روش نگهداری حسن یوسف

روش نگهداری حسن یوسف

نگهداری حسن یوسف از گذشته تا به امروز در خانه هر ایرانی صورت می‌گیرد. شاید تصویر این گیاه زیبا را در طاقچه خانه مادربزرگ یا لبه حوض به یاد داشته باشیم. در سال‌های قبل تنها یک یا دو نوع از این گیاه به رنگ بنفش متمایل به قرمز در همه جا دیده می‌شد اما امروز انواع آن در رنگ‌ها و اشکال مختلف به کشور وارد شده و تکثیر می‌شود. ارقام خارجی اغلب از طریق بذر کاشته می‌شوند و ارقام بومی و سنتی بیشتر قلمه گیری می‌شوند. به هر صورت حسن یوسف جزء 10 گیاه خانگی پرطرفدار در ایران شناخته شده است و پرورش و نگهداری آن رواج زیادی دارد. تکثیر آسان، رشد سریع و زیبایی ظاهری سه فاکتوری هستند که در انتخاب افراد بسیار تأثیرگذارند و باعث شده حسن یوسف همیشه و همیشه در خانه‌ها پرورش داده شود.

نور و دمای مناسب

نور و دمای مناسب

با توجه به رنگی بودن برگ‌ها نگهداری حسن یوسف باید در محلی با نور بسیار زیاد انجام شود. در طی روز به فضایی با نور زیاد و غیرمستقیم و به همراه تایم کوتاهی نور خورشید نیاز دارد. بسته به نوع حسن یوسف اگر از یک تا سه ساعت نور آفتاب دریافت کند رنگ برگ‌ها زیباتر و رشد گیاه با کیفیت خواهد شد و برگ‌های پهن‌تری تولید می‌شود. از طرفی در تابستان‌های گرم و مناطق خشک مراقب باشید که گیاه دچار سوختگی نشود و می‌توانید در صورت لزوم نور خورشید را کاهش دهید و یا فیلتر کنید.

دمای بهینه برای رشد این گیاه 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است اما در صورت تأمین رطوبت و آبیاری کافی و منظم تا 30 درجه را هم به خوبی تحمل می‌کند. ارقام مقاوم و بومی نسبت به گرما مقاوم‌ترند و ماندگاری بیشتری نیز خواهند داشت؛ اما انواع خارجی استقامت کمتری نسبت به دمای بالا و گرما دارند و عموماً در چنین محیطی رشد آنها کاهش میابد.

10,000 تومان690,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان

آبیاری و رطوبت

حسن یوسف به آبیاری منظم نیازمند است و دوست دارد رطوبت ملایمی را همیشه تجربه کنید. در واقع آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و خشکی کامل خاک نیز گیاه را با تنش روبرو خواهد کرد پس هر وقت سطح خاک آن خشک شد می‌توانید آبیاری را انجام دهید. در تابستان اگر نگهداری حسن یوسف در تراس یا حیاط انجام می‌شود با توجه به خشکی هوا و دمای بالا ممکن است هر روز نیاز به آبیاری باشد پس آبیاری را بر اساس دما و فصل و محیط نگهداری تنظیم و انجام دهید. حسن یوسف اگرچه تا حدی به خشکی محیط مقاوم است اما در محیط‌های مرطوب عملکرد بالایی دارد و بهتر رشد می‌کند. در صورت نیاز و تمایل می‌توانید در زیرگلدان جزیره درست کنید و یا در هفته چند بار گیاه را غبارپاشی کنید.

خاک مناسب و کود دهی

خاک مناسب و کود دهی

ریشه‌های حسن یوسف ظریف هستند پس بهتر است در خاکی نیمه سبک با زهکش خوبی کاشته شود. اگر خاک باغچه‌ای دارید که چسبنده و رسی نیست می‌توانید برای نگهداری حسن یوسف از این خاک استفاده کنید. اگر هم برای کاشت حسن یوسف قصد استفاده از خاک‌های بسته‌بندی را دارید می‌توانید از خاک بستر آماده کاشت با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید. در رابطه با کود دهی حسن یوسف نیز در فصل رشد هر دو یا سه هفته یکبار با یک کود ان پی کا نظیر کود 20-20-20 یا کود 36-12-12 کود دهی انجام دهید.

به منظور خوش رنگ‌تر و مستحکم‌تر شدن برگ‌ها نیز هر دو ماه یکبار می‌توانید از کود میکرو بهره بگیرید و برای بالا بردن جذب عناصر و فعال شدن ریشه‌ها نیز هر سه ماه یکبار از کود هیومیک اسید بصورت آبیاری استفاده کنید. اگر قصد درشت‌تر شدن برگ‌ها را دارید در کنار کودهای ذکر شده می‌توانید از کود جلبک دریایی نیز استفاده کنید.

85,000 تومان550,000 تومان
50,000 تومان465,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
25,000 تومان690,000 تومان

تکثیر حسن یوسف

تکثیر حسن یوسف از دو طریق قلمه گیری و کاشت بذر صورت می‌گیرد. می‌توانید بذرهای این گیاه را در اوایل بهار یا در طی سال روی بستر سبکی که از قبل مرطوب کردید قرار دهید و روی آن را با لایه بسیار نازکی از خاک بپوشانید و سپس آبپاشی کنید و خاک را مرطوب نگه دارید تا کم کم جوانه‌ها ظاهر شوند. دمای مناسب برای کاشت بذرها 20 تا 23 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. روش کاربردی‌تر قلمه زدن ساقه‌هاست. شما در اواخر بهار، تابستان و پاییز به راحتی می‌توانید از ساقه‌های این گیاه زیبا قلمه جدا کنید و در آب یا خاک مرطوب ریشه‌دار کنید.

 بعد از دو هفته ریشه‌ها ظاهر می‌شوند و یک گیاه کامل خواهید داشت. اگر قلمه را در آب ریشه‌دار کردید بعد از آنکه ریشه‌ها چند سانتی شدند به گلدان انتقال دهید تا زیاد به محیط آب عادت نکنند. پس از کاشت قلمه ممکن است تا مدتی طول بکشد تا گیاه فعال شود و این طبیعی است. به مرور زمان با فعال شدن ریشه‌ها قلمه رشد خود را آغاز می‌کند و شاخه و برگ‌های بسیاری تولید خواهد کرد. به این ترتیب می‌توانید هم از نگهداری حسن یوسف خود لذت ببرید و هم آن را تکثیر و به دیگران هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.