روش نگهداری کالادیوم

روش نگهداری کالادیوم

نگهداری کالادیوم در خانه کمی چالش برانگیز است با این وجود برگ‌های رنگارنگ و زیبا که معمولاً بسیار بزرگتر از کف دست هستند، کالادیوم را به یکی از محبوب‌ترین گیاهان برگی برای پرورش در محیط‌های خانگی تبدیل کرده است. به نظر می‌رسد هر برگ با ترکیبی چشمگیر از رنگ سبز، سفید، صورتی و قرمز با دست نقاشی شده است و این برگ‌ها بسیار چشم نواز هستند. اگرچه این بومیان گرمسیری آمریکای جنوبی در هوای گرم و مرطوب رشد می‌کنند، اما می‌توان آنها را به عنوان یک گیاه تابستانی در آب و هوای معتدل‌تر و یا حتی به عنوان گیاهان آپارتمانی با شرایط مناسب در منزل پرورش داد. نگهداری کالادیوم خاص و عجیب و غریب با کمی مراقبت، نمای باشکوهی را در هر محیطی ایجاد می‌کند و از نظر زیبایی با هر گیاهی می‌تواند رقابت کند.

کالادیوم‌ها به دو نوع اصلی از نظر برگ تقسیم می‌شوند. کالادیوم‌های برگ فانتزی عموماً دارای برگ‌های بزرگ به شکل قلب هستند که گاهی اوقات اندازه آنها به بیش از 30 سانتی‌متر نیز می‌رسد. انواع دوم با عنوان برگ تسمه‌ای معمولاً دارای شاخ و برگ باریک‌تری به شکل پیچی یا نیزه‌ای هستند. این دسته، بوته‌های متراکم‌تر و کمی مقاوم‌تر به سرما هستند. اگرچه برگ‌های هر دو نوع نازک و شکننده هستند اما برخی از گونه‌های جدیدتر دارای برگ‌های ضخیم‌تری هستند و به این ترتیب آنها را مقاوم‌تر در برابر آفتاب و مقاوم در برابر پاره شدن می‌کند. همه قسمت‌های گیاه در صورت بلعیدن سمی می‌باشند؛ بنابراین نگهداری کالادیوم باید دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان انجام بگیرد. شیره خارج شده از برگ یا ساقه نیز می‌تواند باعث تحریک جزئی پوست شود.

نحوه کاشت کالادیوم

نحوه کاشت کالادیوم

در نگهداری کالادیوم اگر قصد کاشت غده‌های پیاز مانند آن را دارید آنها را در بستر خاک باغچه یا هر محل مناسب دیگری در عمق 5/2 تا 5 سانتی‌متر بکارید طوری که سر آن به سمت بالا باشد. گیاهان فضای باز این‌گونه بر اساس اندازه آنها در زمان بلوغ حدود 20 تا 30 سانتی‌متر از یکدیگر با فاصله کاشته می‌شوند. در آب و هوای سردتر، می‌توانید غده‌ها را در داخل خانه در اوایل بهار با استفاده از روش‌هایی مشابه بکارید و با گرم‌تر شدن هوا به بیرون انتقال دهید. در صورت کاشتن کالادیوم در گلدان نیز می‌توانید ریشه غده‌ای آن را در گلدان بصورت تک یا دوتایی در همین عمق کاشته و منتظر جوانه‌زنی آن باشید. البته کاشت پیاز آن رواج ندارد و معمولاً افراد ترجیح می‌دهند که گیاه آماده آن را تهیه کنند که قطعاً این روش راحت‌تر خواهد بود.

50,000 تومان465,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
50,000 تومان75,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

دما و نور محل کاشت

نگهداری کالادیوم در خانه با فضایی بشدت روشن با نور تقریباً غیرمستقیم انجام می‌شود. در واقع حداقل 4 ساعت نور خورشید فیلتر شده را از یک پنجره روشن جنوبی، شرقی یا غربی تأمین کنید و در این محل گیاه بازخورد خوبی خواهد داشت. قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود. در فضای باز به شرط معتدل بودن آب و هوای منطقه می‌توان در محلی سایه آفتاب با نور فیلتر شده کاشت البته گونه‌های جدیدتری هستند که می‌توانند نور بیشتری را تحمل کنند. رنگ برگ‌ها اغلب در فضای روشن‌تر بهتر می‌شود. به دلیل بزرگ بودن برگ‌ها، در کشت فضای باز گیاهان را در محلی که از باد شدید محافظت می‌شود قرار دهید تا از آسیب دیدن به آنها جلوگیری کنید.

نگهداری کالادیوم در هوای خشک و بسیار گرم در فضای باز پیشنهاد نمی‌شود چون برگ‌های ظریف آن ممکن است بسوزد و از بین رود. از آنجا که کالادیوم‌ها بومی مناطق گرمسیری هستند در هوای نسبتاً گرم رشد خوب خواهند داشت و شکوفا می‌شوند. برای کاشت فضای باز منتظر بمانید تا دمای روز 21 درجه تا 29 درجه سانتی پایه برسد و دمای شب بالای حداقل 5/15 درجه سانتی پایه باشد که معمولاً در اوایل بهار زمان مناسبی است اما درنهایت بسته به منطقه در حال رشد این زمان متغیر می‌شود. در ایران کالادیوم عموماً در گلخانه‌ها و خانه‌ها نگهداری می‌شود و در داخل منزل دمای 20 تا 25 درجه سانتی پایه برای آن ایدئال است.

آبیاری و رطوبت برای کالادیوم

آبیاری و رطوبت برای کالادیوم

در نگهداری کالادیوم رطوبت کافی را در طول فصل رشد تأمین کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند. اگر اجازه دهید خاک صد در صد خشک شود، ممکن است برگ‌ها زرد شده و بیفتند. خاک را طوری که رطوبت ملایمی داشته باشد مرطوب نگه‌دارید اما خیس بودن شدید و دائمی خاک ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه‌ها شود. اجازه دهید خاک زمانی که برگ‌ها در پاییز شروع به خزان می‌کنند، خشک شود. حتی در داخل خانه، کالادیوم‌ها وارد یک دوره خواب فصلی می‌شوند و در این زمان بهتر است آبیاری را کاهش دهید. با شروع فصل رشد در بهار می‌توانید آبیاری را از سر بگیرید و گیاه را در محیطی مرطوب نگه‌داری کنید تا برگ‌های جدید شاداب‌تر از قبل ظاهر شوند.

25,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

زمستان گذرانی و تکثیر

در آب و هوای گرم، غده‌های کالادیوم را می‌توان در تمام طول سال در زمین رها کرد. در غیر این صورت، اگر می‌خواهید آنها را در بهار بعدی دوباره کاشت کنید، باید آنها را در پاییز قبل از سرمازدگی از زمین خارج کنید. هنگامی که برگ‌ها به طور طبیعی در پاییز از بین می‌روند، اجازه دهید خاک خشک شود، سپس غده‌ها را کنده و آنها را در محلی خشک و خنک‌تر از 18 درجه سانتی گراد نگه‌ دارید. غده‌ها را در بهار پس از بیرون آوردن از انبار زمستانی تقسیم کنید. هر غده را به قطعات کوچک‌تری که حداقل دارای یک سر یا جوانه هستند تقسیم کنید و در محل مورد نظر خود یا گلدان بکارید. اجازه دهید قطعات بریده شده قبل از کاشت به مدت یک روز خشک شوند.

توضیحات تکمیلی نگهداری کالادیوم

این گیاه آپارتمانی مناسب برای اتاق‌های گرم با شرایط مشابه سونا مانند حمام یا اتاق‌های آفتابی و بسیار روشن است. در نگهداری کالادیوم از قرار گرفتن در معرض نوسانات شدید و ناگهانی دما خودداری کنید. در مناطق معتدل وقتی تابستان فرامی‌رسد، می‌توانید گلدان‌های خود را در خارج از منزل به یک ایوان یا حیاط سایه‌دار منتقل کنید. کود دهی زیاد می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند. برای نگهداری کالادیوم توصیه می‌کنند از کودهای با پتاسیم بالا مثل کود 36-12-12 یا انواع کود گیاهان گلدار با دوز مصرفی رقیق‌تر از میزان توصیه شده بهره بگیرید.

برای فعال ماندن ریشه‌ها و جذب بهتر نیز هر سه ماه یکبار از کود هیومیک اسید استفاده کنید. با توجه به رنگی بودن برگ‌ها و لطافت آنها پیشنهاد می‌شود هر دو ماه یکبار نیز از کود میکرو در برنامه تغذیه‌ای آن استفاده شود. همچنین هنگام کاشت از خاک با زهکشی خوب استفاده کرده و کمی ورمی کمپوست به خاک اضافه کنید تا بستر کاشت شما غنی‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.