نگهداری گیاه کروتون

نگهداری گیاه کروتون

کروتون یک گیاه با برگ‌های رنگارنگ و جذاب است. این گیاه آپارتمانی پرطرفدار بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه است و در محیط بومی خود در فضای باز نیز قابل کشت است و در جنگل‌های استوایی رشد می‌کند. برای نگهداری گیاه کروتون در منازل اغلب با چالش روبرو می‌شویم دلیل آن هم نیاز به رطوبت بالا و نور فراوان برای نگهداری آن است که در بیشتر منازل برای این گیاه فراهم نمی‌شود. در هر صورت برای نگهداری کروتون در خانه اول شرایط محیط را با نیاز گیاه مقایسه کنید. تمام قسمت‌های کروتون سمی است بنابراین اگر حیوانات خانگی کنجکاو و یا کودکان بازیگوش دارید بهتر است این گیاه را تهیه نکنید. در صورت زخم شدن یا جدا شدن قسمتی از گیاه شیرابه خارج شده می‌تواند برای پوست نیز تحریک کننده باشد.

نیاز آبی و رطوبت

کروتون گیاه رطوبت دوستی است و بین 40 تا 80 درصد رطوبت نیاز دارد که طبیعتاً اگر این مقدار رطوبت به سمت مقدار بیشتر میل کند بهتر است. برای تأمین رطوبت بهتر است در زیر گلدان جزیره درست کنید و هفته‌ای یک الی دو بار برگ‌ها را غبار پاشی کنید. در رابطه با آبیاری باید گفت خاک آن نیاز به رطوبت ملایمی دارد اما همانند اغلب گیاهان آپارتمانی رطوبت بیش از حد خاک و خیس خوردگی ریشه‌ها منجر به پوسیدگی ریشه خواهد شد پس آبیاری را با دقت انجام دهید.

50,000 تومان465,000 تومان

خاک

پوکه

20,000 تومان400,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

معمولاً با خشک شدن چند سانت از سطح خاک می‌توان آبیاری را انجام داد اما نباید گیاه تشنگی بکشد و خشکی کامل را تجربه کند. برای نگهداری گیاه کروتون زهکش گلدان را همیشه چک کنید تا به راحتی آب اضافی خارج شود و عمق خاک حالت باتلاقی به خود نگیرد. روی برگ‌های کروتون اغلب گرد و غبار زیادی می‌نشیند که هم جلوی تنفس برگ را می‌گیرد و هم زمینه‌ساز بروز برخی آفات مثل کنه خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود ماهی یکی دو بار با دستمال مرطوب برگ‌ها را تمیز کنید.

نور و دمای مناسب

کروتون به نور زیادی نیاز دارد و محل نگهداری گیاه کروتون باید فضایی بشدت روشن با نور غیرمستقیم داشته باشد. عموماً پنجره‌های جنوبی و غربی بیشتر مناسب این گیاه هستند اما پنجره‌های شرقی نیز قابل قبول خواهند بود. هر چه فضا پرنورتر باشد رنگ برگ‌ها بهتر خواهد شد و اگر نور کم باشد برگ‌ها به رنگ سبز متمایل می‌شوند. از تابش مستقیم آفتاب خصوصاً در فصل‌های گرم روی برگ‌ها جلوگیری کنید زیرا برگ‌ها آفتاب سوخته می‌شوند. بهترین دما برای پرورش این گیاه رنگارنگ بین 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد خواهد بود البته در صورت بالا بودن رطوبت تا چند درجه بیشتر هم به خوبی مقاومت می‌کند. هیچ‌گاه اجازه ندهید دما از 10 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر بیاید چون گیاه آسیب جدی خواهد دید.

خاک و کود دهی

خاک و کود دهی

نگهداری گیاه کروتون و کاشت آن باید در خاکی غنی از مواد آلی صورت بگیرد. می‌توان از ترکیب خاک‌برگ به مقدار بیشتر، ورمی کمپوست و مقداری پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی با کیفیت را نیز می‌توان بکار برد. از مصرف خاک‌های رسی جدا پرهیز کنید چون ریشه گیاه را دچار خفگی و پوسیدگی می‌کند. کروتون گیاهی است که شاخ و برگ زیبایی تولید می‌کند اما برای تداوم داشتن رشد و شادابی بیشتر نیاز به کود دهی منظم وجود دارد.

مصرف هر دو یا سه هفته یک‌بار کود گیاهان آپارتمانی یا کود 20-20-20 برای افزایش رشد رویشی مناسب است. به منظور جلوگیری از کاهش ریزمغذی‌ها و افزایش استحکام و حفظ خوش رنگی برگ‌ها هر دو ماه یک‌بار کود میکرو به گیاه بدهید و با توجه به اینکه کروتون بسیار اسید دوست است (پی اچ 5/4 تا 5/6) هر دو ماه و نیم یک‌بار با کود هیومیک اسید خاک را آبیاری کنید. در کنار کودهای اصلی می‌توان از موارد دیگری نیز برای تقویت مضاعف گیاهان بهره گرفت مثلاً هر 4 ماه یک‌بار از کود آمینو اسید یا از کود جلبک دریایی هر 45 روز یک‌بار بهره گرفت.

تخفیف!
10,000 تومان190,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان

تکثیر کروتون

بعد از اینکه نگهداری گیاه کروتون را به خوبی انجام دادید و شاهد رشد گیاه بودید در صورت تمایل می‌توانید از گیاه تکثیر کنید. کروتون به دو روش کاشت بذر و گرفتن قلمه تکثیر می‌شود. کاشت بذر عملاً روش موفقی نیست و بذر این گیاه عموماً یافت نمی‌شود بنابراین بهترین و کارآمدترین روش تکثیر، قلمه گیری از ساقه و برگ است. به راحتی می‌توان با جدا کردن شاخه‌هایی به طول 10 تا 15 سانتی‌متر قلمه گرفت. قلمه‌ها را هم می‌توان در آب قرار داد تا ریشه کنند و هم می‌توان انتهای آن‌ها را آغشته به کود هورمون ریشه‌زایی پودری کرد و در خاک مرطوب کاشت. قلمه‌ها معمولاً در دمای مناسب بین 21 تا 26 درجه و با نگهداری خوب ظرف یک ماه قادر به ریشه زنی هستند. دقت کنید برگ‌های انتهایی قلمه‌ها که ممکن است در آب و یا خاک فرو روند جدا کنید.

در رابطه با قلمه برگ نیز روش قلمه گیری به همین شکل است با این تفاوت که تنها یک برگ سالم و درشت از محل اتصال دم برگ به ساقه جدا می‌شود و در آب و یا خاک ریشه‌دار خواهد شد. روش قلمه برگ زمان‌برتر است و گیاه حاصل رشد کندی خواهد داشت پس بهترین گزینه گرفتن و ریشه‌دار کردن قلمه ساقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.