نگهداری گیاه شاهپسند

نگهداری گیاه شاهپسند

اولین نکته در نگهداری گیاه شاهپسند دقت به این نکته هست که این یک گیاه فضای باز می‌باشد و به هیچ وجه نمی‌توان آن را در محیط درون خانه نگهداری کرد؛ اما به راحتی در تراس یا حیاط رشد می‌کند و شاخه‌های قوی تولید خواهد کرد. گلدهی از اواخر فروردین ماه شروع شده و تا آبان ماه ادامه دارد تا وقتی که هوا سرد شده و گیاه در رکورد رود. این گیاه بومی مناطق گرمسیر است بنابراین کشت آن در مناطق کوهستانی با زمستان‌های سخت توصیه نمی‌شود مگر آنکه در زمستان آن را از سرما محافظت کنید.

شاهپسند درختچه ای در مناطق سرد به عنوان گیاه یک‌ساله و در مناطق گرم به عنوان گیاه چندساله قابل کشت است. شکوفه‌های آن متشکل از تعداد زیادی گلبرگ جامی شکل است که به رنگ‌های زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و یا مخلوط آن‌ها دیده می‌شود. این گل‌ها با تغییر شدت و زمان تابش آفتاب در فصل‌های مختلف کمی تغییر رنگ می‌دهند و جالب است که این گل زیبا جاذب زنبورها، پروانه‌ها و مرغ مگس‌خوار هم می‌باشد.

50,000 تومان465,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

قیچی

270,000 تومان500,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

آبیاری و رطوبت مورد نیاز

آبیاری این گیاه با خشک شدن نسبی خاک انجام می‌گیرد. در فصل‌های گرم معمولاً هر روز آبیاری می‌شود چون گرما ممکن است خاک را روزانه خشک کند؛ اما در فصول معتدل یا خنک تر می‌توان فواصل آبیاری را متناسب با نیاز گیاه بیشتر کرد. در مورد رطوبت هم باید گفت نیاز به رطوبت زیادی ندارد و در صورت آبیاری منظم خشکی را تحمل می‌کند هرچند رطوبت محیطی تأثیر خوبی در رشد و شادابی آن دارد و در مناطق مرطوب رشد بیشتری خواهد داشت.

نور و دمای مناسب

نور و دمای مناسب

نگهداری گیاه شاهپسند درختچه ای در نور کامل و مستقیم آفتاب صورت می‌گیرد چون برای رشد و گلدهی مکرر به چنین نوری نیازمند است. در اقلیم‌های بسیار گرم و خشک می‌توان آن را در کنار سایر گیاهان کاشت تا از مدت زمانی سایه نیز در طول روز بهره‌مند شود. کمینه دما برای این گیاه 12 درجه است به این معنا که در این دما کم‌کم به خواب می‌رود و رشد آن متوقف می‌شود؛ اما تا دمای 5 درجه بالای صفر را تحمل می‌کند ولی با کمتر شدن دما و نزدیک شدن به دمای صفر درجه سانتی‌گراد امکان خشک شدن بوته وجود دارد. بهتر است در مناطق سرد از سرمای زمستان محافظت شود اما در مناطق گرمسیر با زمستان‌های معتدل معمولاً مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

25,000 تومان690,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

خاک و کود دهی

در رابطه با نگهداری گیاه شاهپسند درختچه ای در خاک باید گفت در اغلب خاک‌ها رشد دارد اما خاک قلیایی و آهکی برای آن مناسب نیست و منجر و به توقف رشد و کاهش گلدهی خواهد شد. بستر کاشت این گیاه می‌بایست تا حدی اسیدی بوده و بهتر است در خاک‌های بیش از حد رسی یا شنی کاشته نشود. خاک باغچه برای کاشت آن مناسب است. این گیاه اغلب به کود دهی زیادی نیاز ندارد به شرط آنکه خاک آن غنی باشد و می‌توان برای این منظور 20 درصد حجم بستر کاشت را ورمی کمپوست اضافه کرد. طبیعتاً اگر در گلدان کاشته شود مواد غذایی خیلی زود از دسترس آن خارج می‌شود که در اینصورت می‌توانید از بهار تا پایان تابستان ماهی یک‌بار با کود گلدهی یا کود 36-12-12 کود دهی انجام دهید و با توجه به اسید دوست بودن آن هر سه ماه یک‌بار کود هیومیک اسید پیشنهاد می‌شود.

هرس و تکثیر شاهپسند درختچه ای

هرس و تکثیر شاهپسند درختچه ای

از آنجایی که این گیاه شاخه‌های فرعی زیادی در طول دوره رشد خود تولید می‌کند به راحتی با گرفتن قلمه در اواخر زمستان و اوایل بهار تکثیر می‌شود و اکثر قلمه‌ها به خوبی ریشه می‌دهند خصوصاً اگر قبل از کاشت کود هورمون ریشه‌زایی پودری به انتهای آن‌ها آغشته کرد. اگر قلمه‌ها خوب نگهداری شوند قادرند در سال جاری رشد کرده و حتی گل تولید کنند. در رابطه با نگهداری گیاه شاهپسند درختچه ای باید گفت به‌وسیله هرس می‌توان این گیاه را به حالت دلخواه تربیت کرد. اگر در وسط حیاط یا محیطی نسبتاً بزرگ کاشته شود بصورت بوته‌ای و کوتاه هرس می‌شود و اگر در کنار دیوار یا داربست کاشته شده باشد یا فضای کافی برای رشد عرضی وجود نداشته باشد می‌توان با هرس در زمان‌های مختلف از اواخر زمستان تا اواخر تابستان طی چند مرحله آن را به بالا هدایت کرد و حالت رونده و داربستی به آن داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.