روش نگهداری گیاه شفلرا

روش نگهداری گیاه شفلرا

نگهداری گیاه شفلرا در خانه برای بعضی افراد آسان است و سال‌های سال از پرورش و رشد گیاه خود صحبت می‌کنند این در حالی است که عمر گیاه شفلرا در بعضی منازل تا چند ماه هم نمی‌رسد. تفاوت در چیست؟ آیا نوع گیاه فرق داشته یا شرایط نگهداری متفاوت بوده؟ این گیاه از قبل بیماری خاصی داشته یا بعد از خرید دچار بیماری شده؟ بررسی تمامی این موارد و پاسخ به آن‌ها می‌تواند دلیل خراب شدن این گیاه نسبتاً مقاوم را به ما نشان دهد.

شفلرا بومی استرالیا، تایوان و هاینان است و یک گیاه گرمسیری محسوب می‌شود. برگ‌های سبز یا ابلق آن به حالت تخم مرغی و براق هستند و بصورت پنجه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند و این مجموعه توسط یک دم برگ بلندتر به شاخه اصلی متصل است. در مناطق گرمسیری و بسیار مرطوب می‌توان به عنوان گیاه بیرونی نیز کاشته شود و حالت درختچه‌ای به خود می‌گیرد. در فضای باز امکان گلدهی برای گیاه نیز وجود دارد و گل‌هایی به رنگ‌های قرمز، سفید و صورتی تولید می‌کند.

50,000 تومان465,000 تومان
45,000 تومان255,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

آبیاری و رطوبت

شفلرا به آبیاری منظم احتیاج دارد و بین دو آبیاری باید اجازه دهید تا خاک نسبتاً خشک شود اما خشکی کشیدن طولانی و شدید هم مناسب آن نیست. طبیعی است که در زمستان آبیاری کاهش میابد. دقت کنید در نگهداری گیاه شفلرا مهمترین عاملی که باعث از بین رفتن آن می‌شود آبیاری بیش از حد و خیس ماندن دائم خاک است؛ بنابراین اگر زهکش گلدان مشکل داشته باشد یا آبیاری زیاد شود یا به هر دلیلی عمق خاک شدیداً خیس بماند ریشه‌ها می‌پوسید و گیاه را از دست خواهید داد. پوسیدگی ریشه‌ها اغلب با بیماری قارچی همراه می‌شود که درنهایت منجر به بی‌حالی، زرد شدن و افتادگی برگ‌ها و شاخه‌ها می‌شود و گیاه از بین می‌رود.

در رابطه با رطوبت این گیاه باید گفت شفلرا رطوبت دوست است و در محیط مرطوب رشد بیشتری دارد اما این به معنای این نیست که بصورت متوالی آبپاشی شود. این گیاه بشدت مستعد بیماری‌های قارچی است و با آبپاشی‌های مکرر و خیس ماندن برگ‌ها خیلی زود شاهد سیاه شدن و ریزش برگ‌ها می‌شوید که این یکی از نشانه‌های بیماری‌های قارچی است و در اینصورت نیاز به اسپری قارچ کش می‌باشد. بهتر است رطوبت بصورت غیرمستقیم از راه‌هایی مثل ایجاد جزیره در زیر گلدان و بخور سرد فراهم شود. در صورت نیاز به غبار پاشی برای تمیز کردن برگ‌ها نیز این عمل به دفعات زیاد انجام نشود.

نور و دمای مناسب

کود دهی و خاک مناسب

نگهداری گیاه شفلرا باید در محلی با نور غیرمستقیم و بسیار روشن انجام شود. نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارد و آفتاب داغ ممکن است منجر به ایجاد سوختگی در برگ‌ها شود. انواع ابلق آن نور بیشتری نیاز دارند اما هر چه فضا روشن‌تر باشد برگ‌ها شاداب‌تر و زیباتر خواهند بود و رنگ بهتری پیدا می‌کنند. این گیاه گرما دوست است و دمای بین 15 تا 27 درجه برای نگهداری آن مناسب است اگر دما زیر 15 درجه بیاید امکان آسیب دیدن به گیاه است. در هر صورت دما و رطوبت باید با هم تناسب داشته باشند یعنی هر چه دما بالاتر رود نیاز به رطوبت هم بیشتر می‌شود چون در دماهای بالاتر و در فضای بسیار خشک عاملی که می‌تواند از سوختگی برگ‌ها جلوگیری کند رطوبت مناسب است.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

کود دهی و خاک مناسب

خاک مناسب این گیاه نباید آب را بیش از حد در خود انباشته کند و از طرفی نباید رسی باشد و می‌بایست مقادیری از خاک برگ در بافت آن وجود داشته باشد و این برای خاک مفید است. برای پرورش و نگهداری گیاه شفلرا می‌توان از خاک بستر کاشت آماده گیاهان آپارتمانی یا از خاک برگ غنی شده استفاده کرد. مخلوط خاک برگ و خاک باغچه به همراه ورمی کمپوست نیز می‌تواند ترکیب مناسبی باشد.

کود دهی این گیاه هر دو هفته یکبار با کود ان پی کا متعادلی مثل کود 20-20-20 یا کود گیاهان آپارتمانی انجام می‌شود. به موازات مصرف این کودها پیشنهاد می‌شود از کود میکرو و کود هیومیک اسید هر دو الی سه ماه یکبار نیز استفاده شود. با توجه به اینکه این گیاه خاک نسبتاً اسیدی را هم می‌پسندد استفاده از کود هیومیک اسید مناسب به نظر می‌رسد. اگر برگ‌ها کاملاً سبز هستند هر 30 الی 45 روز کود آهن و اگر ابلق هستند هر دو تا دو ماه و نیم یکبار پیشنهاد داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.