روش نگهداری گیاه گندمی

روش نگهداری گیاه گندمی

گیاه گندمی جز بهترین گزینه‌ها برای پرورش در منزل است. قدرت سازگاری بالا و مقاومت به آفات و تکثیر سریع و آسان از جمله خصوصیات بارز این گیاه زیباست. نگهداری گیاه گندمی هم در منزل و هم در فضای باز امکان‌پذیر است و معمولاً تنها مشکل این گیاه قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های آن است. به این گیاه عنکبوتی نیز گفته می‌شود و دلیل این نام‌گذاری آویزان شدن گیاهچه‌های کوچک و عنکبوت مانند از گیاه مادری می‌باشد. گیاه گندمی در رنگ‌های سبز و ابلق وجود داشته و انواع ابلق آن نیز خود با هم تفاوت‌هایی دارند. نوع سبز این گیاه بسیار مقاوم‌تر است. جالب است بدانید گندمی جزء گیاهان تصفیه کننده هواست و نگهداری آن در منزل باعث دفع برخی آلودگی‌ها نیز می‌شود.

نور و دمای مناسب گندمی

نگهداری گیاه گندمی در نور غیرمستقیم و بسیار زیاد صورت می‌گیرد. برحسب تجربه پیشنهاد می‌شود در طول روز حدود یک ساعت نور آفتاب ملایمی هم به آن برسد تا برگ‌ها ضخامت بیشتری پیدا کنند و رنگ برگ‌ها شفاف‌تر شود. دقت کنید در فصول مختلف سال می‌توانید بسته به شدت آفتاب نور را کمتر یا بیشتر کنید. دمای مناسب این گیاه 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد متغیر است اما در میانگین این دما یعنی حدود 20 درجه می‌تواند عملکرد بهینه داشته باشد.

اگر این گیاه را در فضای باز نگهداری می‌کنید در فصول سرد سال باید آن را در برابر سرما محافظت کنید و به جای گرم‌تر انتقال دهید و در تابستان نیز با گرم شدن هوا گیاه را به محلی با سایه بیشتر و دمای پایین‌تر ببرید تا دچار سوختگی و خشکی برگ نشود. به هر صورت این گیاه مقاوم در صورت وجود رطوبت کافی دماهای بالا را هم تا حد قابل قبولی تحمل می‌کند.

50,000 تومان465,000 تومان
ناموجود
30,000 تومان70,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

آبیاری و رطوبت این گیاه

به منظور آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود معمولاً با خشک شدن چند سانت از سطح خاک زمان آبیاری فرا می‌رسد. خیس ماندن عمق خاک برای طولانی مدت ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه‌ها شود. برای آبیاری از آب مانده یا آب جوشیده هم دمای محیط شده استفاده کنید چون این گیاه به فلوراید و املاح آب تا حدی حساس است و تجمع این مواد در سر برگ‌ها منجر به قهوه‌ای شدن نوک آن خواهد شد.

البته این نوک سوزی برای برگ‌های قدیمی‌تر تا حدی طبیعی است و معمولاً در همان نقطه محدود و متوقف می‌شود؛ اما اگر به قسمت‌های پایینی سرایت کرد و بیشتر برگ را فرا گرفت در آن صورت باید به دنبال دلیل مشکل باشیم. عنکبوتی بسیار رطوبت دوست است و بهتر است با استفاده از بخور سرد یا ایجاد جزیره در زیر گلدان یا غبار پاشی رطوبت اطراف آن را بالا برد. گاهی دلیل خشک شدن نوک برگ‌ها از املاح آب نیست و به خشکی محیط مربوط می‌شود پس این نکته را در نظر داشته باشید.

خاک و کود دهی

تکثیر گیاه عنکبوتی

گندمی در اکثر خاک‌ها قابل کاشت است. خاک باغچه، خاک برگ غنی شده، خاک بستر آماده کاشت با کیفیت همگی قابل استفاده هستند. اگر از خاک باغچه استفاده می‌کنید نباید چسبنده باشد و مقداری ورمی کمپوست هم به آن اضافه کنید تا مواد غذایی بیشتری در اختیار ریشه‌های گیاه قرار بگیرد. به منظور نگهداری گیاه گندمی کود دهی با کود گیاهان آپارتمانی یا کود 20-20-20 امکان‌پذیر است.

برای انواع سبز می‌توان هر 30 تا 45 روز یکبار کود آهن و برای انواع ابلق آن هر دو ماه استفاده کرد. کود میکرو برای شادابی بیشتر و خوش‌رنگ‌تر شدن برگ‌ها هر دو ماه یکبار پیشنهاد می‌شود و هیومیک اسید 2 تا 3 ماه یکبار موجب افزایش کارکرد ریشه‌ها و رشد بیشتر گیاه خواهد شد. در صورت تمایل می‌توانید کود جلبک دریایی را برای درشت‌تر شدن برگ‌ها و تقویت بیشتر هر 45 روز یکبار استفاده کنید که البته نوع و میزان و فواصل کود دهی بسته به نیاز گیاه قابل تغییر است.

10,000 تومان690,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان

تکثیر گیاه عنکبوتی

یکی از کارهای لذت بخش در نگهداری گیاه گندمی تکثیر آن است چون صد در صد موفقیت آمیز است. این گیاه را بیشتر با جدا گردن بوته و پاجوش‌ها و یا کاشت گیاهچه‌های آویز آن انجام می‌دهند. در مورد گیاهچه‌ها دو روش معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان زمانی که به مادر وصل هستند در همان گلدان ساقه را خم کرد و گیاهچه را در خاک کاشت و بعد از ریشه دهی ساقه متصل به مادر را جدا کرد. در روش دیگر گیاهچه‌ها در همان ابتدا جدا شده و در خاک مرطوب کاشته می‌شوند و با آبیاری منظم بعد از چند هفته شاهد رشد و فعال شدن ریشه‌ها هستیم و یک گیاه جدید خواهیم داشت.

این گیاه در بهار گل‌های کوچک و سفید رنگی تولید می‌کند گاهی از همین گل‌ها بذرهایی شکل می‌گیرد که کاشت آن‌ها نیز یکی از راه‌های دیگر تکثیر است البته این روش مرسوم نیست چون اغلب گیاهان بالغ قادر به تولید بذر هستند و مقدار بذر کمی هم تولید می‌کنند. به هر صورت گاها خود بذرها بعد از رسیدن به زمین ریخته و در صورت مرطوب بودن خاک مجدداً بصورت خود رو جوانه می‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.