلین بهره گرفت. این کودها با جذب از طریق برگ و گاها ریشه‌ها منجر به افزایش متابولیسم در گیاهان شده و باعث می‌شوند گیاه قادر به تولید برگ، گل و میوه‌های درشت‌تری شود. لازم به ذکر است بعد از رسیدن به نتیجه مورد نظر می‌توانید مصرف آنها را قطع کنید و در صورت نیاز مجدداً استفاده کنید.

Open this in UX Builder to add and edit content

8 دیدگاه برای “پهن شدن برگ پتوس

  1. علی گفته:

    سلام _ من از پودری استفاده می کنم که مخلوطی از ( N.P.K + هیومیک اسید + آهن ) است و ماهی یکبار میدم به پتوس هام ….. به نظرتون خوبه ؟

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونه خوب باشه اما به شرط اینکه تعادل عناصر و کودهای مخلوط شده درست و بجا باشه مثلا ان پی کا بیشتر و هیومیک و آهن کمتر باشه داخل مخلوط کودها.

  2. علی گفته:

    سلام من از پودری استفاده میکنم که مخلوطی از ان پی کا . هیومیک اسید و اهنه ماهی یکبار . به نظرتون خوبه ؟؟؟

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونه خوب باشه اما به شرط اینکه تعادل عناصر و کودهای مخلوط شده درست و بجا باشه مثلا ان پی کا بیشتر و هیومیک و آهن کمتر باشه داخل مخلوط کودها.

  3. هستی گفته:

    سلام من کود پودری حلبک دریایی گرفتم میخوام اسپری کنم روی گلهام آیا میشه اسپری کرد؟؟؟؟

    • محمد تاجیک گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله جلبک دریایی امکان اسپری کردن رو داره و میتونید اسپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.