روش نگهداری گیاه یشم

روش نگهداری گیاه یشم

بیشتر مردم از نگهداری گیاه یشم در خانه و محل کار خود لذت می‌برند و آن را نماد خوش شانسی می‌دانند. برای یادگیری نحوه مراقبت و نگهداری مناسب از گیاه یشم نیازی به خوش شانس بودن ندارید بلکه باید نحوه مراقبت و نیازهای این گیاه را بشناسید و برای آن شرایط مناسب را فراهم آورید. نام اصلی این گیاه کراسولا اواتا می‌باشد. یشم در واقع یک ساکولنت است و باید رفتاری مشابه یک ساکولنت با آن داشته باشیم البته این ساکولنت جذاب و آبدار نسبت به سایر ساکولنت‌ها مقاوم‌تر است و در صورت نگهداری گیاه یشم در شرایط ایدئال سال‌ها عمر خواهد کرد. در ادامه شرایط مورد نیاز این گیاه را بررسی می‌کنیم.

آبیاری گیاه یشم

آبیاری گیاه یشم یکی از مهمترین مواردی است که هنگام نگهداری گیاه یشم باید به آن توجه ویژه داشت و از انجام درست و مناسب آن اطمینان حاصل کرد. فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا حدی خشک شود اما مثل کاکتوس‌ها نیاز نیست صد در صد خاک آن خشک شود به عنوان مثال 80 درصد رطوبت خاک که خشک شد آبیاری مجدد را می‌توان انجام داد. در هوای گرم و برخی شرایط خشکی کشیدن بیش از حد ممکن است منجر به چروکیدگی برگ‌ها شود.

20,000 تومان95,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

همچنین بیش از حد به گیاه یشم آب ندهید زیرا این می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود. پس در نگهداری گیاه یشم می‌توان گفت بطور کلی هر وقت خاک تقریباً خشک شد آبیاری انجام می‌شود. اگر گیاه یشم شما در حال از دست دادن برگ است یا دارای لکه‌های برگی است این ممکن است به خاطر تنش آبی هم باشد؛ یعنی آبیاری بسیار زیاد و یا آبیاری بسیار کم.

نور و دمای مناسب

نور و دمای مناسب

نیاز به نور خورشید در یک گیاه یشم یکی دیگر از جنبه‌های مهم مراقبت و نگهداری گیاه یشم است. این گیاه برای رشد مناسب به چند ساعت آفتاب کامل نیاز دارند. اگر کراسولا اواتا آفتاب کامل نداشته باشد، ممکن است دچار کندی در رشد شود و یا رشد علفی داشته باشد و ظاهر نامناسبی پیدا کند. پس در محل نگهداری چند ساعت نور آفتاب برای آن فراهم کنید تا حدی که اشعه آفتاب برگ‌ها را نسوزاند.

دمای مناسب برای گیاه یشم 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد در طول روز و 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد در شب است و در این بازه دمایی بهترین عملکرد را دارد. البته دمای ذکر شده میانگین دمایی در تست‌های مختلف است و این گیاه در دماهای بالاتر نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در فصل گرم می‌توان در تراس یا حیاط در محلی سایه آفتاب از آن نگهداری کرد اما در اواسط پاییز و زمستان که دما بشدت کاهش میابد بهتر این است که به داخل خانه یا گلخانه منتقل شود.

25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

کود دهی و خاک مورد نیاز

در نگهداری گیاه یشم بصورت مناسب بهتر است کود دهی نیز انجام شود. شما می‌توانید با استفاده از کودهای حاوی پتاسیم بالا مثل کود 36-12-12 یا کود کاکتوس گیاه یشم خود را ماهی یکبار کود دهی کنید. پیشنهاد می‌شود هر سه ماه یکبار نیز از کود هیومیک اسید برای تنظیم پی اچ خاک استفاده شود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که گیاه یشم خود را به روش معمول آبیاری کنید و سپس با محلول کود بعد از آبیاری اولیه کود دهی انجام دهید یا کود دهی را زمانی انجام دهید که خاک هنوز از زمان آبیاری قبلی خشک نشده باشد. وقتی خاک کاملاً خشک است هرگز گیاه یشم خود را مستقیم کود دهی نکنید، زیرا این کار ممکن است به ریشه‌ها آسیب برساند.

نگهداری گیاه یشم در خاکی با زهکش خوب انجام می‌شود. همانند اغلب ساکولنت‌ها بهتر است از خاکی حاوی مقداری خاک کاکتوس یا خاک ماسه سبک به همراه مقداری خاک برگ یا خاک باغچه یا حتی خاک بستر آماده کاشت استفاده کرد. تا هم جذب آب و مواد غذایی به اندازه نیاز صورت بگیرد و هم آب اضافی به سهولت خارج شده و رطوبت خاک بیش از اندازه بالا نرود. بهتر است در این مخلوط از 15 تا 20 درصد ورمی کمپوست نیز استفاده شود تا یک خاک کاملاً مغذی در اختیار گیاه قرار گیرد. به هیچ وجه از خاک‌هایی با رس بالا استفاده نکنید چون باعث خفگی و پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد.

تکثیر گیاه یشم

تکثیر گیاه یشم

این گیاه به راحتی از طریق گرفتن قلمه برگ و قلمه ساقه تکثیر می‌شود. قلمه ساقه موفقیت آمیزتر است تنها کافی است یک ساقه سالم را انتخاب کرده که حداقل 8 سانتی‌متر یا بیشتر طول داشته باشد. ساقه را با یک کاتر تیز یا چاقو تمیز جدا کنید و بگذارید قلمه یک روز بماند تا محل برش کمی بسته شود و سپس در خاک بکارید و کمی آن را مرطوب کنید. گلدان را در محلی با نور زیاد اما غیرمستقیم نگه دارید تا ریشه زده و رشد را آغاز کند. بعد از طی این مراحل می‌توانید گیاه جوان را به محیطی مشابه با محیط نگهداری گیاه مادری انتقال دهید.

به منظور تسریع در ریشه دهی قلمه‌ها نیز می‌توانید قبل از انتقال آنها به خاک یکی دو سانتی‌متر از انتهای قلمه‌ها را به کود هورمون ریشه‌زایی پودری آغشته کنید. در رابطه با قلمه برگ نیز می‌توانید پس از جدا کردن چند برگ درشت، آنها را بصورت خوابیده روی خاک قرار دهید و کمی آب اسپری کنید تا سطح خاک و برگ‌ها خیس شود و هر وقت سطح خاک خشک شد مجدد این کار را تکرار کنید تا کم‌کم ریشه‌ها از انتهای برگ ظاهر شوند. برای جدا کردن قلمه برگ، برگ‌ها را برش ندهید بلکه به سمت پایین خم کنید تا از محل اتصال به ساقه بطور کامل جدا شود در این صورت قلمه‌ها بهتر ریشه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.