توصيه به بانوان براي مصرف ماهي
به گفته محققان، زنانى كه در هفته چند بار ماهـى مـىخورند كمتـر از ديگـران به بيماريهاى قلبى مبتلا مىشوند.
محققان دانشگاه هاروارد آمريكا در آزمايشهاى خود دريافتهاند كه مصرف ماهىهايى نظير ماهى آزاد باعث تنظيم بهتر ضربانهاى قلبى مىشود و از ناراحتىهايى كه بر اثر بر هم خوردن نظم ضـربـان قلب بـه وجـود مـىآيـد، جلـوگيـرى مىكنـد.
ايــن محققـان مـىگوينـد: زنـانـى كـه بيمـارى ديابت دارند در صورتى كه هفتهاى دو تا چهار بار ماهـى مصـرف كننـد تا 30 درصـد خطـر بيماريهـاى قلبـى را كاهش مـىدهنـد.
البته چربـيهاى امگا سـه مـوجـود در ماهـى فقـط بـراى سلامـت قلب مفيــد نمـىباشـد، بلكـه مطالعات گستــرده ديگـرى دربـاره سلامت زنــان نشان مـىدهـد كـه مصـرف ماهــىهـاى چـرب خطـر ابتـلا بـه سرطان كليه را نيز كاهش مىدهد.
قدبلندها شادترند!
نظر سنجىها نشان مىدهد كه افراد قدبلند در مقايسه با افراد كوتاهقد شادترند.
بر اساس اين نظر سنجى، افراد قدبلند بيشتر از افراد كوتاهقد از زندگى خود راضى هستند و در مقايسه با كوتاه قدها، احساسات و هيجانات مثبت بيشترى را تجربه كردهاند.
اين دسته از افراد كمتر احساساتى از قبيل خشم، غم، استرس و اضطراب را تجربـه كردهاند و دردهاى جسمانــى آنها نيـز كمتـر از افـراد كـوتاه قد است.
افراد قدبلنـد همچنيـن در زنـدگى زناشويـى و شغلـى موفـقتـرنـد و از درآمد بيشتـرى نسبت به افراد كوتاهقد بـرخوردارند.
گفتنـي است، به طـور كلــى ايـن نظرسنجـى نشان مـىدهـد كه نـژاد، قوميـت، سن و قــد بر ميــزان رضايت افــراد از زنـدگى تاثير دارد.
پيامك بهره هوشي را پايين ميآورد!
به گزارش ايسنا، بررسي جديد صورت گرفته در مورد خطرات اشعه راديويي تلفن همراه براي سلامت انسان نشان ميدهد، SMS يا سرويس پيامهاي متني تلفن همراه منجر به پايين آمدن بهره هوشي (IQ) ميشود.
اين بررسي باعث شد كميسيون تسهيلات عمومي كاليفرنيا كاملا استفاده از تلفن همراه را در قطارها ممنوع كند.
به علاوه، دليل ديگـر ممنوعيت استفاده از تلفــن همراه در قطارهاي آمريكا، برخورد دو قطار به علت استفاده يكي از كاركنان از سرويس پيام متني اعلام شده است.
بررسـيها حكايت از آن دارد كـه ارسال پيـام كوتاه بـه صـورت خـودكـار، تا 10 درجــه، بهـره هوشـي را پاييـن ميآورد.
چه نوعي از نخ دندان مناسب است؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بررسيها نشانگر آن است كه نخ دنـدان يكـى از واجبتـرين ابـزارهاى بهداشت دهان و دندان محسوب مىشود.
دكتر محمدرضا بهنام، دندانپزشك با بيان اين مطلب افزوده است: با مسواك زدن به هيچ وجه نمىتوان سطوح به هم چسبيده دندانها را تميز كرد و نخ دندان، تنها وسيلهاى است كه امكان انجام اين كار را مىدهد.
وى ادامـه داد: نخ دندانها بـه دو صورت مـومدار و بدون موم و با طراحى تك نخ يا نخهاى به هم تابيده شـده عرضـه مىشـود؛ ولى بهتـر است افراد از نخ دندانهاى مومدار تكـى خريـدارى كننـد.
اين نوع نخ دندان براى نخ كشيدن دندانهاى كودكـان وسيلـهاى موثـرى است.
در هر سنّي چه بخوريم؟
هر چند استفاده از غذاهاى مغذى موجب تقويت يادگيرى و ادراك مىشود، اما بسيارى از مردم نمىدانند كه هـر غذايى براى چه دورهاى اين اثر بخشى را دارد.
مثلاً در دوران بارداري، مصرف ماهى، اكيداً توصيه ميشود. به خصوص ماهى چرب سالمون (ماهى آزاد) در سه ماهه سوم باردارى نقش موثرى در تولد نوزدان با توانايى يادگيرى بالا دارد. به نظر محققان، اسيد چرب امگا 3 در اين دوران نقش موثرى در ساخت و ساز اعصاب و ارتباطات آنها ايفا ميكنـد. غـذاى پيشنهـادى بـراى دريافت اين مـاده، عبـارت است از ماهـى آزاد و سايـر ماهـىهاى چـرب، مـاست، و دانـههاى غنـى شده.
اما براي نوزادان، مصرف آهن بسيار ضرورى است. تا ماههاي پنجم تا ششم، نوزاد، آهن ذخيرهاى بدن خود را مصرف كرده و نياز به غذاهايى با اين مكمل دارد. لازم به ذكر است كه همين ماده نقش موثرى در عملكرد مغزى نوزادان دارد. غذاهاى پيشنهادى براى دريافت اين ماده حبوبات غنى شده با آهن است.
امّـا كـودكـان و نـوجـوانـان نيـاز ضــرورى بـه دريافت سوخت صبحگاهى دارند. لذا بايد با مصرف صبحانه حاوى گلوكز مناسب اين نياز خود را قبل از حضور در مدرسه مرتفع كنند. غذاى پيشنهادى براى اين دوران، حبوبات سبوس-دار، نان جو و يا گندم است.
در بزرگسالان، دريافت غذاى حاوى آهن مهم است.حدود 10 درصد از زنان، مبتلا به آنمى هستند؛ و مطالعات نشان مىدهد كه حتى كمبود جزئى آهن، عملكرد مغز و يادگيرى و حافظه را تحت تاثير قرار مىدهد. خوشبختانه دريافت اين مكمل به هر شكل مىتواند اين تاثير منفى را جبران كند. غذاى پيشنهادى براى دريافت آهن در ايـن دوران، سبـزيجـات بـرگـى شكـل تيـره مثـل اسفنـاج، و نيـز لـوبيــا، گـوشـت و سـوياست.
براي افراد مسن، مصرف مواد حاوى انواع آنتى اكسيدان اهميت اساسي دارد. افرادى كه ميوهها و سبـزيجـات رنگارنـگ مصـرف مـىكننـد بـه طــور قابــل توجهـى در مقايسه با ساير افراد كمتــر دچـار زوال يادگيـرى مـىشونــد. نقش آنتــى اكسيـدانها، بـرطــرف كـردن تغييــرات عملكــردى مـغــز و ممـانعـت از آسيــبهــاى اعصاب است. غذاهاى پيشنهادى براى دريافت ايـن مـاده در ايـن دوران عبارتنــد از ميـوههاى گوشتـالـو و بـدون هستـه و سايـر ميـوهها، سبـزيجـات، گيـاهـان تيـره، زنجبيـل و زردچوبه است.