دلایل سیاه شدن برگ قاشقی چیست؟

دلایل سیاه شدن برگ قاشقی چیست؟

گیاه پرطرفدار برگ قاشقی یا پپرومیا قاشقی یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار است که به نور غیرمستقیم و زیاد احتیاج دارد. این گیاه آپارتمانی به دلیل بافت ترد و آبداری که دارد بیشتر در معرض پوسیدگی و بیماری‌هایی قرار می‌گیرد و در آبیاری آن نباید زیاده روی شود. شایع‌ترین دلیل از بین رفتن این گیاه در منازل نیز آبیاری زیاد یا خیس ماندن خاک است که هم ریشه گیاه را می‌پوساند و هم محیط مناسبی را برای رشد بیماری‌های قارچی فراهم می‌آورد. ریشه‌های این گیاه در خاک برگ با کیفیت و تمیز عملکرد خوبی دارد ولی نباید اجازه دهید بستر کشت حالت باتلاقی به خود بگیرد. رطوبت محیط را دوست دارد و بهتر است غیرمستقیم برای گیاه تأمین شود. در هر صورت با رعایت نکاتی ساده می‌توان مدت‌ها از پرورش آن در منزل لذت برد.

رطوبت بالای خاک

اولین و مهم‌ترین دلایل سیاه شدن برگ قاشقی خیس ماندن بیش از حد خاک است. آبیاری زیاد، بسته شدن زهکش گلدان و حتی انتخاب غلط بستر کاشت می‌تواند منجر به بالا رفتن بیش از حد رطوبت خاک شود و با ادامه دار شدن این وضعیت درنهایت ریشه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند یا بیماری قارچی به آن حمله می‌کند. در این شرایط ساقه‌ها کم‌کم سیاه می‌شوند یا برگ‌ها زرد شده و حالت آویزان و بیجان به خود می‌گیرند که درنهایت سیاه می‌شوند. آبیاری برگ قاشقی را زمانی انجام دهید که چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک شده باشد. از مصرف خاک‌های سنگین یا چسبنده و رسی خودداری کنید و قبل از کاشت گیاه در گلدان از باز بودن مسیر زهکش انتهای گلدان مطمئن شوید.

45,000 تومان255,000 تومان
10,000 تومان690,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان
10,000 تومان420,000 تومان

آبپاشی غلط

یکی دیگر از دلایل سیاه شدن برگ قاشقی آبپاشی بیش از حد روی برگ‌های گیاه است. این گیاه بافت نسبتاً آبداری دارد و خیس ماندن برگ‌ها بصورت مداوم و طولانی و تکرار آن می‌تواند منجر به گندیدگی برگ‌ها و ساقه‌ها شود و زمینه بروز بیماری قارچی را فراهم آورد که اغلب در صورتی که گیاه قارچی شده باشد لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی برگ‌ها ظاهر شده و به طرفین گسترش می‌یابند.

با توجه به رطوبت دوست بودن برگ قاشقی برای بالا بردن رطوبت بهتر است از روش‌های غیرمستقیم ایجاد رطوبت استفاده کنید مثل ایجاد جزیره در زیر گلدان یا استفاده از بخور سرد. اگر قصد اسپری آب را دارید این کار را با فاصله زمانی بیشتر و بصورت غبار پاشی انجام دهید و از آبپاشی آن بپرهیزید چون نمی‌خواهیم قطرات آب روی برگ‌ها جمع شود و به مدت طولانی روی برگ‌ها بماند. برای آبیاری و غبار پاشی نیز از آب مانده یا آب جوشیده هم دمای محیط شده استفاده کنید.

بیماری قارچی یا آفت

بیماری قارچی یا آفت

بیماری‌های قارچی در اغلب گیاهان آپارتمانی منجر به ایجاد لکه در بافت برگ می‌شود. این لکه‌ها به مرور به اطراف گسترش یافته و کل برگ را احاطه می‌کنند. بهتر است قبل از افزایش آلودگی از قارچ کش‌های درمانی یا ترکیبی استفاده و روی گیاه اسپری شود. در این موارد با توجه به احتمال آلودگی خاک نیز پیشنهاد می‌شود با قارچ کش آبیاری خاک نیز صورت بگیرد تا خاک هم ضدعفونی شود. استفاده از این روش‌های درمانی در مراحل اولیه کارساز است در غیر اینصورت ممکن است گیاه را از دست بدهیم.

در رابطه با دلایل سیاه شدن برگ قاشقی باید گفت در مواردی آفات با خوردن شیره گیاه می‌توانند قسمت‌های از برگ را زخم کنند و این باعث زرد شدن و گاهی سیاه شدن برگ‌ها نیز می‌شود. بروز آفت معمولاً بهمراه تغییر شکل برگ، وجود ترشح یا توده، لکه‌های برجسته، زخم یا سوراخ است بنابراین هنگام تغییر رنگ برگ‌ها اگر یکی از این علائم یا هر چیز غیرطبیعی مشاهده کردید احتمالاً گیاه شما گرفتار آفت شده است.

10,000 تومان620,000 تومان
ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان

خشکی و آفتاب سوختگی یا نور کم

گاهی یکی از دلایل سیاه شدن برگ قاشقی آفتاب سوختگی است. تنها قرارگیری گیاه در مقابل اشعه مستقیم آفتاب یا بالا رفتن دمای محیط و خشکی اطراف گیاه می‌تواند منجر به بی‌حالی، تغییر رنگ یا سیاه شدن برگ‌ها و ساقه‌ها شود. سوختگی‌ها کم‌کم سیاه شده و ممکن است برگ‌ها سست شوند و درنهایت بیفتد. اگر گیاه شما در چنین شرایطی قرار گرفت به سرعت به محلی با نور غیرمستقیم انتقال دهید و کامل آبیاری کنید و بهتر است بهمراه آب آبیاری از کود هیومیک اسید استفاده کنید تا تنش ایجاد شده را بهتر پشت سر بگذارد.

پیشنهاد می‌شود این کود هر دو ماه یکبار مجدد استفاده شود تا جذب مواد غذایی بیشتر شود. اگر بیش از نصف برگ سوخته و یا سیاه شده بود آن را جدا کنید چون احتمالاً از بخش‌های سوخته و آسیب دیده به تدریج بافت برگ تحت تأثیر قرارگرفته و قسمت خراب ممکن است بیشتر شود. به عنوان نکته پایانی بد نیست بدانید گاهی نگهداری بیش از حد در محیط بسیار کم نور نیز می‌تواند باعث سیاه شدن برگ‌ها شود. برگ در نور کم به خوبی قادر به غذا سازی و کلروفیل سازی نیست و در نتیجه اختلال در این روند طبیعی در دراز مدت منجر به آسیب دیدن برگ‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.