روش نگهداری گیاه فردوس

روش نگهداری گیاه فردوس

اولین نکته‌ای که در نگهداری گیاه فردوس باید به آن توجه کنید این است که بدانید فردوس یک ساکولنت است و از خانواده افوربیاها می‌باشد. همین نکته کمک می‌کند تا در تشخیص درست نیازهای این گیاه دچار اشتباه نشوید. بصورت عمومی افوربیاها شیره سمی، سفید و چسبنده‌ای دارند که باید از تماس آن با چشم و صورت جدا خودداری شود و هنگام بریدن ساقه‌ها به منظور قلمه گیری از دستکش استفاده شود زیرا شیره آن برای بعضی افراد حساسیت‌زا می‌باشد و در صورت آغشته شدن به دست حتماً سریع با آب و صابون شسته شود. این گیاه زیبا بومی مناطق گرمسیری آفریقاست. فردوس یا افوربیا گرانتی یک ساکولنت با رشد فوق‌العاده زیاد است و در فصل رشد در صورت نگهداری صحیح و فراهم بودن شرایط تا نیم متر هم قادر است رشد کند.

نیاز نوری

در نگهداری گیاه فردوس اغلب به نور کافی توجه نمی‌شود در صورتی که نور مهم‌ترین نیاز این ساکولنت است. فردوس به چند ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز نیاز دارد و در اصل یک گیاه فضای باز می‌باشد. در صورتی که قصد نگهداری در خانه را دارید حتماً با فاصله کم از پنجره‌ای آفتابگیر و ترجیحاً پنجره جنوبی قرار گیرد تا در طول روز از نور آفتاب بی‌نصیب نماند. همانند تمامی گیاهان گوشتی مدت زمان قرارگیری در آفتاب بسته به فصل، منطقه، دما و شدت تابش خورشید متفاوت است و بر این اساس باید محل نگهداری گیاه را انتخاب کنید.

ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

دستکش

50,000 تومان70,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

به عنوان مثال در فصل تابستان خصوصاً در مناطق گرم و خشک اگر در محلی با چند ساعت آفتاب احساس کردید برگ‌ها دچار آفتاب سوختگی می‌شوند به محلی با مدت زمان آفتابگیری کمتری انتقال دهید؛ اما به یادداشت باشید نور آفتاب برای رشد و سلامتی این گیاه یک ضرورت است. در مناطق گرمسیری حتی می‌توان به عنوان گیاه بیرونی در باغچه‌ها کشت شود اما در مناطقی که در پاییز و زمستان دما زیر 5 درجه سانتی‌گراد باشد حتماً باید از سرما محافظت شود در غیر اینصورت آسیب می‌بیند. دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب و بهینه است.

آبیاری فردوس و رطوبت

آبیاری فردوس و رطوبت

در رابطه با آبیاری باید گفت همانند سایر ساکولنت‌ها می‌بایست هر وقت خاک خشک شد آبیاری انجام شود اما با توجه به اینکه این گیاه ساعاتی را مقابل آفتاب قرار می‌گیرد در صورت خشک شدن خاک آبیاری را به موقع انجام دهید تا در تابستان تشنگی طولانی و را تجربه نکند. بدیهی است که آبیاری در فصل‌هایی با دمای پایین‌تر کاهش می‌یابد. فردوس به رطوبت بالا و آبپاشی احتیاج ندارد چراکه به دلیل بافت گوشتی که دارد ممکن است آبپاشی زیاد و خیس ماندن گیاه زمینه‌ساز بیماری شود؛ اما در محیط‌های مرطوب با رطوبت غیرمستقیم مثل گلخانه‌ها و مناطق مرطوب کشور از خود عملکرد خوبی نشان می‌دهد و این رطوبت تأثیر مثبتی بر رشد و شادابی آن می‌گذارد.

خاک و کود دهی

در مورد بستر کاشت نگهداری گیاه فردوس باید گفت در خاک‌های با زهکشی مناسب رشد خوبی دارد. می‌توان از مخلوط خاک کاکتوس و خاک برگ یا خاک باغچه استفاده کرد همینطور از خاک باغچه‌هایی که رس کمتری دارند و چسبنده نیستند نیز می‌توان به تنهایی استفاده کرد. به ترکیبات ذکر شده بهتر است کمی ورمی کمپوست اضافه شود چون ریشه‌های این گیاه در خاک‌هایی با مواد آلی حداکثر رشد را دارد. در مورد کود دهی نیز می‌توان از کود کاکتوس یا کودهای دارای پتاسیم بالا مثل کود 12-12-36 هر دو الی سه هفته یکبار در فصول رشد از بهار تا اوایل پاییز استفاده کنید. با توجه به اینکه فردوس خاک نسبتاً اسیدی را می‌پسندد بهتر است در کنار این کودها هر 45 تا 60 روز یکبار نیز کود هیومیک اسید مصرف کنید تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتری باشید.

25,000 تومان690,000 تومان
20,000 تومان95,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

هرس و تکثیر فردوس

تکثیر این گیاه از طریق بذر و قلمه انجام می‌گیرد که طبیعتاً در منازل بهترین نتیجه از طریق قلمه گیری حاصل می‌شود. با توجه به رشد زیاد این گیاه گاها نیاز به حذف شاخه‌ها یا فرم دهی پیدا می‌کند یا کسانی که می‌خواهند شاخه‌های این گیاه منشعب شود اقدام به سر برداری و بریدن بخشی از ساقه‌های بالایی می‌کنند. در هر صورت چه به منظور هرس و چه به منظور تکثیر پس از برش زدن شاخه‌ها آن‌ها را چند ساعت تا یک روز کنار بگذارید تا شیره آن خارج شده و محل برش بسته شود و سپس آن را در خاک قلمه زده و کمی خاک را مرطوب کنید و هر وقت بستر کاشت تا حدی خشک شد می‌توانید مجدداً آبیاری یا مرطوب کنید. دقت کنید با توجه به اینکه قلمه‌ها هنوز ریشه‌ای ندارند خیس ماندن بیش از حد قلمه‌ها منجر به پوسیدگی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.