روش نگهداری نخل مرداب

روش نگهداری نخل مرداب

نخل مرداب بومی ماداگاسکار، شبه جزیره عربستان و بسیاری از کشورهای شرق آفریقا مثل (اتیوپی، اریتره، مالاوی، موزامبیک، سودان، سومالی، آفریقای جنوبی، کنیا، تانزانیا اوگاندا و زیمبابوه) است؛ اما به بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان مانند جنوب ایالات‌متحده، نیوزلند و بسیاری از جزایر اقیانوس آرام و بسیاری از مناطق استرالیا انتقال داده شده و درنهایت با طبیعت این مناطق سازگار شده است. نخل مرداب یک گیاه علفی چند ساله و نیمه آبزی است. ارتفاع آن با نگهداری صحیح و استفاده از کود و خاک مناسب می‌تواند از 45 تا 150 سانتیمتر برسد.

 این گیاه دارای چندین ساقه راست، سفت و باریک است و در بالای آن ساقه‌های بزرگ برگ‌ها قرار دارند. براکت‌های برگ سبز رنگ به شکل دایره‌ای شبیه چتر رشد می‌کنند به همین دلیل است که این گیاه معمولاً به عنوان چتر پاپیروس نیز نامیده می‌شود. نخل مرداب معمولاً در تابستان از تیر تا شهریور سنبله‌های گل پهن و کشیده تولید می‌کند. گل‌ها به صورت خوشه‌های متراکم در نوک ساقه‌ها، بین شاخه‌های برگ‌دار رشد می‌کنند این گل‌ها در ابتدا سبز هستند اما وقتی بالغ می‌شوند به رنگ قهوه‌ای درمیایند.

نور و دمای مورد نیاز

نور و دمای مورد نیاز

نخل مرداب یک محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد و در سایه بیشتر بهترین رشد را دارد اما می‌تواند در آفتاب کامل نیز رشد کند که البته اشعه شدید و طولانی خورشید می‌توانند باعث سوزش برگ‌ها شود. به این ترتیب بهتر است این گیاه در محلی با نور غیرمستقیم نگهداری شده اما اجازه دهید در طول روز زمان کوتاهی نور آفتاب به آن برسد. نور مستقیم آفتاب به ضخیم‌تر شدن و درشت شدن برگ‌ها کمک خواهد کرد. دمای بین 10 تا 22 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایدئال است اما در دماهای پایین‌تر خصوصاً زیر 4 درجه سانتی‌گراد، شاخه‌های برگ‌دار قرار گرفته در معرض سرما قهوه‌ای می‌شوند و اگر دما زیر 9- درجه برسد ریشه‌ها نیز از بین خواهند رفت. در دمای بالاتر از 30 درجه نیز احتمال خشکی و سوختگی نوک برگ‌ها افزایش میابد.

50,000 تومان465,000 تومان

پلاستیکی

زیر گلدان گرد

1,500 تومان38,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

آبیاری و رطوبت نخل مرداب

از آنجایی که نخل مرداب یک گیاه نیمه آبزی است، برای رشد مناسب به مقدار کافی آب نیاز دارد. به همین دلیل است که اغلب به عنوان گیاه زینتی در نزدیک برکه‌ها پرورش داده می‌شود. حتی در زیستگاه طبیعی خود، معمولاً گیاه در مکان‌های مرطوب، نزدیک آبراه‌ها مشاهده می‌شود. وقتی به عنوان یک گیاه آپارتمانی از نخل مرداب نگهداری می‌کنید بهترین راه برای اطمینان از برطرف شدن نیاز آبی گیاه این است که گلدان را در بشقاب یا زیر گلدان حاوی آب قرار دهید. در رابطه با این نحوه آبیاری نظریات زیادی وجود دارد که بعضی آن را تائید و بعضی آن را روش کاملاً صحیحی نمی‌دانند. به هر صورت بهتر است طوری انجام شود که گلدان بیش از حد در آب فرو نرود و اگر به اندازه چند سانتی‌متر از پایین گلدان در آب قرار بگیرد کافی به نظر می‌رسد.

اگر گلدان بیش از حد در آب فرو رود بیم آسیب دیدن به ریشه‌ها وجود دارد خصوصاً اگر از خاک نامناسب برای کاشت آن استفاده شده باشد. هر وقت آب موجود در زیر گلدان یا ظرف کم شد می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. هرچند وقت یک‌بار نیز گیاه را از بالا آبیاری کنید تا رسوبات و املاح اضافی جمع شده در سطح خاک شسته شود. جالب است بدانید اگر آبیاری تنها از بالا و سطح گلدان صورت بگیرد و ظرف آب هم در کار نباشد این گیاه به رشد خود ادامه خواهد داد و مشکل حادی برای آن رخ نمی‌دهد به شرط آنکه آبیاری منظم باشد و به آن تشنگی ندهید.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان
4,000 تومان85,000 تومان

در رابطه با رطوبت باید گفت این گیاه رطوبت دوست است اما با توجه به این شیوه آبیاری خود به خود رطوبت تأمین می‌شود و نیاز به انجام کار خاصی برای ایجاد رطوبت وجود ندارد. تنها در صورت نیاز می‌توانید گاهی غبار پاشی انجام داده تا گردوغبار روی برگ‌ها تمیز شود.

خاک مناسب و کود دهی

خاک مناسب و کود دهی

نخل مرداب در خاک‌های مرطوب رشد می‌کند بنابراین ترکیب خاک باغچه یا خاک لومی، خاک برگ، خاک ماسه سبک و ورمی کمپوست مناسب به نظر می‌رسد. در صورت نیاز می‌توان از خاک برگ غنی شده یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی برای کاشت آن استفاده کرد. با توجه به اینکه اغلب اوقات خاک مرطوب خواهد بود از خاک حاوی رس بالا استفاده نکنید چون امکان خفگی ریشه‌ها وجود دارد. این گیاه به کود دهی زیادی نیاز ندارد و تنها ماهی یک‌بار با کود گیاهان آپارتمانی یا کود 20-20-20 حاوی ریزمغذی کود دهی کنید. نخل مرداب خاک اسیدی را می‌پسندد بنابراین بهتر است هر سه ماه یک‌بار با کود هیومیک اسید آبیاری شود. به منظور رشد بیشتر و با کیفیت‌تر نیز می‌توان از کود جلبک دریایی در کنار این کودها استفاده کرد و قطعاً تأثیر خوبی بر رشد و شادابی گیاه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.