مبارزه با مگس سفید

کشتن مگس سفید

مگس سفید جزء شناخته‌شده‌ترین آفات گیاهی است. این حشره سفید رنگ پرواز می‌کند و از این رو به راحتی از یک گیاه به گیاه دیگر رفته و تخم‌ریزی می‌کند. حشرات ماده در هر وعده قادرند 400 عدد تخم بگذارند و ظرف یک تا چند هفته لاروها از تخم خارج شده و شروع به تغذیه می‌کنند. این حشرات معمولاً در پشت برگ‌ها خصوصاً نزدیک رگبرگ‌ها فعالیت می‌کنند و با خوردن شیره گیاه کم‌کم برگ را زرد و پژمرده می‌کنند و گیاه را از پا در می‌آورند.

مگس‌های سفید نیز همانند بعضی حشرات از خود ترشحات براقی بجا می‌گذارند که جلب کننده مورچه‌ها نیز هستند. لاروها بیضی شکل و بی‌حرکت‌اند و گاها بصورت پولک‌هایی شفاف دیده می‌شوند اما از همان ابتدا که از تخم خارج می‌شوند به سرعت مکیدن شیره گیاه را آغاز می‌کنند. علاوه بر این مگس سفید ممکن است آلودگی‌های قارچی و باکتریایی را نیز از جایی به جای دیگر انتقال دهد و بدین ترتیب مشکلات بیشتری نیز برای گیاهان به وجود آورد. مبارزه با این آفت به طرق مختلف انجام می‌شود و درنهایت اگر راه‌های ساده‌تر جوابگو نبود به ناچار سراغ مبارزه شیمیایی می‌رویم.

لوازم جانبی باغبانی

چسب حشرات

10,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

شست و شوی گیاه

همیشه گیاهان خود را چک کنید تا به محض رؤیت اولین علائم به مقابله بپردازید. اگر مگس سفید در مراحل اولیه و تعداد کم باشد می‌توان با شست و شوی مداوم گیاه و برگ‌ها حشرات و لاروهای آن‌ها را تا حدی دور کرد. در کنار این عمل بهتر است برگ‌هایی که بشدت آسیب دیدند را جدا کنید. روشی که امروزه بسیار رواج یافته شست و شوی گیاه با صابون‌های محلول‌پاشی است. این صابون‌ها با آب مخلوط شده و پشت و روی برگ‌ها و ساقه‌ها محلول‌پاشی می‌شود بدین ترتیب علاوه بر شسته شدن این حشرات و کم شدن آمار آن‌ها محیط سطح برگ برای فعالیت آن‌ها نامساعد خواهد شد. لایه لیزی که صابون بر روی برگ ایجاد می‌کند تا حدی از فعالیت حشره و مکیدن شیره جلوگیری می‌کند و طبیعتاً رشد لاروها در چنین شرایطی با مشکل مواجه خواهد شد.

استفاده از چسب زرد

مصرف سموم شیمیایی

به‌کارگیری چسب زرد حشرات یکی از روش‌های مبارزه عالی برای حشرات پرنده می‌باشد اما نمی‌توان به عنوان یک درمان قطعی روی آن حساب کرد. در واقع چسب زرد یک مکمل درمان است؛ اما با جلب کردن حشرات و چسبیدن آن‌ها به کاهش آمار مگس سفید کمک شایانی خواهد کرد و حشرات بالغ کمتری امکان پرواز و نشستن روی گیاهان دیگر را پیدا می‌کنند. چسب زرد حشرات را می‌توان برای حشرات خاکزی نیز استفاده کرد. اگر چسب را قطعه قطعه کنید و به صورت ایستاده روی خاک بکارید هم حشرات پرنده در نزدیک خاک و هم حشراتی که روی سطح آن در حرکت‌اند به دام میفتند.

مصرف سموم شیمیایی

با توجه به افزایش تعداد مگس سفید و از کنترل خارج شدن آن‌ها در گیاهان زینتی درنهایت ناچار به استفاده از سموم شیمیایی هستیم. سمومی مثل مالاتیون یا دیازینون بیشتر از بقیه سموم برای از بین بردن این آفت در رابطه با گیاهان زینتی استفاده می‌شود و معمولاً تأثیر خوبی نیز دارند. به یاد داشته باشید چون این حشرات پرواز می‌کنند و تخم‌ریزی نیز دارند نمی‌توان توقع داشت با یک‌بار سم‌پاشی از بین روند. بهتر است سم‌پاشی را بسته به میزان آلودگی دو یا سه وعده با فاصله‌ای 3 یا 4 روزه انجام دهید. مقابله با مگس سفید باید به همراه کارت زرد انجام بگیرد تا حشرات متواری توسط چسب جلب و از بین روند و فرصتی برای میزبان قرار دادن سایر گیاهان پیدا نکنند.

25,000 تومان690,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

دستکش

50,000 تومان70,000 تومان

تغذیه صحیح عامل بازدارنده

در مقابله و پیشگیری از آفات اولین قدم تغذیه صحیح و منظم است. گیاهانی که تغذیه منظمی دارند دارای برگ‌های ضخیم‌تر و بافت مستحکم‌تری هستند و از این رو نفوذ آفاتی مثل مگس سفید در آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست. از طرفی کود دهی باید بر طبق نیاز گیاه باشد تا شاهد رشد علفی و بی‌کیفیت نباشیم چون ساقه و برگ‌هایی که این‌چنین رشد داشته‌اند یک غذای جذاب برای حشرات و آفات گیاهی می‌باشند. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر گیاهان خود را تمیز نگه دارید به سلامت آن‌ها کمک کرده‌اید. به عنوان مثال اگر گرد و غبار روی برگ‌ها بنشیند این یک محیط عالی برای رشد و تخم‌گذاری انواع آفات می‌باشد؛ بنابراین بطور دوره‌ای پشت و روی برگ‌ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید و اگر امکان دستمال کشیدن نبود گاهی برگ‌ها را بصورت مختصر بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.