نگهداری یاس هلندی

نگهداری یاس هلندی

نگهداری یاس هلندی در پارک‌ها، باغات و منازل بسیار مورد توجه است. این گیاه همیشه سبز عمر نسبتاً طولانی دارد و یک درختچه محسوب می‌شود که اگر در زمین کاشته شود می‌تواند تا 3 متر نیز ارتفاع گیرد. برگ‌های این گیاه ضخیم، بیضی شکل، براق و واکسی است. گل‌های معطر و سفید آن در بهار و اوایل تابستان ظاهر می‌شود که جاذب حشراتی مثل زنبورها و پروانه‌ها است. رایحه گل‌ها برای اغلب افراد مورد پسند است اما بعضی نیز نسبت به عطر آن حساسیت دارند. به هر صورت به خاطر دوام و تراکم بالای شاخه‌ها و قابلیت شکل‌پذیری بالای آن بسیار مورد توجه است.

با توجه به این خصوصیات علاوه و بر کشت بصورت تکی برای کاشت در پرچین‌ها و ایجاد دیواره‌هایی سبز از گیاهان کاربرد وسیعی دارد. در مناطق بسیار گرم و خشک بهتر است در سایه و آفتاب کاشته شود و در مناطقی با گرمای متوسط و یا در مناطق مرطوب در آفتاب کامل نتیجه خوبی خواهد داد. این گیاه بومی شرق آسیا از جمله ژاپن است و یک گیاه فضای باز محسوب می‌شود. پس دقت کنید به هیچ وجه آن را در داخل منزل نگهداری نکنید در اینصورت شاهد از بین رفتن آن خواهید بود.

آبیاری و رطوبت

آبیاری و رطوبت

در نگهداری یاس هلندی آبیاری منظم بسیار اهمیت دارد. برای آبیاری اجازه دهید حداقل 80 درصد رطوبت خاک خشک شود و بعد گیاه را سیراب کنید. دقت کنید این گیاه در وعده‌های آبیاری به آبیاری عمیق نیاز دارد طوری که آب به عمق و تمامی ریشه‌ها برسد. آبیاری سطحی مناسب این گیاه نیست. اگر یاس هلندی در زمین کاشته شود طبیعتاً فواصل آبیاری کاهش میابد. بعد از رسیدن به حداکثر رشد نگهداری بسیار طولانی در گلدان مناسب نیست و بهتر است به باغچه یا زمین انتقال یابد. این گیاه همانند اغلب گیاهان در محیط مرطوب رشد خوبی دارد اما نسبت به خشکی نیز مقاوم است به شرط آنکه آبیاری منظم و کامل انجام شود. آب یک نیاز حیاطی برای این گیاه زیباست.

10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

نور و دمای مناسب

نگهداری یاس هلندی باید در مقابل آفتاب کامل انجام شود. در مناطقی بسیار گرم و خشک می‌توانید در محلی نیم سایه که در روز ساعاتی آفتاب داشته باشد کشت کنید و در مناطقی با گرمای متوسط مقابل آفتاب کامل در کل روز کاشته می‌شود. دمای بهینه برای رشد این گیاه بین 18 تا 30 درجه است اما تا دمای حدود 15- را تحمل می‌کند. با توجه به مقاومت آن به گرما در دماهای بالای 30 درجه هم با وجود آبیاری منظم می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد اما در دماهای بالای 40 درجه معمولاً برگ‌ها دچار کمی سوختگی می‌شوند؛ بنابراین محل کاشت و نگهداری را بر اساس اقلیم منطقه خود و دمای آن در فصل‌های گرم تعیین کنید.

خاک و مواد غذایی مورد نیاز

خاک و مواد غذایی مورد نیاز

خاک مورد نیاز برای نگهداری یاس هلندی بهتر است زهکش خوبی داشته باشد چون باتلاقی شدن خاک آن منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه و بروز انواع بیماری‌های قارچی خواهد شد. با اینکه یاس هلندی نسبت به جنس خاک هم مقاومت خوبی دارد اما هر چه بستر کاشت مناسب‌تر باشد رشد و گلدهی بیشتر می‌شود. برای این گیاه می‌توان از ترکیب خاک باغچه، ورمی کمپوست، خاک برگ و مقدار بسیار کمی خاک ماسه سبک و دانه ریز استفاده کرد که بخش غالب بستر کاشت را خاک باغچه تشکیل می‌دهد. یک خاک باغچه مناسب نسبتاً تیره رنگ است و چسبندگی ندارد. در تغذیه این گیاه می‌توان از کود ان پی کا ماهی یکبار استفاده کرد. کود 20-20-20 یا کود 36-12-12 برای این منظور مناسب است. با توجه به اینکه این گیاه خاک نسبتاً اسیدی را می‌پسندد هر سه ماه یکبار با کود هیومیک اسید آبیاری کنید.

10,000 تومان690,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

در صورت بروز کمبود آهن و یا ریزمغذی‌ها نیز می‌توانید هر 45 روز یکبار کود آهن و هر دو ماه یکبار از کود میکرو استفاده کنید یا از کودهای ان پی کا محتوی عناصر میکرو بهره بگیرید. اگر قصد کاشت این گیاه را در یک گلدان دارید حتماً زهکش انتهای گلدان را چک کنید تا از خروج آب اضافی اطمینان حاصل شود. پوسیدگی ریشه و ساقه‌ها ناشی از جمع شدن آب در گلدان بسیار شایع است.

هرس یاس هلندی

یکی از نکات در نگهداری یاس هلندی هرس به‌موقع است. به منظور فرم دهی و رسیدن به شکل ایدئال در این گیاه و البته کمک به تحریک در شاخه دهی می‌توان در اواخر زمستان و بعد از اینکه احتمال یخزدگی وجود نداشت اقدام به هرس کرد. در واقع این نوع هرس بیشتر برای ایجاد تقارن در شکل ظاهری گیاه صورت می‌گیرد. اگر هرس انجام نشود گیاه به شکل سایز درختان درمیاید و شاخه‌های کوتاه و بلند زیادی تولید خواهد کرد. البته فرق این درختچه با سایر درختان در تراکم بالای شاخ و برگ‌های آن است و همین دلیل هم باعث شده در ایجاد پرچین و دیوار گیاهی پرکاربرد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.