از بین بردن شپشک در گیاهان

از بین بردن شپشک در گیاهان

از بین بردن شپشک از روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و ممکن است برای گیاهان زینتی و درختان و گیاهان مختلف با تفاوت‌هایی انجام شود. شپشک‌ها آفات مکنده‌ای هستند و با خوردن شیره گیاه از رسیدن آب و مواد غذایی به مقدار کافی به اندام‌های گیاه جلوگیری می‌کنند. درنهایت گیاه با ادامه‌دار شدن فعالیت آفت ضعیف شده و برگ‌های آن سست یا خشک می‌شود و در موارد حادتر ممکن است گیاه از بین برود. شپشک‌ها انواع مختلفی دارند. شپشک آرد آلود، شپشک سپردار قهوه‌ای، شپشک نخودی از جمله آنها می‌باشند. شایع‌ترین این شپشک‌ها، شپشک آرد آلود است که تقریباً همگی با آن آشنایی دارند.

این شپشک سفید و پنبه مانند است و در ابتدا به حالت لکه‌های سفید یا آرد مانند دیده می‌شود. خیلی از آفات ترشحات براقی از خود بجا می‌گذارند که به آن اصطلاحاً عسلک گفته می‌شود. شپشک آرد آلود نیز ممکن است چنین ترشحاتی از خود باقی بگذارد. در ادامه به انواع روش‌های از بین بردن شپشک در گیاهان زینتی می‌پردازیم.

50,000 تومان465,000 تومان
10,000 تومان620,000 تومان
85,000 تومان300,000 تومان
85,000 تومان550,000 تومان

گام اول بهداشت گیاه

در رابطه با پیشگیری و درمان آفت‌های گیاهان زینتی اولین قدم بهداشت است. روی گیاهان نیز مانند سایر وسایل داخل خانه ممکن است گرد و غبار بنشیند. گرد و غبار محیط مناسبی را برای زندگی و رشد بسیاری از حشرات و آفات فراهم می‌کند. خصوصاً کنه‌ها و شپشک‌ها عاشق چنین محیط‌هایی هستند. پس اولین قدم در پیشگیری و از بین بردن شپشک تمیز نگه داشتن گیاهان است. هرچند وقت یکبار با دستمال مرطوبی پشت و روی برگ‌ها را دستمال بکشید و ساقه‌ها را در صورت امکان پاک کنید. اگر برگ‌های خشک گیاه روی خاک ریخته حتماً آنها را جمع آوری کنید چون ممکن است خود این برگ‌ها منبع آلودگی باشند.

شپشک‌ها روی ساقه و برگ

شپشک‌ها روی ساقه و برگ

از بین بردن شپشک عموماً با استفاده از سموم شیمیایی صورت می‌پذیرد چون شپشک‌ها آفات مقاومی هستند؛ اما اگر در مراحل ابتدایی با آنها روبرو شدید می‌توانید با حذف فیزیکی و دستمال کشید در سطوح آلوده تا حدی از گسترش آنها جلوگیری کنید اما ممکن است با این روش بطور کامل درمان نشوند. برای این شپشک‌ها از آفات مختلفی استفاده می‌شود که پرکاربردترین آنها سم کنفیدور یا همان ایمدیاکلوپراید است.

این سم پس از حل شدن در آب بهتر است دو تا سه وعده با فاصله سه روز روی گیاه اسپری شود. برای تأثیر بهتر و بیشتر سم‌ها می‌توانید ابتدا گیاه را تمیز کنید و بعد دوره سمپاشی را شروع کنید. شپشک‌ها معمولاً روی هم قرار می‌گیرند و گاهی این یک حالت دفاعی برای آنها محسوب می‌شود. به این ترتیب برای از بین بردن شپشک اگر قبل از شروع دوره سمپاشی یکبار گیاه را تمیز کنید تعدادی از آنها حذف شده و یا از روی هم پراکنده می‌شوند و این باعث تأثیر بیشتر و بهتر سموم خواهد شد.

ناموجود

لوازم جانبی باغبانی

اسپری

65,000 تومان100,000 تومان
10,000 تومان300,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

کاتر

59,000 تومان64,000 تومان

لوازم جانبی باغبانی

چسب حشرات

10,000 تومان

شپشک‌ها در خاک

از بین بردن شپشک در خاک نیز ممکن است انجام گیرد. برخی از شپشک‌ها در خاک تخم‌ریزی می‌کنند یا به دلیل وجود یک آلودگی یا همراه یکی از اجزای بستر کاشت مصرفی وارد خاک می‌شوند. اگر حدس می‌زنید یا دیدید در قسمتی از خاک توده‌های سفید و یا شپشک وجود دارد بهتر است یک یا دو وعده از وعده‌های آبیاری را با سمومی مثل کنفیدور یا هر سم تأثیرگذار دیگر آبیاری کنید تا از بین رود. در برخی گیاهان که تعویض خاک در آنها مشکل ایجاد نمی‌کند می‌توان با تعویض بستر کاشت آنها نیز این آفت را از خاک حذف کرد. در هر صورت برای هر گیاه و با توجه به شرایط می‌توان سیاستی را برای درمان در نظر بگیرید.

گیاهان مستعد به شپشک

گیاهان مستعد به شپشک

از بین بردن شپشک در مراحل اولیه کار سختی نیست اما اگر دیر اقدام کنید و آفت طغیان کند کار سخت‌تر می‌شود. در اینصورت ممکن است مجبور باشیم تعدادی از شاخه‌های آلوده را حذف کنیم و بعد سمپاشی انجام دهیم. اگر گیاه بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته باشیم با انجام این مراحل تقریباً گیاه درمان می‌شود اما در رابطه با گیاه‌های ضعیف‌تر اگر آفت بالاتر از شصت درصد گیاه را آلوده کرده باشد معمولاً گیاه آسیب جدی می‌بیند و مجبوریم آن را کنار بگذاریم. شپشک‌ها گیاهانی با بافت آبدار را بیشتر دوست دارند و اغلب در گیاهانی با ساقه‌های طرد و آبدار بیشتر دیده می‌شوند. یکی از میزبان‌های مهم این آفت گیاه حسن یوسف است که غالباً در طی دوره رشد این گیاه با شپشک روبرو می‌شویم.

25,000 تومان690,000 تومان
55,000 تومان650,000 تومان
ناموجود
30,000 تومان70,000 تومان
20,000 تومان320,000 تومان

 میزبان‌های مهم دیگر ساکولنت‌ها هستند و شیره رقیق این گیاهان برای شپشک جذابیت زیادی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری هر بیماری و آفت تغذیه صحیح است. گیاهانی که تغذیه منظم و مناسب دارند کمتر دچار این آفت می‌شوند و یا اگر گرفتار شوند آسیب کمتری خواهند دید. به عنوان نمونه استفاده از کودهایی با پتاسیم بالا مثل کود 36-12-12 می‌تواند تأثیر خوبی بر سیستم ایمنی گیاه مورد نظر داشته باشند. البته هر چه کود دهی کامل‌تر باشد تأثیر مثبت‌تری خواهیم دید بنابراین در کنار کودهای ان پی کا استفاده از سایر کودها نیز به عنوان مکمل توصیه می‌شود.

2 دیدگاه برای “از بین بردن شپشک در گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
گفتگو را شروع کنید

ما معمولا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم.